Blå Tåget – En riktig första klass upplevelse på räls med vita dukar

I samarbete med Skandinaviska Jernbanor AB. Läs min policy för samarbeten

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Blå Tåget – En riktig första klass upplevelse på räls

Blå Tåget är ett privat initiativ som drivs av Skandinaviska Jernbanor AB. Där konceptet bygger på ett lyxigare tågalternativ med renoverade 60-talsvagnar som har utrustats med WiFi. Oavsett om du väljer att resa i första eller andra klass så har du tillgång till tågets restaurangvagn samt barvagn

Tåget trafikerar sträckan Göteborg – Stockholm med morgon avgång samt återresa Stockholm Göteborg med eftermiddagsavgång. Från den 9 december kör Blå Tåget en ny sträcka från Göteborg med uppehåll i Lerum, Alingsås, Skövde, Hallsberg och Västerås och omvänt på återresan. 

Blå Tåget beskriver sig själva med följande ord:

– klassiskt vackra 60-tals vagnar, uppdukad restaurangvagn där maten serveras vid bordet, eget kök ombord, fullständiga rättigheter och barvagn med pianobar.

Jag har rest med Blå Tåget ett flertal gånger tidigare och kan bara konstatera att resan inte är en transport mellan städer. Det är en unik upplevelse som idag saknar motsvarighet i reguljärtrafik på svensk järnväg. 

Dessutom hade jag gärna rest oftare om tidtabellen hade varit mer anpassad för affärsresande. Men som läget är idag är det svårt att få spårtid och en hållbar ekonomi för mindre aktörer som Skandinaviska Jernbanor AB och Blå Tåget. Vilket så klart är possessivt för dig som vill resa för resans skull och njuta av färden. 

Perfekt för en weekendresa

Under resan har du möjlighet att njuta av en trerätters middag med bordsservering vid ett uppdukat bord med vita dukar i tågets
restaurangvagn. Eller varför inte njuta av en drink i tågets barvagn?  Där det under fredagar och helger spelas livemusik med piano. 

Så glöm allt vad mikromat och hårda säten heter! För i det här inlägget kommer jag ta med dig på en resa i en annan tidsepok. Helt enkelt en tågupplevelse som du också har möjlighet att få uppleva utan att bli ruinerad. 

Men varför inte kombinera resan med en weekend till Stockholm eller Göteborg. Blå Tåget har fasta priser och resorna kostar alltid 350 kr i andra klass och 750 kr i första klass oavsett när du bokar eller vill resa. 

Eftersom att jag värnar om mina medpassagerares integritet. Så är alla interiörbilder tagna innan och efter avgång. Tyvärr ger inte mina bilder Blå Tåget rättvisa, eftersom jag inte hade rätt kamera med mig för att få bort solbruset. 

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Första klass 

Blå Tåget har en varierande vagnpark där första klass vagnen A2. Som jag reste med har totalt 42 sittplatser och är uppdelad i två salonger med konfigurationen 2-1.  Samt har två separata kupéer med bordssittning i konfigurationen 3-3. Vilket är perfekt för sällskap som vill resa mer ostört. 

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Komforten i första klass

Sätena i första klass påminner mer om fåtöljer än vanliga tågsäten. Med andra ord är det riktigt bekväm säteskomfort med nästan en meters benutrymme mellan stolsraderna.

Ljudnivån i vagnen är på samma nivå som ett vanligt SJ InterCity tåg. Den enda gången som jag lade märke till tågbullret var när jag gick emellan vagnarna. Annars är det inget man lägger märke till oavsett vilken vagn i tåget man befinner sig. 

Dessutom finns det en mindre bordsbuffé med fruktkorg samt kannor med både kaffe och tevatten. Där du själv kan välja mellan flera olika tesorter.  Om du är van med utbudet hos X2000 och SJ3000 så kommer du bli positivt överraskad. 

Dock kan det vara bra att känna till att vagnens eluttag är placerade under bagagehyllan ovanför sätena. Så det kan vara en fördel att grenkontakt. Vilket jag alltid har med i min packning oavsett vart eller hur jag än reser. 

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Andra klass

Precis som första klass så består även andra klass av klassiska 60-tals vagnar. Men med konfigurationen 2-2 med totalt 52 platser per vagn och något enklare säten. Men komforten är ändå riktigt bra! 

Jag har rest i både första och andra klass ombord på Blå Tåget och kan ärligt säga att den stora skillnaden mellan klasserna. Är att man stolarna är bekvämare i första klass samt att ljudnivån är aningen lägre eftersom att det är färre medpassagerare i den vagnen.  

