Dina rättigheter när flygbolaget ändrar din avgångstid

35

Inlägg med sponsrat innehåll från Flightright. Läs min policy för samarbeten.

Flygbolaget ändrar sin avgångstid

Snabbguide: Dina rättigheter när flygbolaget ändrar din avgångstid

Jag har tidigare skrivit en omfattande och uppskattad guide om hur du får du ersättning för inställt eller försenat flyg. Där jag punkt för punkt går igenom dina rättigheter som passagerare enligt EU förordningen (EG) 261/2004. Samt om hur du ansöker om ersättning på egen hand.

Därefter har jag fått flera önskemål om att skriva en snabbguide om vilka rättigheter man har när ett flygbolag ändrar sin avgångstid, tidtabell eller ställer in en avgång. Om det sker inom 14 dagar före avresedagen har du rätt till ersättning på €250, €400 eller €600 beroende på flygets distans. Härunder finns en lathund som jag har lånat från Flightright som du kan anlita för att driva dina ärenden gällande ersättning för försenade flyg.

Besked innan avgångAlternativt flyg landar på ankomstflygplatsen:Rätt till ersättning
Mer än 14 dagar innanIrrelevantNej
7 -14 dagar innanMax 2 timmar tidigare/ 4 timmar senareNej

Mindre än 7 dagar innan
Max 2 timmar tidigare/ 4 timmar senareJa

Mindre än 7 dagar innan
Max 1 timme tidigare/ 2 timmar senareNej

Mindre än 14 dagar innan
Mer än 1 timma tidigare/2 timmar senareJa

Mindre än 14 dagar innan
Inget alternativflyg erbjudsJa

Så mycket kan du få i ersättning

Hur hög ersättning du är berättigad till beror på flygets distans. Notera att du bara kan kräva ersättning från flygbolag som har licens att trafikera EU. Det gäller även vid codeshare anslutningsflyg som startar inom EU eller som utförs av ett EU-certifikat som t.ex. om du flyger med SAS till New York och därefter ska flyga vidare med United inrikes i USA.

  • €250 för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.
  • €400 för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.
  • €600 för alla övriga flygningar.

Håll koll på efter mail från flygbolaget

Tyvärr händer det som sagt att flygbolag ändrar sina tabeller eller avgångar. När det sker är flygbolaget tvungen att omgående informerar dig om förändringen.

Notera att det räcker med att flygbolaget informerar dig dig via den mailadress som du angav vid bokningen av biljetten. Så kolla alltid noga vad det står i mail från flygbolaget efter att du har bokat biljetterna.

Om flygbolaget har tidigarelagt din avresetid och meddelat detta. Så är det ditt ansvar att komma till flygplatsen i tid. Om du missar ditt flyg får du ingen ersättning utan måste måste bekosta nya biljetter på egen hand.

***

Har du råkat ut för ett inställt eller försenat flyg? Fick du ersättning? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

35 KOMMENTARER

  1. Så man kan få ersättning även när ett flygbolag ändrar avgångstiden? Det visste jag faktiskt inte. Men jätte bra att veta!

      • Tack för din bra information!!! Fick mejl från Norwegian idag 27/3 och vårt plan skulle gått 9/4 men ändrades nu till 10/4. Som jag räknar så är det 13 dagar till ursprungstiden för hemresan och 14 dagar till nya hemresedagen. Då borde det ju gå under 14-dagarsregeln?! Hjälp mig tolka så blir jag glad!

        • Precis det är inom 14 dagars regeln. Frågan är dock om det kan ha att göra med flygplansmodellen 737 MAX 8. Då kan Norwegian hävda force majeure. Men det är alltid värt att skicka in ett ärende för säkerhets skull. Håller tummarna för att du får rätt till ersättning.

  2. Tack för jätte bra information 🙂 Den här artikeln ska jag dela till min systerson som råkade ut för precis det här för några dagar sedan.

  3. Norwegian ändrade vår avgång till Malaga utan att berätta att vi hade haft rätt till ersättning! 😡 Kan vi begära det i efterhand?

    • Jag jobbar med att skriva en omfattande guide om dina rättigheter som tågpassagerare inom EU. Men det tar sin lilla tid eftersom att det är ett omfattande material som jag inte är lika insatt i. Men den kommer inom sinom tid. Om du har ett akut ärende så skicka gärna ett mail till mig: johan@grattisvarlden.se så kollar jag på det.

  4. Du borde öppna en egen byrå för folk som behöver driva sina case mot flygbolagen. Jag kan leka sekreterare och dra in en fet lön 😉

  5. Lufthansa har tidigarelagt min hemresa i juni med en dag – och jag kan inte ändra mina resplaner. De har också avgångar/platser kvar ursprunglig avresedag. Vilka rättigheter har jag?

  6. Hej!

    Jag fick idag mail från Norwegian att vårt flyg ändrats från 08:10 till en senare avgång som går 17:15, alltså dryga 7 timmar senare. Det är 12 dagar kvar till det flyget går. Har vi rätt till någon form av ersättning?

    Tack på förhand!

