130 mil, 2 tåg, 2 flighter tillbaka där jag startade 8 timmar senare

När resan är målet?

Det finns nog få personer som kan se tjusningen i den här resan. Kanske är du en av dem? För det är kanske lite dårskap att frivilligt avverka 130 mil med två tåg och 2 flighter enbart för att komma tillbaka där man startade resan 8 timmar tidigare. I grund och botten så handlar allt egentligen om streck på en karta. Streck som uppstår när man flyger mellan två olika flygplatser. Nu mer så har Grattis Världen även sin egen flightdiary så att du som läsare kan följa med. Hela den här cirkusen började med att BRA hade en Black Friday kampanj tidigare i november. Med flygbiljetter för endast 149:- per sträcka inrikes. Det var då som jag kläckte den briljanta idén och bestämde mig för att göra den här 130 mil låna utflykten på en och samma dag.

Utan någon annan egentlig anledning än att samla två nya flyglinjer:  MXX-AGH samt AGH-BMA. Samt pricka av en flight från Mora-Siljans flygplats samt samla poäng till mitt Finnair Plus konto. Men framförallt för att jag trots allt älskar nomadlivet på resande fot. Men som vanligt under mina resor så uppstod en rad besvär som jag inte riktigt hade räknat med. Bland annat att jag tvingades genomföra hela resan utan en fungerande mobiltelefon..

Nedsjunken i en bekväm tågstol

Klockan 07:45 rullade ett nästan tomt SJ Tåg 14 ut från ett mulet och trist Stockholm C för att ta oss upp till Borlänge C och tågbyte vidare mot Mora C. Om det verkligen är något jag uppskattar med att resa på Dalabanan med de gamla InterCity tåget så är det de bekväma  A11 vagnar som verkligen gör skäl för namnet att vara 1 klass. De två timmarna upp till Borlänge fördrevs bland annat med att bläddra i ombordtidningen Kupé. Som innehöll en intressant artikel om Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen. En sträcka som jag åkte tillsammans med en fotograf under våran Tågluff 68° Nord i januari 2015. Men när jag skulle visa min biljett för ombordaren så hittade jag inte min mobil! Och var helt övertygad om att jag hade tappat den. Så jag fick låna hennes telefon för  ringa min som var avslagen. Så då fick jag ringa och spärra mitt abonnemang för att slippa överraskningar.

Tåg i Begslagen | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTåg i Bergslagen körs nu mer av SJ

När vi börjar rulla in mot Borlänge så börjar jag plocka ihop mina pinaler. Och vad hittar jag inte i stolen? Jo min borttappade och spärrade mobil.. Men med 12 minuters bytestid mellan tågen så var det bara att lösa det sen när jag var ombord på det andra tåget. När jag klev av tåget så fick jag en chock över att det var så kallt att jag började huttra de drygt 10 meterna mellan tågen på perrongen. Ombord på Tåg i Bergslagen Tåg 8140 så är jag ensam i min kupé. Men det är en liten tröst med tanke på de obekväma stolarna som känns hämtade direkt från en lokalbuss eller ett pendeltåg.

Men 10 mil, eller ja en timme är ingen konst att överleva trots allt. Den som har rest sträckan mellan Borlänge och Mora kan nog hålla med om att naturen genom tågfönstret är är förtrollande. Om du inte har gjort den resan så tror jag att du kommer förstå vad jag menar efter att ha läst det här blogginlägget.

Dalabanan | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seJärnvägsbron över Insjöns utlopp

Insjön, belägen cirka 10 km sydost om Leksand. Och orten är nog mest känd för att vara platsen där de båda postorderföretagen Åhléns och Clas Ohlson en gång grundades.

Leksand  | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seI bakgrunden kan man skymta Siljan

Precis innan vi rullar in i Leksand så åker vi över Österdalälven som utgör utloppet för Siljan som skymtas i bakgrunden. Man ser även Leksandsbron som sammanbinder Leksands två tätortsdelar Noret och Åkerö. En anekdot kanske är på sin plats? Efter en blöt utekväll under perioden som jag studerade i Leksand så fick jag för mig att jag också skulle hoppa från bron! Ett hopp på drygt 17 meter rakt ner i beckmörkt och strömmande vatten.. Något som än idag 8 år senare, fortfarande gör att jag har respekt för höga höjder! Dessutom så har det i efterhand visat sig att det mest var skrönor om att folk skulle ha hoppat innan mig. Även om det så klart finns en del andra idioter som fått samma adrenalinkick och nära döden upplevelse.

En tågstation som väcker många minnen minst sagt är den i Leksand. Om du inte har besökt Leksand tidigare så är det helt klart värt ett besök under sommaren. Förutom ett odugligt hockeylag så erbjuder orten mycket annat. Bland annat så finns det många fina kulturbygder och även Leksandssommarland.

Rättvik | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seVy över Siljan precis innan man rullar in i Rättvik

Hela sinnebilden för Dalarna med fioler, knätofsar, folkdräkter och dialekten börjar egentligen först vid Leksand. Och sträcker sig som ett pärlband av orter runt Siljan, Leksand, Tällberg, Rättvik, Mora, Orsa etc. Sen  får vi inte förglömma Gunde Svan, den vrålande gubben som nu mer verkar vara mer känd som programledare för Fångarna på fortet än för sina tidigare skidprestationer. Han är förvisso från en helt annan avkrok i Dalarna, Järna utanför Vansbro men ändå.

Mora station Morastrand Rättvik | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se1,4 km ofrivillig promenad..

