Ett mentalsjukhus och en mumifierad katt : 6 delstater på 7 dagar – Del 6 av 6

Ett mentalsjukhus och en mumifierad katt

Måndag, näst sista dagen innan min hemresa. För första gången under den här resan så lyckas jag ta sovmorgon. Innan jag tänkte rulla mot den gamla textilindustristaden Philadelphia där ett besök på världens äldsta mentalsjukhus skulle bli dagens höjdpunkt. Efter en snabb och smidig utcheckning från hotellet med bilen lastad. Så var det dags att göra ett sista besök på Jersey Gardens för att införskaffa lite julklappar i gallerians Disney Outlet.

Alla delarna: 6 delstater på 7 dagar Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 |

Det finns ett fåtal gånger som jag minns att jag har stått och köat utanför en butik i väntan på att den ska öppna. Så man kan lugnt säga att jag inte tillhör den skaran av människor som normalt hänger på låset till varken Systembolaget eller premiäröppningar av en ny bensinstation. Men den här morgonen så stod jag där och väntade på att bli insläppt i en leksaksbutik.. Tillsammans med en skara barn och deras föräldrar. När butiken skulle öppnas så förklarade en tjej från personalen att man måste använda Musse Pigs magiska hatt och alla barnen fick läsa en magisk formel. Som en väloljad attacksoldat kastade jag mig in i butiken och inom loppet av ett par minuter så hade jag lyckats plocka åt mig mer än vad en flickvän skulle hinna plocka på sig om hon fick en heldag på IKEA.

Äntligen ute på vägarna igen och även om det bara är 13 mil emellan Philadelphia och Elizabeth så är det ändå två timmars bilkörning som gäller utan trafikköer som bromsar upp. Men vad gör det egentligen när man ändå inte har bråttom och man har hård och aggressiv hårdrock på radion så att trumhinnorna nästan slits i stycken av volymen och distade gitarrer!

Väl framme vid Eastern State Penitentiary

Återigen fick jag betala ockerpengar för att parkera nämligen $18 för 5 timmar. Väl vid entrén så fick jag smita före en grupp då jag var ensamresenär. Eastern State Penitentiary var en av de främsta anledningarna att jag planerade min rutt via Philadelphia. Byggnaden var i drift åren 1829-1971, de första åren var systemet revolutionerande för sin tid. Cellstraffet ansågs då handla alltmer om vård än straff.

Det kommer ett separat blogginlägg

Jag tänker inte berätta för mycket om mina upplevelser eller historien bakom Eastern State Penitentiary just för att det är så pass intressant att det kommer ett separat blogginlägg med det. Men redan nu kan jag berätta att det kommer handla om historien bakom, interner och mycket mer.

Förutom Al Capone och andra ”trevliga” interner så har även katten Jamie bott på Eastern State Penitentiary. Han eller hon hittades i en cell under renoveringen.

Efter mitt studiebesök på mentalsjukhuset så såg jag en skylt som annonserade om att det snart skulle komma ett Walmart på höger sida. Så det var vara att körde av huvudvägen och bunkra upp med ytterligare lite godis och för att göra en sista socialsafari på den amerikanska lågpriskedjan.

Sista natten som skulle spenderas på…

Ja ett Country Inn & Suites.. Vanligtvis så brukar det finnas en piccolo om det finns en bagagevagn på hotell. Men precis som med frukosten på den här hotellkedjan så är det ingen fullservice kedja. Så jag fick lasta hela vagnen själv med mina senaste inköp i form av plastpumpor och annat krimskrams ifrån Walmart..

Butik 2015-09-14 21.04.36Vid det här laget är det inget snack om saken..

Det gäller att hitta mat på annat håll när man bor på hotellkedjan Country Inn & Suites. Visserligen så hade jag sett att det låg en sunkig Burger King i anslutning till hotellet men jag var mer sugen på riktig mat och inte bara en tillfällig bukfylla. Så jag tog bilen in till den lilla staden Sterling, VA. Men väl där så visade det sig att alla samtliga restauranger jag hittade stängde redan klockan 21:00. Och klockan hade hunnit passera 21:37 vid det här laget.

Men jag visste att jag hade kört förbi en minimarket på vägen så det fick bli en paniklösning av frysta färdigrätter. Och är det något jag ALLTID får höra ifrån förstagångsbesökaren så är det ”i matbutikerna i USA så finns det hur mycket flingor och juicer som helst att välja på”. Så därför bjuder jag halvironiskt på bilden ovanför..

2015-09-15 14.46.07

Men först lite mat

Sista dagen blev det en tidig färd till flygplatsen. Där jag valdes ut för en extra säkerhetskontroll igen. Det börjar bli lite för ofta för att det ska vara slumpen? Men och andra sidan så är jag ju gjort mig osams med säkerhetspersonal i tre länder vid det här laget. Men det gick fort och smidigt sen var det bara att ta terminaltåget till Pir D där jag skulle få tillbringa de tre sista timmarna i USA med att köpa sprit och koppla av i Lufthansas Senator lounge.

Men innan dess passade jag på att besöka Chipotle Mexican Grill för att ladda upp inför min 8 timmar långa hemresa över Atlanten. Själva beställningen av maten fungerar precis som på Subway, man pekar och berättar vad man vill ha i din burito. Då det är en flygplats så är det mycket folk i rörelse och jakten på en sittplats är ofta jobbig. Så jag satte mig ganska så avsides för att kunna få matro.

Men tji fick jag när en hel busslast med kinesiska turister barrikaderar mitt bord. Och ger mig en gratis uppvisning i det kinesiska bordskickets ädla konst. Hittills så har jag bara träffat ett fåtal människor som lyckats ställa till med matkrig med sig själva. Men nu hade jag ett 30tal av dessa samlade för ett konvent vid mitt bord. Så jag tappade matlusten helt och hållet och bestämde mig för att gå loungen.. Men innan dess så lyckades en kines i sällskapet välta ner en tallrik med chili i mitt knä. Hur det slutade får vara är inte ens lämpligt att ta upp i Grattis Världen. Men jag fick honom att betala ett par nya byxor..

2015-09-15 15.44.28Efter mina upplevelser av främmande bordsskick och ett besök i en klädbutik. Så hamnade jag i en av av taxfreebutikerna där jag inhandlade två romflaskor som paketerades inför min avgång. Väl i Lufthansa Senator lounge så fick det bli lite mat. Och det finns inte så mycket att skriva om hemresan faktiskt.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.