Svalbard på 24h – en av de kargaste och mest fascinerande platser jag besökt!

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seEn av de kargaste och mest fascinerande platser jag besökt

Longyearbyen är en av de kargaste och mest fascinerande platser som jag någonsin har besökt! Men det är kanske inte så konstigt när Svalbards residensstad endast ligger 90 mil från nordpolen! Där även har världens nordligast reguljära flygplats är belägen 78°N på en ögrupp i Arktis.

Dagen innan avresan fick jag den ”briljanta idén” att jag skulle passa på att låsa in min resväska i en av förvaringsboxarna på Stockholm C. Trots att jag bor centralt och har gångavstånd till Centralen så ville jag underlätta på morgonen utan att behöva släpa på en resväska mitt i natten. Alarmet var ställt på 03:30 så att jag skulle hinna ta en dusch och slippa stressa till Arlanda. Men redan 00:20 vaknade jag klarvaken med ett mystiskt sug efter pyttipanna? Så tack 7-Eleven!

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seKänslan som uppstår när man har 5 minuter på sig!

Medan jag satt och åt så började jag skriva med en polare på Facebook som upplyste mig om att Centralen öppnar först klockan 05:00. Vilket skapade lite panik hos mig för min flight SK481 klockan 06:10 till Oslo! Alltså måste jag först checka in min väska på Arlanda senast klockan 05:40! Själv var jag helt säker på att Centralen öppnade 04:30.. Det slutade med att jag stod och hängde på låset och fick ta Arlanda Express för 280 spänn för att garanterat hinna i tid till incheckningen.

Väl på Arlanda så hade jag gott om tid på mig (15 min) att checka in min väska. Efter säkerhetskontrollen gick jag till kassan för utlämning av förbeställda varor. När jag reser utanför EU brukar jag klicka in på taxfree.arlanda.se för att kolla vilka erbjudande som finns. Den här gången hade jag beställt en Pyrat Rum XO Reserve för 155 kr! Normalt så tillhör denna rom systembolagets beställningssortiment (Nr 87140) och går lös på 445 spänn. Så jag fick helt enkelt en prisbelönt pava med en blandning av olika men noga utvalda romsorter från hela Karibien. Med en karaktäristik, speciell och lagom söt smak med tydliga inslag av apelsin, vanilj och ekfat.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Connecting Norway är ju riktigt smidigt

Den 1 september 2015 så startade ett test på Gardermoen kallat  Connecting Norway. Avsett för  resenärer som kommer från utlandet och ska vidare inrikes i Norge. Tidigare så var man tvungen att gå och plocka upp sitt bagage i bagagehallen och lämna in det på nytt och genomgå ytterligare en säkerhetskontroll. Nu mer så behöver man bara gå igenom ett nytt tulldeklareingsområde mellan inrikes och utrikes terminalen. Och det incheckade bagaget skickas nu mer hela vägen. Så det var bara att gå till gaten och ansluta till SK4406 och en händelselös flight upp till Tromsø Airport (TOS). Vi landar några minuter tidigare i ”Nordens Paris” Tromsø. Och det är nog en av de vackraste flygplatser som jag har besökt.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seNew time for SK4414 to Longyearbyen

SAS har nu mer sina så kallade Café lounger på utvalda mindre flygplatser där bolaget har hög passagerarfrekvens. Man kan nog bäst beskriva dessa Café lounger som avskärmade arbetsytor med ett begränsat utbud av tilltugg. Men när informationstavlan börjar blinka och informerar om att SK4414 upp till Longyearbyen var försenad och hade fått ny avgångstid. Så fanns det gott om tid för att ta ytterligare att glas juicekoncentrat med påstådd apelsinsmak? 15 min senare gick jag till gaten och väl där så lyckas jag konstatera för mig själv att jag nog var den enda passageraren som inte var utklädd till en lusekofte-Rambo från topp till tå i funktionskläder.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seFramme i Longyearbyen och incheckad på hotellet

Tyvärr så är det väldigt dåligt väder och molnigt så bilderna som jag försökte ta från min fönsterplats 5F under inflygningen över den karga ögruppen blev inget att hurra över. Men om jag någon gång kommer att flyga över planeten mars. Så kan jag tänka mig att det inte är långt ifrån de rödabruna och karga bergstipparna som ibland kunde skymtas mellan molnen.

