Atens Flygplats – Sämst i Europa?

Atens flygplatsGenom åren så har jag haft förmånen att få besöka många olika länder på flera kontinenter. Och desto fler flygplatser (även om mitt bagage komiskt nog har besökt fler än mig).

Men jag har nog aldrig besökt en mer urlakad och rörig flygplats än i Europa än Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Det är till och med så att jag är beredd att kalla Modin Airport utanför Warszawa för metropol.

Nu i september så fick jag den stora äran att besöka denna mardröm till flygplats två gånger inom loppet av 14 dagar under två av mina Mileage Runs.

Och nu efter att SAS offentligt har gått ut med att dem kommer att brutalt styckmörda sitt eget kundlojalitetsprogram. Så lär jag nog göra minst ett nytt studiebesök på flygplatsen under decembermånad för att bunkra lite poäng.

Men om sanningen ska fram..

Och det ska den ju så klart alltid i Grattis Världen. Så var jag ju äbem väldigt skeptisk till Berlin-Tegel Airport från början. Innan jag lärde mig att hitta på den dåligt skyltade flygplatsen. Så kanske är det möjligt att jag även på sikt kommer att börja gilla Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.

IMAG0836Fördelen med att flyga till Aten med SAS i min bonuspoängsjakt var att det inbringade 9000 poäng till Eurobonus via Kastrup. Nackdelen är att det mer eller mindre kan anses som en charterflight. Med allt vad det innebär från skrikande småbarn till överförfriskade och gapiga Svenssons som skulle överrösta vilken fotbollsklack som helst.

Det enda som är riktigt bra med SAS är frukosten som serveras på flighter innan klockan 09:00. Men att tvingas sitta nästan 4 timmar i detta gytter av småbarnsföräldrar, dyngraka snorvalpar och charterpack.

Är frustrerande när man vet att klockan kommer att hinna slå minst 02:00 kommande natt. Innan man får knöla ner skallen i en skön kudde för 22 timmars intensivt resande är påfrestande. Så att få mellanlanda en stund i den grekiska huvudstaden och samtidigt hinna med ett loungebesök är guld värt.

Innan det är dags för hemfärd via Kastrup med nästa flight så är det på sätt och vis en befrielse. Nackdelen med att göra en Mileage Run utan att få chansen till en stay over. Är att man går miste om att få utforska Aten på egen hand. Men det kommer en annan gång i framtiden.

För nu handlar det ju om att samla så mycket poäng som möjligt till en så billig peng som det går. Även om det går att planera in resor så att man får några extra timmars mellanlandning.

Tyvärr så fungerar det inte lika bra i Aten som det gör i bland annat Berlin eller Köpenhamn. Men till våren eller sommaren så ska jag nog spendera minst en weekend i staden.

IMAG0852Men vad vore en reseblogg som Grattis Världen utan en rad missöden och klagomål i sann svensk charteranda? Och på min första Atenresa så var det väldigt tomt i SAS Plus. Men döm av min irritation när en av flygvärdinnorna flyttar på avgränsningen för Go och Plus.

För att sedan bli frustrerad när jag påpekar att jag faktisk är SAS Plus pax och gärna vill ta del av den service som jag har betalat extra för att få. Men pinsamt nog så bidrar det till att hennes kollega blir extra serviceinriktad och hjälpsam mot just mig.

Jag kräver inte mycket som resenär ombord på ett flygplan och vill helst vara till så lite besvär som möjligt. Men det märks tydligt att vissa av SAS flygvärdinnor tröttnade på sitt yrke redan i början av 80-talet i samband med att Sällskapsresan hade premiär.

Jag ska nog avlägga en doktorsexamen i konstiga alfabeten

Du kanske reagerade en smula över namnet på flygplatsen tidigare? Den heter Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών på grekiska. Och om man inte delar ursprung med bottenskrapet Alexandra Pascalidou.

Så är det nog med största sannolikhet totalt oläsbart för en vanlig person som inte har doktorerat i konstiga alfabeten. Och precis som alltid när man befinner sig på en flygplats så söker man efter vilken gate man ska befinna sig vid för bordning av konservburken.

AtenFör när men att stå och studera en gatetavla och den visar namnen på grekiska så är det lätt att bli frustrerad. Men den visar ju naturligtvis namnen även på engelska också.

Problemet är bara att avgångarna har en förmåga att flytta sig vart efter som att nya flighter läggs till och gamla tas bort. På bilden ovanför är det kanske enkelt att förstå att det är min SAS-flight som avgår till Köpenhamn eller?

Föreställ dig då att som i mitt fall se tre SAS loggor med flygplatserna Στοκχόλμη , Όσλο och Κοπεγχάγη. Även om man nu i efterhand skulle kunna gissa sig till att Στοκχόλμη är Stockholm, Όσλο är Oslo och min flight till Köpenhamn är den samme som Κοπεγχάγη.

Så kan jag garantera att det var ett irritationsmoment varje gång som texten slog om till engelska. Och samtidigt så flyttades avgångarna på tavlan. Så lagom till att jag hade lokaliserat Copenhagen på tavlan så slog den om till Κοπεγχάγη och lekte kurragömma igen.

