Düsseldorf – Känd som världens längsta bardisk. Men bara en öl dracks..

Dusseldorf | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seStaden med ”världens längsta bardisk”

Düsseldorf är en intressant stad som ofta får stå i skuggan för andra tyska städer. Men med ett smeknamn som ”väldens längsta bardisk” med sina över 300 barer och syltor. Düsseldorf är även världskänd i ölkretsar för sin Altbier. Ett överjäst mörkt öl som bryggs lokalt i staden med mörka maltsorter som bas vilket även ger ölet dess karriäristiska färg. Allt enligt gamla tyska bryggeritraditioner och renhetslagar.

För den oinvigde kan jag berätta att Tyskland är så mycket mer än det hippa Berlin som vi ständigt uppmanas att besöka. Precis som många andra tyska städer så är Düsseldorf befolkningsmässigt med sina runt 600.000 innevånare befolkningsmässigt i storlek med Göteborg. Dessutom hittar man alla kontrasterna som är klassiska för tyska städer med industrier, kultur, arkitektur och historia i en salig blandning.

Dusseldorf tåg | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTänk på att Düsseldorf har tre flygplatser

För ovanlighetens skull så hade jag bokat en eftermiddagsflight från ett grådaskigt Arlanda. Efter en knappt tvåtimmars händelselös flygresa, så tog SK2625 mark på  Düsseldorf International Airport (DUS). Där vi möttes av samma trista väder med duggregn samt några få plusgrader. Om du inte tidigare har besökt Düsseldorf Airport  så kan jag nämna att SAS och Lufthansa använder Terminal A medan Air Berlin använder Terminal B. Så du kommer behöva åka med flygplatsens SkyTrain till tågstationen som förbinder flygplatsen med Düsseldorf Hbf (Centralstationen). En resa som kostar €7 i DB-biljettautomaten. (Mer om SkyTrain och terminalen längre ner i blogginlägget).

Park In Düsseldorf Süd €45 natten

Väl framme på Düsseldorf Hbf (centralstaionen) försökte jag orientera mig för att hitta rätt tåg och station ut till hotellet. Men efter 20 minuters förvirrat letande i folkmyllret så gick jag åter igen ut och tog en taxi för att åka ut till mitt hotell, Park In Düsseldorf Süd. Medan vi åkte längst regnvåta gator och gatubelysningar så berättade taxichauffören på väldigt bra engelska hur jag enkelt kunde ta tåget direkt till Amsterdam om jag någon gång ville åka dit över dagen. Tänk dock på att de flesta taxibilarna i Tyskland inte tar kort, det samma gäller även för mindre butiker.

Den som har följt Grattis Världen eller själv bott på ett Park Inn, kan nog hålla med om att dem i regel har samma standard som ett genomsnittligt Scandic hotell. Och när jag anlände så till hotellet så reste sig en smutsig fasad upp i det dåligt upplysta mörkret. Så jag blev positivt överraskad när jag fick mitt rum som var både välstädat och bekvämt.

Dusseldorf | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seÄta bör man..

Jag är knappast ensam om att någon gång ha hamnat på ett hotell långt ut i obygden, bortom turistgator och restauranger. Och den här gången så verkade det inte ens finnas någon kvällsöppen matbutik i närheten. Mer än en ensam ESSO bensinmack runt hörnet av hotellet. Som hade något matnyttigare än chips. Men samtidigt så är jakten på mat lite av charmen med att hamna helt åt helvete också.

Dock hade jag kanske inte räknat med att hotellrestaurangen skulle bomma igen innan mina hungerkänslor kom krypande. Men det triggade bara min överlevnadsinstinkt, svälta eller leta föda? Med hjälp av Google så fick jag resa på att att det skulle finnas en pizzeria drygt 2 kilometer från hotellet. Sen att Pizza Miami hade 3.4 i snittbetyg, men nöden har ingen lag?

Så jag promenerade i kvällsmörkret på sprucken asfalt ständigt bländad av bilarnas helljus, men det hade åtminstone slutat duggregna. Väl framme så kliver jag in i något som mer känns som en loppmarknad för amerikanskt krimskrams än en pizzeria. Men ärligt talat så smakade min Texas med köttfärs, bacon och lök inte så illa. Även om vissa bitar kändes som att sluga på en saltsten, och min automat Pepsi smakade klor.