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Restaurangvagn med välutrustat restaurangkök

När jag gick till restaurangvagnen för att äta så välkomnades jag på klingande göteborgska av en leende servitris som presenterade sig som Vanessa. 

Självklart är även restaurangvagnen av 60-talsmodell med en matsal med totalt 42 sittplatser i konfigurationen 1-1 samt 2-2. Jag blev tilldelad ett enkelbord tillsammans med den mörkblåa menyn. 

Trots att det var många matgäster så hann Vanessa småprata med oss som satt till bords mellan serveringarna. Och det märktes tydligt på henne att hon verkligen trivdes i sin roll ombord och servicen var på topp! 

Både vad det gällde servering och bemötande. Det enda jag kan anmärka på är väl att det syntes lite damm ovanpå mässingslampan vid mitt bord. Annars var det rent och snyggt med styva välmanglade dukar. 

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

All mat lagas från grunden ombord på tåget

Skandinaviska Jernbanor AB har även satsat rejält på ett mer påkostat matkoncept. Där deras tyska WRmz  restaurangvagn har utrustats med ett modernt  restaurangkök. Och all mat tillagas ombord från grunden med bra råvaror av en riktig kock. Maten serveras sedan vid bordet på vita dukar med riktiga bestick och porslin. 

Vilket tyvärr är en trevlig tradition som sakta försvinner även ute i Europa. Där det istället blir mer vanligt att även riktig restaurangvagnar serverar varmhållen charting mat ombord. Så man kanske kan säga att Blå Tåget håller traditionen med riktig mat ombord på tåg vid liv? 

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Kalvfilé med krämig polenta

Som gammal kock är jag ganska kräsen när det kommer till bättre restauranger. Trots att jag sedan tidigare vet att maten hållit hög klass ombord. Så höjdes mina förväntningar ytterligare när jag granskade menyn. 

Mitt val på kalvfilén med krämig polenta, rödvinssky, pickled rödlök och friterad grönkål. Samt ett glas av vinet som i menyn rekommenderades till rätten. Nämligen ett spanskt ekologiskt vitt vin från Katalonien vid namn Raminat Ventada Garnatxa Blanca.

När huvudrätten serverades var det en väl tilltagen portion även om tallriken lurar ögat. Vinet lyfte verkligen smakerna på maten. Så det märks att den som har komponerat menyn och vinförslag kan sin sak.

Kalvfilén kostade 285 kr och jämfört men en bättre restaurang här i Stockholm så var det riktigt prisvärt. Framförallt när man vill kunna unna sig något extra gott under resan. Den mörkblå menyn innehåller både kött, fisk och vegetariskt i olika prisklasser. Se hela menyn ombord här.

Även dagens rätt finns som alternativ till matsedeln för 165 kr och serveras på vardagar mellan klockan 11 – 14. Då ingår även kaffe/te samt måltidsdryck i priset. 

Och även dagens rätt håller bra klass ombord på Blå Tåget! Gången innan den här resan serverades pannbiff med lök och potatis som dagens. Vilket i övrigt är en rätt som jag normalt uppskattar. 

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Barvagn med livemusik 

Utöver restaurangvagnen så finns det även en barvagn där det under fredagar och helger spelas livemusik på pianot i vagnen. Bakom bardisken som bemannas av en bartender finns det ädla drycker.

Bland annat 10 ölsorter varav åtta kommer från Rådanäs bryggeri utanför Göteborg. Men det finns även vin, cider, champagne och mousserande vin. Samt ett stort utbud av olika spritdrycker med bland annat flera olika rom- och whiskysorter.

Och icke att förglömma en drinklista med flera cocktails och kaffedrinkar. Om du föredrar alkoholfria alternativ så finns det både öl och vin samt juice, läsk, kaffe och te. Det finns även fikabröd och matigare smörgåsar att köpa i baren.

Två amerikaner på genomresa

I barvagnen träffade jag även det amerikanska paret Nora och Gorge som var på en runt resa i Europa. Paret berättade om sin bucket list, där Vasaskeppet, Kungliga slottet, Gamla Stan och inte minst Blå Tåget fanns med på listan. 

Gorge var dock fundersam över varför vi hade plockat upp en gammal båt som sjunkit? När jag skämtsamt svarade att det var av samma anledning som USA stoltserade med hangarfartyg från Vietnamkriget så bytte han snabbt ämne.  

