17 tips för att överleva en lång tågresa med SJ

IMAG0843Jag insåg nyss…

Att jag faktiskt ska tillbringa över 2 x 20 timmar på tåg om lite mindre än en vecka. Den första delsträckan är från Stockholm C upp till Narvik med ett tågbyte i Kiruna. En resa på lite drygt 174 mil järnvägsräls. Den andra delsträckan är på 127 mil och går ifrån Bodø ner till Oslo med ett tågbyte i Trondheim.

Så jag har mer eller mindre börjat fundera över hur sjutton man ska förbereda sig mentalt. Men framförallt praktiskt för en längre tågresa som den här.  För även om jag har mer och mer har fått upp ögonen för för det här med långa tågresor istället för flyg. Så kommer man ändå inte ifrån det faktum att det är ett helvete att åka tåg timme efter timme. Även om man har mer frihet än vad man har ombord på ett flygplan.

För det tar tid, det är långsamt, man får svälta om man inte har en osund fetisch för inplastade mackor med evighetsdatum. Som har fått åka hundratals mil fram och tillbaka på rälsen innan den hamnade i din ägo. Men för en normalt funtad människa så är det inte så värst rock & roll att sätta tänderna i en svampig cream cheese and turkey sandwich från bistron.

Så därför har jag skrivit det här blogginlägget i Grattis Världen med 17 tips som baserar sig på mina tidigare erfarenheter av att resa med SJ och andra tågbolag. Därför hoppas jag att du som bloggläsare kan få något tips ifrån en antagonistisk SJ resenär.

Sj Bistro26 snabba tips för att överleva en lång tågresa

Oavsett om man ska resa 20 mil eller 200 mil med tåg. Så finns det några enkla och konkreta tips som man bör följa. För att dels överleva men även optimera sig inför en lång tågresa. Så att man undviker att bli självmordsbenägen eller rent av onödigt uttråkad. Och jag vet vad jag pratar om. För jag har sett mer eller mindre hela Långa landet Falukorv genom ett tågfönster. Desutom så har jag åkt åtskilliga mil på rälsen ute i Europa i ett flertal länder.

  • Långfilmsmaraton – En av mina absolut trognaste följeslagare på mina resor är utan tvekan min surfplatta. Som är helt sprängfylld med filmer, serier, podcasts, och ljudböcker. Och idag så kär det möjligt att preparera de flesta surfplattorna med stora SD-kort på upp till 64GB. Vilket ger utrymme för att lagra hundratals timmar med underhållning. Så lämna laptopen hemma om du inte ska arbeta på resan.
    .
  • Ta med en skarvdosa – Oavsett om man befinner sig ombord på ett tåg, en flygplats eller ett hotellrum. Så finns det aldrig tillräckligt med eluttag. När man ska ladda datorn, mobilen och surfplattan samtidigt. Så det är faktiskt nödvändigt att släpa med en skarvdosa idag. Desutom så minskar risken för en fight om det enda eluttaget mellan stolarna.
    .
  • Bra hörlurar Satsa på ett kar sköna Noise Cancelling hörlurar från Bose. Så slipper du höra dina lobotomerade medpassagerare som tror att tågresande är en dB-tävling. Och som därför måste primatvråla i mobilen högre än en tysk särskola på friluftsdag.
    .
  • Räkna inte med WiFi – Trots att det är 2015 så är det var jag vet faktiskt bara SJ och Blå Tåget i Sverige som erbjuder Wifi ombord. Men då endast på sina X2000, SJ3000 samt Dubbeldäckarna. Men förvänta dig ingen datamängd som är värd besväret.
    .
  • Mat – Som jag redan har nämnt så ska man knappast förvänta sig någon kulinarisk upplevelse ombord på SJ. Faktiskt knappt något som kan definieras som anständig föda överhuvudtaget. Och i det skrala bistroutbudet så finns det sällan något som är så pass välsmakande att det motiverar priset. Men om du planerar att ta med dig en egen matsäck på tåget tänk då på en sak. VÄLJ DÅ FÖR SATAN sånt som INTE luktar och sprider kväljningskänslor bland dina medpassagerare. Som ett larm om vinterkräksjukan gör! Så för dig som planerar att ta med egna subs på tåget kan jag varmt rekommendera mina Chicken Ciabatta alá Train.
    .
  • Alkohol – När vi ändå är inne på det här med mat på tåg. Så kan vi lika gärna ta upp en sak till. Visst att en kall 50 cl Mariestad går loss på 62 spänn i bistron. Då kanske du tänker att man lika gärna kan föra en Norrlänning och ta med sig ett par ljumna i packningen. Men samtidigt så ska man då ha i åtanke att det faktiskt är förbjudet att förtära medhavd alkohol på hela tåget enligt alkohollagens 8 kap § 24. Då hela tåget anses som en serveringsyta vilket medför att man får ta med sig sin inköpta alkohol från bistron till sin sittplats. Men enligt samma paragraf så är det tillåtet att förtära medhavd alkohol i en sovvagnskupé då det bör anses som slutet sällskap i likhet med ett hotellrum. Jag har desutom noterat att SJ personalen tar nolltoleransen på stort allvar. Även om vissa personer kan se mellan fingrarna (om man sköter det snyggt). Men naturligtvis så finns det även en hel del nitiska paragrafryttare som anser att rådbråkning är ett för milt straff för resenärer som bryter denna gyllene regel genom att knäcka en medhavd bira. Men till sist vem tar med sig en
    .
  • Bekväma skor – En så pass simpel sak som ett par bekväma skor kan göra mycket för komforten. För det finns nog ett fåtal saker som är obekvämare än att sitta stilla i ett par hårt åtsittande skor. Framförallt när man försöker koppla av och njuta av resan oavsett om det är på ett tåg eller ett flygplan. Det samma gäller naturligtvis även för kläder i största allmänhet.

