150.000 fulla raggare lyckades tydligen hindrade mig från att flyga till Visby

Västerås150.000 fulla raggare kunde tydligen hindra mig från att hinna med en flight till Visby

Min bokade resa ner till Visby nu den 8 juni fick en minst sagt udda kastvändning två gånger! För jag hade inte en tanke på att den skulle krocka med vare sig Almedalsveckan. Eller Power Meet i Västerås som inföll samma helg. När jag bokade resan till Visby i slutet på maj. Så hade jag inte en tanke på att det var samma vecka som dessa folkfester. Jag insåg fört när jag skulle boka hotell att det var Almedalen samma hel. Vart enda hotell var fullbokat den helgen! Men fördelen med att bo mycket på hotell är att man får statusförmåner som att det alltid finns tillgängliga rum. Så jag ringde Clarion och blev informerad om att det fanns några familjerum. Men att dessa skulle kosta runt 4.500 kr per natt! Ett liknande svar fick jag även när jag ringde till Scandic.. Men skam den som ger sig och jag har löst värre problem förr.

Hyra stuga utanför Visby?

Så med några veckors försprång började jag kontakta diverse öbor som mer eller mindre hyr ut både rum och enklare stugor runt om på ön. Tillslut så fick jag tag på några intressanta boendealternativ som faktiskt var riktigt intressanta. Till slut så kom jag överens med ett pensionerat par om att jag skulle få hyra en av deras gäststuga på nordöstra delen av ön. Till det förmånliga priset av 300:- per natt fredag – söndag vilket får ses som riktigt bra.

Men när jag kollade upp busstidtabellen så visade det sig att den sista bussen naturligtvis skulle gå någon timme innan jag ens hade landat på ön.. Jag hade från börjar tänkt hyra en bil från Avis för att ta mig runt på ön men även där gick jag bet för naturligtvis var det åtgång även på dessa. Så jag sa som det var att jag antagligen skulle komma först på lördagen. Men att jag skulle höra av mig i sista minuten och om någon annan var intresserad så skulle de släppa stugan.

Nextjet

Nextjet flight 2N1203 mot Visby

Bakslag nummer två kom som sagt när jag insåg att jag skulle flyga från Västerås Airport samma helg som det är Power Meet! Och det insåg jag först några dagar innan.. Innan det så hade jag kollat upp lämpliga tåg från Stockholm C till Västerås C. För att sen ta en taxi ut till flygplatsen och min väntande flight 2N1203 med avgångstid klockan 20:20.

Alternativet var då att antingen åka till Västerås tidigare och sedan ta en taxi ut till flygplatsen redan på förmiddagen. För att ha en sportslig chans att komma ut i tid innan stan pluggas igen av massa raggare under cruisingen. För om man inte har upplevt det organiserade kaoset som uppstår när nästan 20.000 bilar samsas på en liten yta som Västerås. Men att häcka minst 6 timmar på en lokalflygplats är inte så spännande. Av en slump så pratade jag med en polare som frågade om jag ville hänga med till Västerås? Så jag förklarade min situation och han sa att vi alltid kunde ta oss till flygplatsen i tid om jag ville åka eller ej.

Visby får bli en annan gång

Men när vi kom till Västerås så hade klockan redan passerat 18:00 och loppet kändes ganska kört för min del att komma ut till flygplatsen. Så jag ringde stugvärden och förklarade att jag omöjligen kunde hinna ner till ön med tanke på min situation. Men att jag ville hålla kontakten och återkomma en annan gång när jag planerade ett besök på ön. Samt att jag självklart ville betala den uteblivna hyran. Men det blev aldrig tal om det från deras sida. Så det minsta jag kunde föra var att skicka ett blombud och tackord.

Det hela slutade med att jag fick tillbringa mitt 17:e år i rad på Power Meet som en turist i tillvaron bland 150.000 fulla raggare. Så vi får se när jag kommer ner till Gotland och kan njuta av några dagar runt om på ön i sommar. För den som är nyfiken så kan jag berätta att blomman kostade mycket mer än min flygbiljett för 238:-

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.