Mileage run till Berlin – Bombhot? och ond bråd hunger

BerlinBerlin – bombhot och ond bråd hunger

Om du har följt Grattis Världen ett tag så är det nog ganska uppenbart att även den här resan på något sätt kommer att spåra ur totalt? Jag skrev tidigare om att jag skulle göra en Mileage run till Berlin och den slutade så klart med följande.

  • Ombokning, inget Oslo.
  • Bombhot
  • 5 trasiga whiskey buteljer
  • Ond bråd hunger  ‘

Dagen startade trots allt ganska hyfsat efter en lång natts ordentlig sömn. Och en spartansk frukost bestående av en kexchoklad samt en banan. Som känt är ju mitt mål att nå ett SAS Eurobonus Gold kort innan den 30 november i år. Därför passade jag på att boka mina biljetter i SAS Plus. Fördelen är ju även att man får tillgång till Fast Track och deras business lounge. Väl ombord på dagens första flight SK1421 mot Köpenhamn. Egentligen skulle jag ha flugit ett segment via Oslo men fick boka om via Köpenhamn.

SASFrulleMätta passagerare kapar inte flygplan

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, mätta passagerare kapar inte flygplan! SAS har en utmärkt frukostlåda på samtliga flighter som innan klockan 09. Den ingår i biljettpriset för resenärer i Plus och kan köpas för passagerare i Go. Övriga tider kan man fritt välja något från deras ombordmeny.

2014-09-09 12.18.33SAS nya meny

Men då blir jag upplyst om att den menyn endast är aktuell på flygningar utanför Norden. Men att jag kan få en Wasa sandwich, som finns två smaker olika smaker. Så valet faller på en Cream Cheese & Chives. Och den måste kvala in som något av det mest osmakliga som besudlat mitt gomsegel! Den som påstår att den kemiska smaken är välsmakande förtjänar en örfil med en blomkruka. För att inte prata om nöt och fruktblandningen som till 80% bestod av solrosfrön. Visst gillar jag nötter och torkad frukt, men att fylla ut påsen med fågelmat gör den inte rättvisa.

2014-09-09 13.04.00Drick ty hin håle har sörjt för det sista

Textrefrängen kommer från den skotska författaren Robert Louis Stevensons berömda sjörövarroman Skattkammarön. Och visst måste man dricka sprit ibland samt likt en hamster bunkra upp barskåpet också. För redan på Arlanda så bad jag tjejen i business incheckningen snällt om att bara checka mina resväskor till Kastrup. Så att jag skulle få ut dem på bandet för att enkelt kunna packa dem med ädla drycker.

För som jag har skrivit tidigare så är det väldigt smidigt att kunna förbeställa sina taxfree varor direkt på nätet. Och sedan bara plocka upp varorna direkt i någon av butikerna på Kastrup. Och i mitt fall så blev det en blandad kompott bestående av 20 buteljer med med rom, whisky, gin och en liten päronkonjak.  Det resulterade i att många svenskar höjde på sina ögonbryn åt spektaklet. Under tiden som jag packade ned flaskorna i mina incheckade resväskor. Medan danskarna bara log och sa – Ja for fanden, du tage en lille en, før du forlader.

2014-09-09 15.26.43Ombokad från 1A till 22A med Air Berlin

När jag åter igen skulle checka in mina väskor vid incheckningsdisken på Kastrup fick jag veta att min andra flight SK679 till Berlin var inställd! Och en fibrill jakt började för att få mig ombokad till en annan flight till Berlin. Det hela slutade med att jag bliv ombokad till AB8091 med det tyska lågprisbolaget Air Berlin. Dock fick jag i efterhand höra rykten om att den lilla Bombardier CRJ900 som skulle ha tagit mig till Berlin hade blivit bombhotad i Warszawa? Och självklart så här i terrortider så är det ett självklart beslut att blåsa av en bombhotad flygplats. Nu kanske någon foliehatt vill peka ut några araber som amerikanerna så ofta gör. Men jag trot snarare att det hela handlat om ett tekniskt fel.

Dagens andra loungebesök

Efter att jag dividerat färdigt med personalen vid business loungen så gick jag med mitt intyg om att jag skulle ha rätt till både fast track och lounge. Dock visade det sig att jag trots detta fick förklara mig både vid säkerhetskontrollen och loungen. Så jag fick ändå tillgång till lite buffé och tort bröd samt en fåtölj. Dock hade jag inte riktigt koll på att Air Berlins flight skulle gå 20 min tidigare än SAS dito. Så jag fick mig en springmarsch genom terminalen.

