Dina rättigheter när flygbolaget ändrar din avgångstid

Inlägg med sponsrat innehåll. Läs min policy för samarbeten.

Flygbolaget ändrar sin avgångstid

Snabbguide: Dina rättigheter när flygbolaget ändrar din avgångstid

Jag har tidigare skrivit en omfattande och uppskattad guide om hur du får du ersättning för inställt eller försenat flyg. Där jag punkt för punkt går igenom dina rättigheter som passagerare enligt EU förordningen (EG) 261/2004. Samt om hur du ansöker om ersättning på egen hand.

Därefter har jag fått flera önskemål om att skriva en snabbguide om vilka rättigheter man har när ett flygbolag ändrar sin avgångstid, tidtabell eller ställer in en avgång. Om det sker inom 14 dagar före avresedagen har du rätt till ersättning på €250, €400 eller €600 beroende på flygets distans. Härunder finns en lathund som jag har lånat från Flightright som du kan anlita för att driva dina ärenden gällande ersättning för försenade flyg.

Besked innan avgångAlternativt flyg landar på ankomstflygplatsen:Rätt till ersättning
Mer än 14 dagar innanIrrelevantNej
7 -14 dagar innanMax 2 timmar tidigare/ 4 timmar senareNej

Mindre än 7 dagar innan
Max 2 timmar tidigare/ 4 timmar senareJa

Mindre än 7 dagar innan
Max 1 timme tidigare/ 2 timmar senareNej

Mindre än 14 dagar innan
Mer än 1 timma tidigare/2 timmar senareJa

Mindre än 14 dagar innan
Inget alternativflyg erbjudsJa

Så mycket kan du få i ersättning

Hur hög ersättning du är berättigad till beror på flygets distans. Notera att du bara kan kräva ersättning från flygbolag som har licens att trafikera EU. Det gäller även vid codeshare anslutningsflyg som startar inom EU eller som utförs av ett EU-certifikat som t.ex. om du flyger med SAS till New York och därefter ska flyga vidare med United inrikes i USA.

  • €250 för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.
  • €400 för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.
  • €600 för alla övriga flygningar.

Håll koll på efter mail från flygbolaget

Tyvärr händer det som sagt att flygbolag ändrar sina tabeller eller avgångar. När det sker är flygbolaget tvungen att omgående informerar dig om förändringen.

Notera att det räcker med att flygbolaget informerar dig dig via den mailadress som du angav vid bokningen av biljetten. Så kolla alltid noga vad det står i mail från flygbolaget efter att du har bokat biljetterna.

Om flygbolaget har tidigarelagt din avresetid och meddelat detta. Så är det ditt ansvar att komma till flygplatsen i tid. Om du missar ditt flyg får du ingen ersättning utan måste måste bekosta nya biljetter på egen hand.

Har du råkat ut för ett inställt eller försenat flyg? Fick du ersättning? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

14 kommentarer

  1. Så man kan få ersättning även när ett flygbolag ändrar avgångstiden? Det visste jag faktiskt inte. Men jätte bra att veta!

  2. Tack för jätte bra information 🙂 Den här artikeln ska jag dela till min systerson som råkade ut för precis det här för några dagar sedan.

  3. Norwegian ändrade vår avgång till Malaga utan att berätta att vi hade haft rätt till ersättning! 😡 Kan vi begära det i efterhand?

    1. Jag jobbar med att skriva en omfattande guide om dina rättigheter som tågpassagerare inom EU. Men det tar sin lilla tid eftersom att det är ett omfattande material som jag inte är lika insatt i. Men den kommer inom sinom tid. Om du har ett akut ärende så skicka gärna ett mail till mig: johan@grattisvarlden.se så kollar jag på det.

  4. Du borde öppna en egen byrå för folk som behöver driva sina case mot flygbolagen. Jag kan leka sekreterare och dra in en fet lön 😉

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.