SJ1klass

SJDSJ Dubbeldäckare

Det är faktiskt så pass illa att dessa tåg förtjänar ett eget stycke i det här blogginlägget. Helt enkelt av den anledningen att SJ verkar tycka att dessa tåg är lämpade för längre tågresor och inte bara som Regionaltåg i och med den snabba fartaccelerationen på sträckor med många tågstationer.

Och många kan nog hålla med mig om att dessa tåg är perfekta som pendeltåg inom Mälardalen och liknande geografiska områden. Men det är samtidigt en styggelse att dessa tåg används på längre sträckor som Stockholm C till Göteborg C. Och nu ska vi gå igenom punkt för punkt varför jag helst undviker att resa med Dubbeldäckaren.

  • Ingen komfortskillnad – Mellan 1 klass och 2 klass vilket är ganska komiskt med tanke på prisskillnaden på biljetterna. Men SJ parerar detta med att man får sitta på övervåningen som är lugnare. Men samtidigt så tvingas bära upp sitt bagage upp för trappan.
    .
  • Minimalt me.d utrymme – Men du kan glömma att du kan ta med dig en resväska på tåget. Du kan förresten glömma att du får mer dig något som är större än en handväska. Dels så saknar tåget helt bagageförvaring. Sen är tågets bagagehyllor konstruerade så att man knappt kan lägga upp en laptopväska på hatthyllan. Desutom så är stolarna konstruerade för skolbarn och pygméer. Eller åtminstånde för folk under 170 cm. Så om du någon gång har suttit trångt på ett flygplan så vet du hur det är att resa med en Dubbeldäckare från SJ innan du ens klivit ombord.
    .
  • Ingen bistro –  Förr så fanns det varuautomater ombord på Dubbeldäckarna. Men dessa plockades till slut bort då de sällan fungerade och klagomålen haglade in. Så vet du att du kommer att färdas med detta bottenskrap till tåg är det en god idé att proviantera på 7-Eleven eller Pressbyrån innan du kliver ombord.

SJSLTips för resor med nattåg

Idag finns det bara några få sträckor som fortfarande trafikeras av nattåg i Sverige. Och det är främst under vintersäsongen som SJ och Snälltåget arrangerar tågresor till ett flertal skidanläggningar i norra Sverige och Norge. Så om du planerar att åka på skidsemester till Åre, Riksgränsen eller Vemdalen eller liknande. Så kan det vara värt att tänka på några saker. Det samma gäller för vanliga nattåg från Stockholm C upp till Kiruna och vidare mot Narvik S.

  • Hur vill du sova? – SJ erbjuder faktiskt fyra alternativ på sina nattåg. Det första är en vanlig stol precis som på vanliga dagtåg. Sen kommer liggvagnen med 6 slafar i varje kupé som delas med 5 andra medpassagerare. Därefter liggvagnen som finns i både 2klass sovkupé med tre riktiga sängar som delas med två andra medpassagerare. Samt 1klass sovkupé med dusch och toalett för 1 – 2 personer.
    .
  • :Åk ett helt gäng –  Om man är minst fyra personer så kan man boka en hel liggvagnskupé för 6 personer. Och sen betala barnpris för de tå vandra platserna. Det samma gäller för 2klass liggvagnskupén som kan bokas för två personer som betalar barnpris för den tredje sängen. Och således slipper man få sin nattsömn rubbad av okända medpassagerare.
    .
  • Säkra nattsömnen – Med en ögonmask och öronproppar så ökar chansen till några timmars sömn avsevärt. Även om Grattis Världen dock rekommenderar vanlig hederlig silvertejp som universalhjälpmedel. Som man enkelt kan tillverka en egen sovmask av samtidigt som man får ögonbrynen fläckvis plockade dagen efter.
  • Sovtäcke/sovsäck –  Om man reser i en liggvagnskupé så får man en tunn filt istället för ett lite tjockare räcke. Och ska man då resa norrut under vintern så kan man inte helt räkna med att det kommer att vara speciellt varmt i vagnen.

Det finns naturligtvis mycket mer att skriva

Men jag tror ändå att jag nog har fått med det mest väsentliga i det här blogginlägget. Även om det finns mycket mer att skriva och ha synpunkter på när det kommer till SJ. Kanske återkommer jag mer en del två. Så om du som läsare har några tips som jag har missat så får du gärna skriva en kommentar här under.

Memorera

Mina tre budord om att åka tåg – det kommer att hjälpa dig att få en bättre upplevelse på spåret.

  • Utgå alltid ifrån att maten i bistron är slut. Så handla redan det du vill ha innan du kliver ombord på tåget. Det är av den här anledningen som Gud skapade 7-Eleven på den 8:e dagen.
  • Förutsätt att tåget är fullbelagt så boka platsbiljett om du ska åka långt.
  • Överväg att boka 1klass. Det behöver faktiskt inte kosta så mycket mer än 2klass. Och kan i vissa fall desutom vara billigare.

/ JK

2 kommentarer

    Lämna en kommentar

    You have to agree to the comment policy.

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.