2014-09-09 15.17.54Air Berlin VS SAS Go 1 – 0

Från början så var jag bokad på plats 1A i SAS Plus på SK679. Men efter ombokningen så fick jag istället gå långt bak till plats 22A i ekonomi ombord på AB8091. Air Berlin är utan tvekan ett av de bästa lågprisflygbolag som jag provat i Europa! Och kan helt klart en värdig motståndare till SAS Go. Den tyska servicen höll höga mått! Hos SAS så får man en kopp kaffe/té eller ett glas vatten. Medan Air Berlin bjöd på ett glas cola och en påse sesamkex. Sen tycker jag även att Air Berlin hade aningen bekvämare stolar ombord.

Läs även: Min recension av Air Berlin 

BagageAck för så ljuva droppar

När flygplanet landade på Berlin-Tegel Airport så var det så klart busstransfer som gällde till den närliggande terminalen. För den som inte landat med ett mindre flygplan ute på en startbana så är det mer regel än undantag att man får kliva av ute på plattan och vallas mot en väntande buss. Väl inne i ankomsthallen är det en evig väntan på det incheckade bagaget. Och när jag ser mina väskor komma på bandet så känner jag en stark doft av whisky! Helvete det är ju min väska som luktar! När jag väl öppnar väskan så visar det sig att 5 flaskor har krossats! Så det var bara att börja packa om och försöka hitta en städare som kunde hjälpa mig med allt glaskross som jag inte ville slänga i en vanlig papperskorg.

tegel berlinOm bara tyskarna kunde lära sig skylta..

Arbeit macht frei är en känd tysk skylt. Men om bara tyskarna kunde lära sig att göra andra skyltar också. Som t.ex. informerar om vart man ska gå för att hitta till olika terminaler så skulle det vara underlättande! Trots att jag har besökt Berlin många gånger genom åren och landat ett antal gånger på Berlin-Tegels Airport. Så borde jag ju hitta på den oktagoniskt byggda flygplatsen? Dock har jag aldrig flugit med SAS varken till eller ifrån flygplatsen i fråga. Jag har enbart flugit med Lufthansa till Berlin tidigare.

Så om jag bara hade fått åka med SAS från början hade jag kanske fått veta att Terminal D är en helt egen byggnad! Istället för för att nästan gå ett helt varv runt byggnaden för att leta efter D. När jag väl hittade skylten så gick jag och hamnade vid busshållplatsen och currywurst vagnen. Det visade sig sen att Terminal D ligger ovanför parkeringsgaraget på andra sidan. 

Currywurst über alles

Trots att jag aldrig kom längre från flygplatsen än på sin höjd 10 meter och därför aldrig kom till det berömda gatuköket Konnopke’s Imbiss i Prenzlauer Berg. Så lyckades jag ändå nosa upp ett gatukök mellan huvudbyggnaden och D-piren. Och som jag har skrivit tidigare så Currywurst som närmast kan beskrivas som en crossover mellan Sibylla och en skitig bakgata i Bangladesh.

Dagens tredje loungebesök

Men som jag också påpekat så tar man seden dit man kommer. Efter att ha fyllt ut det tomrum i magsäcken som SAS lämnat efter sig. Så begav jag mig till Lufthansa Business Lounge som nog slår SAS på fingrarna alla dagarna i veckan. Och det var verkligen en befrielse att så sträcka ut sig i en fåtölj och vila kroppen en stund. Samt ladda mobilen och plattan någon timme så att batterierna förhoppningsvis skulle hålla hela vägen hem.

SAS MotorSAS sabla nötblandning igen..

Efter att jag till slut tröttnade på att hänga i uppe i loungen så begav jag mig till D-piren. Efter den klassiska proceduren med säkerhetskontrollen så fick jag komma till avgångshallen med en minimal Duty Free Shop med ett lite sprit och godis.

Efter en 45 minuter på en bänk så fick jag borda SK 1678 till Kastrup för en mellanlandning. Väl på planet så såg jag fram emot att få stoppa i mig lite mat under de 40 minuterna som flygningen skulle ta. Men väl på planet så upprepades proceduren. Med att det inte fanns mer än ett sparsamt utbud av Wasa Sandwich, nötblandning etc.

Sista timmen hemåt

Väl på Kastrup så blev det flygplansbyte mot Arlanda med SK 1428. Och så hade både min platta och min mobil dö batteridöden. Och jag nära på av tristessen som uppstår när man inte kan göra annat än att sitta still. Väl på Arlanda så flöt allt på som det skulle. Bortsett från att samtliga SAS-diskar var obemannade så jag fick använda SAS egna formulär för att tjata om min ersättning för det inställda flyget.

Inga kommentarer

    Lämna en kommentar

    You have to agree to the comment policy.

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.