Trassel med den grekiska tullpolisen

Det har hänt några gånger att jag av olika anledningar har fått prata den lokala tullpolisen i olika länder. Under min första resa till Aten så besökte jag Lufthansas lounge (recension längre ner).

Och lyckades dröja mig kvar lite för länge i taxfree shoppen innan jag begav mig till säkerhetskontrollen. Som blev lite väl utdragen då den tydligen inte är lika effektivt i Grekland som i andra länder.

Något stressad så frågar jag den mustaschprydde KGB officeren till säkerhetsvakt om hon vet vilken gate som SAS använder? Jag får ett svar på knagglig engelska och en handvisning om vart jag ska.

Men när jag väl kommer fram så hamnar jag i ett kaotiskt virrvarr av mängder med panflöjtsindianer. Vilket känns väldigt malplacerat på en flygplats som denna. Men kanske har det varit en konsert eller liknande.

Så jag tvingas ställa mig och åter igen kolla på gatetavlan för att få en hum om vilken gate jag ska till. När jag äntligen kommer fram så blir jag stoppad och informerad om att jag har missat min flight. Så lagom tvärförbannad förklarar jag med några väl valda ord.

Att det fortfarande är minst 10 minuter kvar innan flygplanet ens får taxa ut på startbanan. Och att jag därför har minst någon minut till godo och ska med på planet.

Varpå två grekiska tullpoliser tillkallas som i ärlighetens namn skulle få både Kling och Klang att framstå som Nobelpristagare i intelligens. Efter ytterligare en del argumentation från min sida så släpps jag äntligen ombort på SK 778 som skulle ta mig till Kastrup.

IMAG0904Jag har sagt det förr: Mätta passagerare kapar inte flygplan!

Väl ombord så fick jag prova på en Chicken & Lentil salad pickled camlifflover & kale hummas. Långt namn och antagligen minst lika många E-nummer. Men det var förvånansvärt gott, även om det är barnportioner.

IMAG0899

Skrämmande dålig lounge

En av de största fördelarna enligt mig med att rasa med de lite dyrare Plusbiljetterna. Är at man får tillgång till loungerna på flygplatsen. Även om man saknar Guldkort hos flygbolagen.

För det är en viss avkoppling i att få komma bort från allt folkvimmel en stund. För att som i mitt fall så vila lite under min 22 timmar långa resa och sömnlösa tripp till Grekland.

Skrämmande dålig lounge

Första gången som jag besökte flygpkatsen så tog jag en promenat på utsudan. För att ta försöka ta lite bilder och dokumentera resan, Men det var dåligt väder och väldigt lite som var intressant att föreviga med mobilen. Så därför begav jag mig till vad jag trodde skulle vara en oas på flygplatsen.

Men det visade sig att Lufthansas lounge endast var i storlek med en nätt gillestuga och fylld till bristningsgränsen som ett flyktingläger i utkanten av Syrien. Så det blev inget långt besök den här gången.

Glatt överraskad av Gold Air Lounge 

Andra gången som jag besökte Aten så hade jag på förhand bestämt mig för att försöka smita in i grannloungen. Som jag trodde endast var avsedd som en Star Alliance Gold lounge.

Men där hade jag fel och fick veta att den var avsedd för samtliga resenärer med loge access. Och även om utbudet av olika tilltugg för tillfället var aningen spartanskt vid mitt besök. Så skulle jag nog utan tvekan kunna tänka mig att tillbringa någon extra timme där inne.

Men med mitt tidigare besök någon vecka innan färskt i minnet så bestämde jag mig för att lämna fåtöljen i tid. Och avlägga en snabbvisit hos den grekiska versionen av Duty Free. Men när jag väl stod där och ville använda mitt Heninmann & Me kort från Duty Free. Så att jag skulle få in lite poäng på kontot för min flaska med Ron Zacapa 23.

Så visade det sig att de sabla grekerna inte ens hade det i sitt system. Men som plåster på såren så kom butikschefen med en påse oliver till mig som tröst och mellanmål på min hemresa?!

Det visade sig senare att det inte alls var oliver, utan någon form av grekisk konfektyr med mandlar inuti. Men enligt min egen utsago så smakade det mer som strösocker och kakao. För att inte nämna att det knastrade som kattsand när man tuggade.

Fel gate igen..

Därefter så gick jag genom Kalle Anka säkerhetskontrollen. För att ta mig till min gate i tid. Den här gången kastade jag bara en snabb blick på tavlan och fick ett nummer.

När jag väl kom till gaten så såg jag att det stod Στοκχόλμη och sen på engelska sedan stod Stockholm. Fel gate igen alltså, att man aldrig lär sig första gången. Men som tur är så hade jag gott om tid på mig.

Väl ombord på planet så var det minst lika tomt i SAS Plusdelen som det har varit tidigare. Och att få en hel nödutgångsrad för sig själv är inte fy skam. För det gäller verkligen att välja rätt plats på planet. För att slippa sitta med knäna under hakan om man kan undvika det.

Mitt tredje besök väntar..

Som jag tidigare nämnde i början av det här blogginlägget. Så lutar det mot att jag kommer att bli tvungen att göra ett extra Mileage Run innan nyår. Och då kanske jag tar en weekend i Aten för att få se lite mer av olympiernas och filosofernas stad.

/ JK

3 kommentarer

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.