Uppdaterat: 15 maj 2020

När har man inte rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004

Återbetalning av inställt flyg enligt (EG) 261/2004 under COVID-19

Den 18 mars publicerade Europeiska kommissionen ett viktigt dokument med de nya riktlinjerna för (EG) 261/2004 i samband med COVID-13. Vilket reglerar rättsskyddet för dig som passagerare när du har drabbats av inställda eller kraftigt försenade flygavgångar. I det här inlägget kommer jag punkt för punkt gå igenom vad de nya riktlinherna innebär:

Vad är (EG) 261/2004?

Om du inte redan är bekant med (EG) 261/2004 kommer här en kort sammanfattning. 2004 instiftade Europeiska Kommissionen förordningen 261 för att stärka rättsskyddet för passagerare som har drabbats av inställda eller kraftigt försenade flyg, missade anslutningar och andra former av flygförseningar. Samt en reglering av vilken service och ersättning passageraren har rätt till.

Avbokning

Om ett flygbolag avbokar din flygresa har du rätt till återbetalning av biljettkostnaden eller ombokning samt rätt till assistans. Om avbokningen sker mindre än 14 dagar innan avresedatumet har du rätt till ytterligare ersättning* enligt principen: 

      • €250 för alla flygresor på högst 1 500 kilometer.
      • €400 för alla flygresor mellan 1 500 och 3 500 kilometer.
      • €600 för alla övriga flygningar.

Försening

Om din flygresa blir mer än två timmar försenad till slutdestinationen har du rätt till assistans. Om din flygresa blir mer än tre timmar försenad har du även rätt till samma ersättning* som ovan. (Såvida inte förseningen berott på extraordinära omständigheter.  

*Såvida det inte orsakats av extraordinära omständigheter.  

Läs mer om (EG) 261/2004

Om du vill fördjupa dig i vilka rättigheter du har som passagerare rekommenderar jag att du även läser mina tidigare inlägg:

Rättigheter enligt (EG) 261/2004 under COVID-19

Till att börja med finns det en viktig aspekt att känna till. Om du själv väljer att avboka eller omboka din resa är du inte berättigad till återbetalning. Då gäller flygbolagets egna villkor: många flygbolag erbjuder idag en voucher som återbetalning vilket är fullt acceptabelt om inte flygbolaget har ställt in din avgång. Om flygbolaget däremot avbokar din flygresa gäller de nya riktlinjerna enligt följande punkter:

Återbetalning eller ombokning

Oavsett orsak till avbokningen är flygbolag skyldiga att erbjuda full återbetalning av biljettkostnaden. Eller erbjuda kostnadsfri ombokning till första möjliga avgång eller till ett senare avresedatum. Notera dock att du avsäger tig rätten till assistans och om du väljer återbetalning. Flygbolag är även skyldiga att informera dig om osäkerheten när du väljer att boka om din biljett. 

      • Separata biljetter — Om du har bokat din utresa och hemresa med separata biljetter har du endast rätt till återbetalning eller ombokning av den biljett som blivit inställd. 
      • Genomgående biljett — Om du har bokat din utresa och hemresa vid samma bokning har du rätt till återbetalning eller ombokning av hela biljetten. 
      • Resebyrå — Om du har bokat din/a biljett/er via en resebyrå är det i första hand resebyrån du ska kontakta för att få återbetalning eller ombokning av din biljett. Resebyråer har dessutom rätt att ta ut en serviceavgift enligt sina egna villkor om du själv avbokar resan.  

Rätt till assistans

Även om din avbokning beror på extraordinära omständigheter är flygbolaget skyldigt att ge dig assistans i form av: Kostnadsfria måltider och förfriskningar, hotellövernattning samt transport till boende när det är möjligt. Din rätt till assistans varar fram tills att flygbolaget kan erbjuda dig en ombokning. Vilket i praktiken skulle innebära att flygbolaget kan bli skyldigt att bistå dig under en längre period. Riktlinjerna förtydligar även att biljettpriset eller vistelsens längd inte får påverka möjligheten till assistans. 

