Mina erfarenheter från en 40-timmars kryssning till Tallinn

MS viktoria

Lånad bild

Mina erfarenheter från en 40h kryssning till Tallinn

Tillsammans med en tjejkompis hade jag bokat en kryssning till Tallinn. Efter en ganska så intensiv vecka med tåg och flyg. Så skulle det bli skönt med en weekend till Tallinn som avslutning på veckan. Trots att M/S Viktoria inte skulle avsegla fören klockan 17:30 på lördagen. Så hade vi ändå kommit överens om att hon skulle komma dagen innan. Vilket passade perfekt i och med att jag skulle landa på Arlanda efter min resa min resa till Östersund. Trots att stormen Helga ville bråka med min flight SK071 och göra att vi landade 35 minuter försenad. Så hade jag ändå gott om tid till att hennes tåg skulle anlända till Arlanda C.

Men tidigt på lördagsmorgonen så kom det ett SMS som berättade att våran kryssning hade blivit inställd.. Tydligen så hade vår skuta fått en fönsterruta krossad av en radarantenn som slitits loss i stormen under kvällen och därför hade båten vänt om till Tallinn för reparation. Dock fick vi erbjudandet om att boka om hela resan eller åka på en 40 timmars kryssning till Helsingfors. Men ingen av oss lockades av att åka till Helsingfors. Dock tar inte sagan slut här, för det blir värre.

MS Viktoria | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seA premium hytt på M/S Viktoria

Några dagar efter vår inställda kryssning så började jag leta efter nya avgångar till Tallinn. Dock skulle det innebära att jag skulle få resa ensam den här gången. Men att köpa julklappar och promenera runt i ett vintrigt Tallinn vägde upp det. Efter en smidig incheckning och ombordstigning på båten kunde jag ta hissen upp till däck 9. Där min A-premium med fönster och dubbelsäng väntade på mig så är inte valet så svårt om man ska spendera två nätter ombord.

Bilden är lånad från kryssningsbloggen seafun.se

Efter att jag gjort ett tappert försök att göra mig hemmastadd i hytten så blev det att botanisera i taxfree-avdelningen. Till råga på allt så blev jag dessutom oväntat medlem i Tallink-Siljas kundprogram Club One. Så om det mot förmodan blir en till resa så kommer jag spränga poänggränsen för att bli Silvermedlem.. Jag träffade även en gammal sjöbjörn som påstod sig vara ute på sin 478:e Tallinnkryssning! Smått imponerande att någon självmant har plågat sig igenom detta.. Dock så gav han mig en hel del bra tips om Tallinn och om vad jag inte skulle missa. Samt att det bara vara att kliva ombord på buss 2 som passerade Terminal D så slapp jag gå upp till centrum.

2015-12-10 13.12.21-2Gamla stan i Tallinn

En sak som jag minns från min mitt tidigare besök i Tallinn är den gamla stadskärnan. Men prio 1 var att hitta en bankomat så att hitta en bankomat så att jag skulle kunna plocka ut en bunt euro och spendera på julmarknaden.

TallinnJulmarknaden på torget var riktigt genuin och kändes som den man normalt hittar på Skansen. Och då är jag ingen fan av just julmarknader.

2015-12-10 13.43.40Gubben i taxfreen gav mig även tips om att dinera på restaurangen Meat & Wine. Och det var faktiskt riktigt gott även om jag personligen hade föredragit en hög med grillade grönsaker till köttet.

2015-12-10 13.08.07Efter några timmar i land så var det åter igen dags att stappla ombord på båten. Och segla hemåt, men det är nu som det kommer, varför jag inte vill ut på havet igen.. För den natten var nog den värsta jag har upplevt ombord på en båt! Visst att jag är mer än van med luftgropar och dåligt väder när jag flyger. Men att befinna sig ombord på en båt som brottas med 4 meters vågor är inte så rock & roll som det kanske låter. Nog första gången som jag varit riktigt sjösjuk..

2015-12-11 08.59.43Morgonen efter så var jag mer eller mindre utsvulten. Och rederiet vill ju mer än gärna skryta upp sin specialfrukost som något exklusivt? Och jag kan ärligt talat inte påstå att det var så spännande på just Viktoria. Men bara att slippa den totala anarkin som härskade i den vanliga frukostbuffén gjorde det värt sitt pris.

 

Inga kommentarer

    Lämna en kommentar

    You have to agree to the comment policy.