Något som jag faktiskt inte hade en aning om är att Mora tågstation ligger drygt 1.4 km från Centrum! För när högtalarna annonserade om att vi började närmare oss just Mora Station. Så jag började återigen plocka ihop mina pinaler. När jag klev av tåget så fick jag en köldknäpp. YR-appen visade att kvicksilvret sjunkit ner till friska  -19 °C men att vindstilla och sol. Under min promenad ner till centrum knastrade snön under skorna och utandningsluften ångade för varje steg jag tog.

Mora  | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seEn kvart senare så möttes jag av ett välkänt landmärke

Ett av mina mål med Grattis Världen är att lära ut trivial fakta. För vad många tror så åker inte Gustav Eriksson skidor år 1520. Han gick sannolikt med snöskor, under sin flykt mot Norge efter att Morabönderna inte ville resa vapen mot Kristian II utan samråd med grannbyarna. Så de första att genomföra Vasaloppet var faktiskt Lars och Engelbrekt. Som skickades iväg för att jaga ikapp Gustav och hann upp honom i Sälen,  Men den uppmärksamme vet att man nu mer startar i Sälen och går i mål i Mora. Att man kör loppet från fel håll beror uteslutande på logistiska skäl. När loppet infördes så fanns det ingen järnväg till Sälen och inte idag heller. Så för att underlätta för skidåkarna går man i mål i Mora där det finns tåg att åka hem med efter loppet.

På jakt efter en taxi..

I och med att jag tidigare under morgonen hade lyckats spärra min mobil så hade jag ingen möjlighet att ringa och boka en taxi ut till flygplatsen. Men efter att ha följt skyltarna till Mora turistcenter och tänkte att nu är allt löst. Väl framme vid dörren så visade det sig att den inte öppnade fören klockan 12:00! Så efter att ha hängt på låset i drygt 40 minuter så kom en trevlig kvinna och öppnade dörren.

Jag förklarade ödmjukt att jag var i behov av att boka en taxi ut till flygplatsen så fort som möjligt. Ett telefonsamtal som mer kändes som en monolog hos frisören så fick jag veta att det skulle komma en taxi om cirka 30 minuter. Och att jag utan problem skulle hinna med min flight TF1602 klockan 13:10 utan problem. Och att det var ca 10 minuters bilfärd ut till flygplatsen.

Mora Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seMora-Siljan Flygplats (MXX)

Väl ute vid flygplatsen så visade taxametern på 178 kr, så jag lämnade över en hundrakronorssedel och sa att det var jämt och att jag inte behövde kvitto. Inte i förstahand för att lämna dricks utan snarare för att slippa spilla tid. Jag hade ingen lust att missa min flight ner till Ängelholm när jag redan var stressad.

Mora Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seIbland fångar man ögonblicken

Efter incheckningen och en dispyt med en övernitisk Securitasvakt i säkerhetskontrollen gällande en tandkrämstub så var jag i avgångshallen. Tyvärr så visade det sig att den inkommande flighten var försenad. Så cirka 20 minuters försenad boarding. Trots att ATR72 maskinerna boardas bakifrån och BRA har free seating så envisades ändå majoriteten att sätta sig längst fram i kabinen? Men jag klagar inte över att hamna på sista raden och 16D utan någon bredvid mig.

Vy över Siljan

Av alla mina bilder som togs genom flygplansfönstret så var det den här bilden som blev bäst över Siljan. Som synes var fönstret tråkigt nog otroligt smutsigt. Bilden är tagen över viken vid Sollerön utanför Mora.

BRA fika

Till skillnad från SAS som enbart bjuder på kaffe, té eller vatten, Så bjudet BRA även på något litet tilltugg. I det här fallet så var det en muffins.

Vy över Ängelholm

Ftån ett snöklätt Dalarna till en på gränsen till grönskande Skåne. Stora kontraster att färdas nästan 54 mil söderut på drygt 1 timme.

Ängelholm Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seÄngelholm-Helsingborg Airport

För delen med att sitta nära utgången är ju så klart att man är bland de första att komma ut i friska luften. Som för dagen bjöd på +4 °C men var fruktansvärt blåsig!

Hamburgare Ängelholm Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seBurgaren ser kanske lite vanskapt ut?

Med nästan 2 timmar att slå ihjäl och med tanke på att jag inte hunnit äta något på hela dagen. Men än den chili con carne som utgjort min frukost. Så jag granskade menyn som fanns i flygplatsens café. Mitt val föll på den cheese & bacon burgare för 119 spänn samt en 50 cl cola att skölja ner skapelsen med. Jag förväntade mig något av gatukökskvalité. Men trots det så fick jag vänta i en halvtimme? Visst tjejen i kassan hade sagt att det skulle ta en liten stund. Men när jag tänkte resa mig och fråga varför det dröjde så kom maten som genom ett trollslag.

Men döm av min förvåning! När jag äntligen fick min burgare så visade det sig att den var handgjord av riktig köttfärs! Perfekt stekt, fräscha grönsaker, grym BBQ-sås och ett saftigt briochebröd! Helt klart topp 10 över min lista på burgare som jag ätit på en flygplats!

Ängelholm Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTerminalen på Ängelholm-Helsingborg Airport

Mätt och belåten efter en normal säkerhetskontroll utan tjafs om tandkrämstuber eller liknande så befann jag mig i terminalen i väntan på att boarda flight TF319 som skulle avgå klockan 16:00 mot Bromma. Dock visade det sig att den flighten var så gott som fullbelagd.