Från flygplatsen är det enkelt att ta flygbussen som stannar vid samtliga hotell i Longyearbyen.  Enkelresa kostar 75 NOK man kan betala med både kort och kontant. När jag skulle boka hotell inför den här resan som jag tidigare skrivit så bokade jag ett rum på Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen. Jag hade bokat ett standardrum för 1.284 NOK.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.sePromenad i Longyearbyen

När man går på huvudgatan i Svalbards residensstad Longyearbyen så är det svårt att verkligen ta in att man befinner sig på en ögrupp i Arktis. För oavsett hur mycket bilder jag än har sett här ifrån så innan så så är det omöjligt att beskriva atmosfären. Vart man än vänder sig så ser man karga bergstoppar som har plågats av väder och vind i miljontals år. Sen att det dessutom finns risk för att man kommer i närkontakt med en vilsen isbjörn gör inte känslan mindre surrealistisk.

Efter lite fluktande i olika butiker och fotograferande så återvände jag till hotellet. Med en påse fylld med godsaker som kostade mig några hundralappar. Men det mesta är dyrt där uppe förutom sprit. Och det är inte så konstigt heller med de dyra transporterna. Men oavsett så var det dags för en gubbvila innan mitt stundande besök på Svalbard Bryggeri. Men.. När jag vaknade så insåg jag att klockan redan var 20:03 och jag missat rundturen. Så jag hade lyckats sova mig igenom två alarm och ett antal missade samtal.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seChoklad och pizza för 187 NOK

Men det fick vara som det ville med den saken trots allt. För jag vaknade med en abstinens efter choklad! Så vad gör man när sötsuget tränger på? Jo man tar vad som finns i minibaren 35 NOK för en Stratos. Oavsett vart man läser om Svalbard så skriver alla om att man måste besöka den mytomspunna restaurangen uset som dessutom huserar i Svalbards mest legendariska byggnad. Den byggdes 1951 som ett församlingshus och mötesplats mellan befolkningen i Longyearbyen och de kringliggande gruvorterna. Huset fick även husera de flesta av byns institutioner som skola, sjukhus och postkontor innan det flyttades mer centralt. Idag så är Huset mest känd för sin väl tilltagna vinkällare med över 20.000 vinpavor och gastronomiska matsedel.

Men trots det så gick jag istället på en annan av de mer välkända syltorna i Longyearbyen, restaurang Kroa. Där jag hamnade vid bardisken och började prata med en svensk tjej ur personalen. Vi pratade om livet på Svalbard och mycket annat. Efter ett tag så fick jag in en meny och bestämde mig för en Gruve 2 med en balja vitlökssås för ynka 152 NOK. Vid bardisken på Kora började jag även prata med en rysk fältbiolog och hans kollegor som jag tidigare hade träffat på hotellet. Det hela slutade med en riktigt blöt kväll och ryska dryckeslekar i form av att svepa vodka.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seFrukost och morgonpromenad

Även om hotellet som känt ligger så pass avsides som det gör. Så överraskade faktiskt utbudet på frukostbuffén mig! Visst Radisson Blu är en premium hotellkedja med hög kvalité för det mesta. Men efter några shots för mycket med mina nyfunna ryska vänner så var inte min matlust på topp. Därför ser min frukosttallrik aningen tråkig ut. Efter frukosten så fick det bli en sista långpromenad i byn för att ta lite mer bilder. Om bara några få timmar så skulle jag återigen befinna mig  på flygplatsen för att flyga ner hemåt samma väg som jag kom.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seEfter någon timme så gick jag återigen tillbaka till hotellet för att packa ihop mina pinaler så att jag sen skulle kunna checka ut. När jag sen skulle återvända från COOP Svalbardbutiken som öppnade först klockan 10:00.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seNordpolet Svalbardbutiken