  7. Jag hade flygbiljett med air india 12 april. Katmandu – Delhi avg. 10.25, ank tid 11.45, byte till flyg air india Delhi-Stockholm avg. tid 14.20.
    6 april får jag meddelande att andra flygets avgångstid tidigarelags till 12.25. Resultat:för kort bytestid i Delhi.
    Tillbringade flera timmar på air indias kontor. De bokade om första flyget till 11 april avg.tid 15.35. Fick hotellrum och mat.
    Har jag rätt til ersättning för förlorad tid pga tidigarelagt flyg? 21 timar + tid på air indias kontor?

  8. Hej! Norwegian meddelade tidigare än 14 dagar om ändrat flyg. Från 14/6 till 15/6, har jag rätt till någon ersättning?

    • Hej, tyvärr inte eftersom att du fått informationen med god marginal. Däremot kan det hända att din hemförsäkring eller eventuell kortförsäkring kan ge dig något form av ersättning.

  9. Hej!
    Norwegian har tidigarelagt vår hemresa från Barcelona den 20 juni. Vi skulle åkt 16.15, landat på Landvetter 19.10

    Vi åker nu istället 8.00, landar på Landvetter 11.15. Meddelande om förändringen kom 9 juni, alltså mindre än 14 dagar innan.

    Har vi rätt till ersättning?

  10. Hej! Vårt flyg till Palma har tidigarelagts ett dygn så vi kommer behöva en semesterdag och hotellnatt extra. Är det något man kan fånersättning för tror du? Har ju bokat ej avbokningsbart hotell så att avboka är inte ett alternativ…
    Mia

    • Hej Mia,

      Till att börja med ursäkta för sent svar. Ni ska ha rätt till ersättning för den ändrade avgångstiden. Men ersättning för hotell och liknande måste du ansöka om hos ditt försäkringsbolag. Om du har betalat med kort finns även möjligheten att du kan ha en kostförstärkning som ger ersättning.

  11. Tjena Johan!

    Läste igenom din artikel då jag har blivit uppringd av flygbolaget ”Turkish Airlines” att mitt flyg har ändrat tid då avgångsresan är några timmar tidigare. Problemet är att nu kommer vi få en mycket längre transit. Mitt flyg skulle vara 24 Juni 14:15, då nu har det ändrats till 11:15. Har jag rätt för ersättning?

  12. Hej!
    Jag ska flyga till Bukarest den 6/7. Tidigare var de sagt att flyget går ca kl:09:55 och nu idag (27/6) kom ett nytt mejl om att tiden är ändrad till 22:40. Som jag förstår de så har jag rätt till ersättning? Men vem kontaktar jag? Ska flyga med BlueAir.

    • Hej Beata,

      Till att börja med ursäkta för sent svar. Mycket riktigt ska du ha rätt att söka ersättning för den ändrade avgången. Du ska i förstahand rikta kontakta BlueAir och kräva ersättning. Hoppas resan gick bra trots omständigheterna! Här har du en länk till formuläret för klagomål https://www.blueairweb.com/en/gb/contact Skulle du få avslag får du gärna skicka ett mail till mig.

  13. Om flygbolaget ger alternativ vid ändrad avgångstid, och man accepterar, har man då förbrukat rätt till ersättning? I vårt fall ändrades 14 dagar innan (vi accepterade stressig transfer via Gatwick med ungefär samma avgångstid som den ursprungliga). Man vill ju att ersättningen ska vara ett straff för flygbolaget även om de någorlunda löser själva transporten från A till B, så de drar sig i det längsta för sånt här. Det ställer till så mycket problem, stress och missade planer runt omkring för resenären.

    • Ursäkta för sent svar (jag hade inte fått någon notis). Eftersom att flygbolaget har meddelat den ändrade avgångstiden 14 dagar innan avresa så har du tyvärr inte rätt till ersättning. Men för att svara på din andra fråga så spelar det ingen roll om du accepterar ombokningen eller väljer att avboka. Sker det mindre än 14 dagar innan avresan så har du rätt till ersättning oavsett. Bara jävligt tråkigt att det skapar massa stress och olust. Men det rör sig om en mellanlandning så att ni inte måste byta flygplats? Har du bokat via en resebyrå eller direkt hos flygbolaget? Anledningen att jag frågar är så att inte någon resebyrå har bokat om så att ni reser med separata bolag och eventuellt bagage måste checkas in på nytt. Är det samma bolag går bagaget hela vägen och transfern blir antagligen i samma terminal med god marginal mellan gaterna.

  14. TUI har ändrat vår resa helt, med av- och hemresa måndag-måndag istället för fredag-fredag. Vi hade planerat att ha hela helgen att komma i ordning efter en sex timmars resa från kanarieöarna, men nu kommer vi att komma hem sent måndag natt och jag kanske måste ta en extra semesterdag för att jag inte är i stånd att sköta jobbet halvvaken. TUI har informerat om resan två månader i förväg, men hela upplägget är ändrat. Finns det ändå någon möjlighet till kompensation för olägenhet?

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.