Ersättning

I normalfallet hade du varit berättigad till ersättning utöver biljettkostnaden om ditt flyg blivit kraftig försenat mindre än 14 dagar före avresedatumet. Dock har Europeiska kommissionen klassat COVID-19 som extraordinära omständigheter. Vilket innebär att du inte har rätt till ersättning om flygbolaget väljer att avboka din resa i samband med att officiella myndigheter avråder från resor. Eller när flygbolaget väljer att ställa in avgångar för att skydda sin personal. 

Läs mer om COVID-19

Slutsats

Om du har en bokad resa är mitt råd att vänta tills flygbolaget avbokar den. Eftersom att du få får rätt till full återbetalning eller fri ombokning samt assistans. Många flygbolag erbjuder en voucher med ett högre värde än själva biljettkostnaden. Men innan du väljer det alternativet bör du först läsa igenom villkoren för hur den kan användas.

***

Har du drabbats av inställda flyg till följd av COVID-19? Lämna gärna en kommentar här under och berätta. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

5 KOMMENTARER

  1. Ett jätte tack för din artikel! Vår resebyrå vägrar betala tillbaka! Nu vet jag att vi har rätt att få tillbaka våra pengar!

  2. Hej!
    Jag förstår inte slutsatsen i denna artikel. Dels så står det att man inte har rätt till ersättning
    “Ersättning
    I normalfallet är du berättigad till ersättning om ditt flyg blir inställt eller kraftig försenat mindre än 14 dagar före avresedatumet. Dock har Europeiska kommissionen uttalat att avbokningar i samband med åtgärder från officiella myndigheter avseende COVID-19 eller om flygbolaget väljer att ställa in en avgång för att skydda sin personal från smitta skall räknas som extraordinära omständigheter. Vilket innebär att du inte är berättigad ersättning från flygbolaget. ”

    Och dels slutsatsen att

    “Slutsats
    Om du har en bokad resa är mitt råd att du väntar på att flygbolaget avbokar den. Då har rätt till full återbetalning eller fri ombokning och assistans. Många flygbolag erbjuder en voucher med ett högre värde än själva biljettkostnaden. Men innan du väljer den bör du läsa villkoren för hur den kan användas.”

    De talar emot varandra helt…

    Vi får inte ersättning av Ryanair för inställd resa med hänvisning till att Covid-19 anses vara extraordinär händelse. Har tyvärr flera resor bokade och när nu även nästa resa är avbokad så skriver de igen att man ska få ersättning…trots att de redan bestämt sig för att inte betala ut något.

    • Jag kan hålla med dig om att styckena kan uppfattas som motsägelsefulla. I normalfallet är du berättigad ytterligare ersättning á € 250/400/600 (beroende på distans och omständigheter) utöver själva biljettkostnaden enligt (EG) 261/2004. Men eftersom att COVID-19 är klassat som force majeure utgår den rättigheten. Däremot är flygbolag skyldiga att återbetala hela biljettkostnaden om resan blir inställd.

      Ryanair är som sagt skyldiga att återbetala era biljettkostnader. Däremot inte ersätta er utöver dessa med undantag för er rätt till assistans. Tack för att du påpekade oklarheten i inlägget! Jag ska genast sätta mig och formulera om det för det ska framgå tydligare.

  3. Har en flygresa köpt av Sembo med United Airlines till Miami 20/7 -6//8
    Vi valde den snabbaste rutten 11 timmar dit och 12 timmar hem med Lufthansa, Landvetter-Frankfurt-Miami och omvänt hem. Nu säger Sembo att vi inte får någon återbetalning för att United erbjuder en annan resa 30 timmar till och 19 timmar hem.
    Efter om och men så kunde Sembo ordna så att vi fick till godo hela 2021, och vad har vi att välja på?
    För tio dagar sedan skulle Sembo ordna med att vi skulle få refund, det skulle inte vara några problem. Fick mejl igår em där de sa att vi inte skulle få någon ersättning, för att United ordnat med annan resa. Som sagt går inte att jämföra i restid.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.