Park Inn Dusseldorf Sud | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seHela hotellet inger en motellkänsla

Dagen efter så gick jag upp i tid för att ta mig tillbaka till Düsseldorf. Som sagt så ligger hotellet verkligen avsides och fungerar nog mest som ett motorvägshotell för trötta bilförare snarare än ett turisthotell. Men trots det så var mitt rum helt okej och frukostborden var till belåtenhet. Om jag hade haft en hyrbil så hade jag nog stannat en natt till. För priset på €45 är riktigt bra för ett så pass fräscht hotell trots allt.

Dusseldorf tåg | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTillbaka till Düsseldorf Hbf

Som jag skrev innan så var min plan från början att ta tåget kvällen innan till Bahnhof Düsseldorf-Reisholz. För att sen ta en drygt 1 kilometer lång promenad till hotellet. Men det slutade ju som känt med att jag istället tog en taxi för att jag tröttnade på att leta efter rätt tåg och rätt tågperrong på Centralstationen.

Onödigt vetande, stationen ligger längst Köln-Duisburg järnvägen som är Tysklands viktigaste och mest trafikerade järnvägssträcka. Man kan säga mycket om ett land som Tyskland, i synnerhet städernas förfallna förorter. Att gå genom en stadsdel som håller på att förfalla, där putsen på husfasaderna har lossnat och gångtunnlarna stinker av en stickande urindoft. Sånt får åtminstone mig att fundera över människans natur.

Men 20 minuter senare så befinner jag mig på Düsseldorf Hbf. Och det är verkligen en tågstation som jag gillar och visar hur genomtänkt den verkligen är! Framförallt jämfört med Stockholm Central som är utspridd med två separata spårområden. Mer än 1.000 tåg stannar på tågstationen varje dygn.

Altstadt Dusseldorf | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTa dig tid att promenera i Altstadt när du besöker Düsseldorf

Altstadt är den gamla stadsdelen och betyder bokstavligen gamla stan. Stadsdelen kallas i folkmun för längste Theke der Welt (världens längsta bardisk). På grund av att den lilla stadsdelen har mer än 300 syltor och barer som serverar öl till törstiga stadsbor och turister. Så skulle du bli trött i benen finns det alltid en uteservering eller bardisk på en armlängdsavstånd. Stadsdelen är även känd för sin speciella Altbier, som på svenska blir (gammalt öl) och åsyftar tradition och hantverk. Altbier är ett överjäst mörkt öl som bryggs lokalt i staden enligt gamla tyska bryggeritraditioner och renhetslagar med mörka maltsorter som bas vilket även ger ölet dess karriäristiska färg.

Füchschen Alt | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTysk ölreklam för Füchschen Alt

Sedan 2006 så använder det lokala bryggeriet Füchschen Alt, rödrävar i olika utföranden som maskotar för sitt bryggeri. Bryggeriet har använt samma hemliga familjerecept sedan 1848. Men det lilla bryggeriet smulades till grus i samband med de allierades terrorbombning av Düsseldorf. Den 10 september 1942 fällde 360 flygplan RAF stridsplan 700 ton bomber över staden under en 24 timmar. Men precis som mycket annat i staden så är även bryggeriet återuppbyggt. Och tegelfasaden och kullerstenarna känns som att de alltid har stått där orörda och välkomnande. En kul detalj är att ölet är svårt att få tag på utanför Düsseldorf, även om det finns att finna över allt i staden. Men det går tydligen att hitta den i välsorterade ölbarer även här i Sverige.

Dusseldorf-TV-torn  | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seRheinturm är Düsseldorfs TV-torn

Är med sina 240,5 meter över marken även stadens högsta byggnad belägen i stadsdelen ordrhein-Westfalen och har fått sitt namn från floden Rhen. Konstruktionen påbörjades 1979 och avslutades 1981, 7.500 kubikmeter betong gick åt och byggnaden väger 22.500 ton.

Bar & Lounge M 168

I likhet med andra TV-torn så huserar även restaurang med roterande golv som låter som gästerna sitta vid bordet och sakta få en 360° panoramavy över Dusseldorf. Tyvärr så var inte staurang Top 180 (172,5 meters höjd)  öppen under mitt besök och öppnar först klockan 18:00. Så jag fick nöja mig med att besöka Bar & Lounge M168 på våningen under (168 meters höjd). Som mer eller mindre kändes som ett bottennapp en blåsig januarimåndag. Jag betalade €9 för att åka upp i tornet, men fick sen betala €14 för en blöt Cesar wrap och en cola.