Precis som i Sverige så tvingas de arma norrmännen till att inhandla sina ädla rusdrycker från ett ‘systembolag’ vid namn Vinmonopolet. Vilket i sin tur medför att även Svalbard tvingas till detta myndighetsförmynderi då ögruppen förvaltas av Norge enligt Spetsbergtraktaten. Dock så har någon kläckt det klingande namnet Nordpolet. Men oavsett hur passande det än är så finns det inget som slår finnarna, Alko! Men till skillnad från fastlandet så tillämpas det fortfarande en form av gamla tiders motbok. Personer som är bofasta i Svalbard måste köpa sin alkohol på Svalbard och tillåts inte införa alkohol från fastlandet. Dessutom så styrs det av ett kvoteringssystem via befolkningsregistret. En ranson per månad utgår ifrån följande mängd:

• Upp till två flaskor sprit (eller upp till fyra flaskor starkvin)
  • Upp till 0.5 flaskor starkvin (eller en flaska varannan månad)
  • Upp till 24 burkar eller halvflaskor öl som inte innehåller mer än 4,75 volymprocent.
  • Bordsviner för rimlig konsumtion

Samma inköpsvolymer gäller tydligen även för resenärer som kommer med flyg men inte med farttyg. För att handla så måste du ha med dig ditt bordning pass som stämplas varje gång som du handlar. Själv så köpte jag bara två flaskor whisky och tre olika sorters öl från Svalbard bryggeri då tydligen två sorter var slutsålda..

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seSvalbard Museum

Ett måste om man besöker Longyearbyen är att besöka Svalbard museum som avhandlar allt från det geologiska, fauna, flora till ögruppens historia. Svalbard omnämns första gången i en isländsk namnbok från 1190-talet. Spetsbergen upptäcktes den 25 juni 1596 av den holländske upptäcktsresanden Willem Barents. Sedan dess så var ögruppen varit tillhåll för valfångare främst från Storbritannien och Nederländerna. Men även brytningsplats för kol. Men Svalbard är även ett unikt djurliv och många olika växter.

Tyvärr så hann jag inte med ett längre besök än drygt en timme innan jag var tvungen att bege mig tillbaka till hotellet för att hämta mina resväskor och kliva ombord på flygbussen som skulle ta mig tillbaka till flygplatsen. Men det var ändå väl investerade 90 NOK och ger en helt annan bild av Svalbard.

Svalbard | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seSvalbard Airport och SAS Snack

Tillbaka på flygplatsen så flöt incheckningen och säkerhetskontrollen på otroligt smidigt. Kanske för att jag var nästintill ensam? Men vad jag inte hade räknat med var att avgångshallen inte var mer utrustad än vilken mindre inrikesflygplats som helst i Norge. Jag hade som exempel räknat med att det skulle finnas ett café eller restaurang.

Väl ombord på SK4425 mot Oslo så intog jag min plats 01F och blev positivt överraskad av att det inte kommer någon utstött mittensätesryttare ockuperar utrymmet mellan mig och killen på 01D. Men när kapten hälsar samtliga resenärer välkomna ombord så kommer det även fram att vi kommer gå ner i Tromsø för en teknisk mellanlandning. Viket i det här fallet innebär att samtliga passagerare måste lämna flygplanet och gå igenom passkontrollen och tullfiltret för att återgå till gaten och sedan kliva ombord på flygplanet igen. Allt för att norrmännen ska kunna kontrollera så att inget smugglas in i landet. Väl ombord igen på min plats 01F. Så fortsätter färden mot Oslo och den väntande flighten SK492 som skulle ha mig hem till Stockholm.

Har du också besökt Longyearbyen eller drömmer du om att besöka Svalbard? Skriv gärna en kommentar och berätta.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.