Återbetalning av tågbiljetter under COVID-19

Återbetalning av tågbiljetter under COVID-19

Den 18 mars Publicerade Europeiska kommissionen ett dokument med riktlinjer för hur (EG) nr 1371/2007 som reglerar tågpassagerares rättsskydd vid tågresor ska hanteras i samband med COVID-19. I det här inlägget kommer jag punkt för punkt ge en sammanfattning av riktlinjerna i dokumentet:

Rätt till information

Om resan beräknas bli försenad eller inställd innan avresan genomförts ska tågoperatören omgående informera passageraren. Om förseningen sker efter avgång under resan ska tågoperatören omgående informera passageraren om förseningen, säkerhetsåtgärder samt dennes rättigheter. Om en officiell myndighet eller om tågoperatören beslutar att ställa in trafiken måste det offentliggöras och passageraren ska omgående informeras. 

Rätt till återbetalning eller ombokning

Om tåget förväntas bli mer än 60 minuter försenat till slutdestinationen har passageraren rätt att antingen avboka resan och få återbetalning eller möjlighet att boka om resan. 

      • Återbetalning – Återbetalning avser kostnaden för hela biljettkostnaden eller delar av resan som inte har genomförts. Om passageraren har bokat en tur och returbiljett ska även returresan återbetalas.  
      • Ombokning – Ombokning måste ske under jämförbara transportförhållanden. Passageraren har rätt att välja om avresan ska ombokas till tidigast möjliga avgång eller till en annan tidpunkt.

Notera dock att tidigast möjliga avgång kan innebära avsevärda förseningar i samband med COVID-19 med tanke på den höga osäkerhetsnivån som kan påverka järnvägstrafiken. 

Rätt till ersättning

Även passagerare som har valt att omboka sin resa har rätt till kompensation enligt följande:

      • 60 till 119 minuter berättigar till 25% av biljettpriset. 
      • Över 120 minuter berättigar till 50% av biljettpriset. 

Till skillnad från andra transportformer finns ingen förekomst av extraordinära omständigheter som påverkar rätten till kompensation.

Rätt till assistans

Vid förseningar har passageraren rätt till information om sina rättigheter till service oavsett om förseningen sker före avresan eller resan till slutdestinationen. 

      • Förtäring – Om en försening överstiger 60 minuter har passageraren rätt till måltider och förfriskningar inom rimliga gränser. 
      • Boende – Om om passageraren missar sin tåganslutning eller får sin resa inställd ska passageraren om nödvändigt erbjudas övernattning en eller flera nätter. Samt service som transport till järnvägsstationen eller till den alternativa avgångspunkten eller till slutdestination.
      • Särskild assistans – Om passageraren har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet ska passagerarens behov tillgodoses inklusive punkterna ovan.

***

Har du drabbats av inställda tågresor till följd av COVID-19? Lämna gärna en kommentar här under och berätta. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.