Tornet är öppet mellan klockan 10:00 till 23:30
Rheinturms hemsida

Strandpromenaden Dusseldorf  Dusseldorf-TV-torn  | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seStrandpromenaden längst Rhen

Västeuropas största flod Rhen skär igenom Dusseldorf och delar staden i två delar. Den 1.230 kilometer långa floden finner från Bodensjön i Schweiz och slingrar sig igenom Tyskland, Nederländerna och Frankrike där den till slut mynnar ut i flera stora floddeltan i Nordsjön. Rhen är fortfarande en viktig transportväg för gods och handel vilket Düsseldorfs hamn vittnar om med sina höga lyftkranar och livliga kommers där containrar lastas om för att skickas vidare in i Europa.

Dusseldorf Hbf | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seDüsseldorf Hbf

Om Stockholm C hade varit hälften så välorganiserad som tyska dito så hade världen varit en bättre plats. Stationen är uppbyggd som en lång hall med uppgångar till perrongerna längst sidorna och påminner på så vis om södra spårområdet på Stockholm C. Men med en mer genomtänkt arkitektur och genomströmning av människor.

Dusseldorf Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seDüsseldorf Flughafens station

Som jag skriver i början av det här blogginlägget så är det väldigt smidigt att ta sig från flygplatsen till centrum eller tvärt om. Det är enkelt att köpa tågbiljetter direkt i biljettautomaterna på båda stationerna. Och det är även väldigt enkelt att orientera sig på båda stationerna som är välskyltade.

Dusseldorf Airport SkyTrain | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seSkyTrain

I anslutning till Düsseldorf Flughafens station så finns det ett SkyTrain för att transportera passagerare mellan de olika terminalerna och tågstationen. Och barnsligt nog så ät det faktiskt ganska kul att åka i gondolerna och se flygplatsens omgivningar.

Sixt reklam | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seMan kan bara älska det!

Säga vad man vill, men det här är i mitt tycke briljant reklam för hyrbilsfirman Sixt! Och det är ofta som Sixt överraskar mig med sin genomtänkta reklam på diverse flygplatser i Europa. Budskapet är enkelt, låt dig inte luras av flaska hybrider. Det är så bra att jag till och med väljer att publicera det här i Grattis Världen.

Whisky eller whiskey? Mer skillnad än bara stavning

Egentligen så är jag ingen fanatiker av varken den ena eller den andra sorten. Men en god vän till mig fyller 30 år om några dagar och förtjänar en bra pressen. Själv är jag mer av en rom och bourbon person. Men samtidigt är det kul att fylla ut barskåpet med med lite schyst sprit som ändå får stå och samla damm. Så därför köpte jag en flaska åt mig själv också.

Dusseldorf Airport Terminal A | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTerminal A på Dusseldorf flygplats

En annan sak med de större flygplatserna är utbudet och möjligheten att fördriva tid. Tyvärr så hade jag ont om tid så jag ann inte gå runt och fota allt för mycket. Då jag var mer fokuserad på att ta en dusch och få något att äta.

Lufthansa Senator Lounge Dusseldorf Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTysk flygplats = obligatoriskt besök i Lufthansas Senator Lounge

En av topparna med att flyga för mycket med SAS är att man får ett guldkort som i sin tur ger access  till Lufthansas senator lounger. Och efter att ha drivit runt i Düsseldorf en hel dag så var det skönt att kunna ta en dusch och byta kläder innan en bit mat. Känslan av att få sätta på sig nya kläder är verkligen tillfredsställande och att kunna koppla av i ett eget duschrum är verkligen en ynnest.

Om du ser mig på en flygplats, tveka inte att komma fram och hälsa! Flyger du dessutom ensam med ett Star Alliance bolag så kan det hända att jag gästar in dig i någon av loungerna.

Lufthansa Senator Lounge Dusseldorf Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seVad är det med tyskar och curry?!

Som jag redan nämnt är Düsseldorf känd för sina goda Altbier. Trots det så avslutar jag resan i väntan på SK2626 med dagens enda bira. En simpel Beck’s Gold som fick göra sällskap med tyska frikadeller och risonipasta. Men vad är det med de sabla tyskarna att krydda allt med curry?!

Efter ytterligare en händelselös flight så tar vi åter mark på ett regnigt och trist Arlanda runt klockan 21:50. Och i gaten så möts vi av 3 rabiata tullare som valde ut personer som skulle kollas extra noga. Och naturligtvis så hamnade jag i den fållan. Men utan vare sig visitation eller någon noggrannare kontroll kunde jag gå igen. Tydligen så ligger Düsseldorf så nära Amsterdam att man misstänker att passagerare gärna agerade mulor den vägen.

Har du besökt Düsseldorf? Vad tyckte du? Eller har du frågor om staden? Skriv en kommentar här under. Och glöm inte att följa Grattis världen på Instagram @grattisvarlden

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.