I Göteborg skulle George träffa avlägsen en släkting som skulle visa vart hans gammelfarfar hade bott innan han emigrerat till USA. Vi hann även småprata den del om det amerikanska tågbolaget Amtrak och lägga till varandra på Facebook för att inte tappa kontakten. Så det är inte omöjligt att jag passar på att besöka dem under någon av mina resor i framtiden.

Blå Tåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Boka din resa med Blå Tåget 

Till skillnad från SJ och MTR Express så har Blå Tåget ett fast pris oavsett när du bokar resan. Vilket innebär att du kan vara spontan och boka resan samma dag som du vill åka. Även om jag skulle rekommendera att du bokar i tid innan avresan. Just för att vara säker på att du får plats ombord.  

1 klass2 klassDjurtillåten klass
Biljettpris:750 kr350 kr350 kr

Enklast bokar du dina tågbiljetter på Blå Tågets hemsida www.blataget.com eller via deras kundtjänst på telefon 0771-501 501 och mail info@blataget.com. Det finns även möjlighet att boka resan via SJ även om det tillkommer en serviceavgift och inte ger några SJ Prio poäng.

Slutsats 

Blå Tåget är verkligen en unik resa oavsett om du är en tågnörd eller bara uppskattar god mat. Just för att det är en speciell känsla att se landskapet byta skepnad utanför tågfönstret. Under tiden som du njuter av en vällagad middag i restaurangvagnen eller tar en drink i barvagnen och småpratar med främlingar. 

Eller rent av bara sitter nedsjunken i ditt tågsäte och filosoferar om en tidsepok då tåg inte bara var ett transportmedel utan ett sätt att resa med stil och klass. 

Framförallt hoppas jag att du verkligen kommer att få uppleva samma tillfredsställelse som jag har gjort under mina resor. Och jag kan lova att det här inte var sista resan som jag gjort ombord på Blå Tåget. 

     ▷ Tips: Här hittar du alla mina inlägg om tåg och tågresor

Har du rest med Blå Tåget? Eller har du tips om andra lyxigare tåg som jag borde resa med? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

66 kommentarer

  1. Åh, jag har aldrig sett insidan av Blå tåget. Men blev ju otroligt sugen på en resa nu. Såg jättefint ut, och med en klassisk restaurangvagn också! 🙂

    1. Kul att du fick göra det nu 🙂 Jag tycker absolut att du ska göra en resa. Det är en helt unik upplevelse som faktiskt är väldigt prisvärd också 🙂 Tänk dock på att restaurangvagnen snabbt kan bli full. Så boka bord redan när tåget börjar rulla.

    1. Ja med tanke på att du mer eller mindre tjatat hål i huvudet på mig om att publicera. Så nu hoppas jag att du är lycklig! 😉 Vi ska absolut boka en resa snart till Göteborg, vi har ju fortfarande lite annat att utforska i den staden.

        1. Som vanligt så lämnar du iväg hjärnan på fredagar? Men absolut, om jag inte ska till Tartu så visst. Annars får du ta med din svärmor 😉

  2. Låter och ser ut till att vara riktigt trevligt 🙂
    Kan det även tänkas att linjenätet kommer att utökas? Från Stockholm till Malmö (och ev till Köpenhamn) vore toppen

    1. Det är verkligen en upplevelse att åka med Blå Tåget. Så det rekommenderar jag varmt att du provar 🙂 Tyvärr tror jag inte att fler linjer är på agendan. Men samtidigt har Blå Tåget en rätt stor vagnpark så vi får se vad framtiden utvisar helt enkelt.

    1. Tack! 🙂 Nej det verkar som att väldigt få utanför bubblan av tågpendlare och tågnördar känner till Blå Tåget. Vilket är synd eftersom att det är ett prisvärt alternativ för en resa mellan Stockholm och Göteborg eller vise versa.

  3. Jag ÄLSKAR att åka med Blå Tåget 😀 Jätte kul att du skriver om det. Får jag dela din länk till mina vänner? Varma hälsningar Marianne

    1. Nu blev jag nyfiken på vart i världen du befinner dig? Men det är ju helt klart som så att såna här tåg rullar lite varstans i linjetrafik.

      1. Bosatt i Finland. På kortare sträckor (typ 10 mil) används dessa många gånger, tror dock att i samband med att diselloken försvinner och ersätts av el kommer de att försvinna

  4. Vad häftigt Har totalt missat det här. Helt klart kan det vara värt att åka med dom någon gång bara för att få göra det. Tack för tipset.

  5. Åh vad spännande! Detta har jag inte hört talas om. Jag tänker på “mordet på orientexpressen” när jag ser bilderna. Det är en bok men ifall du inte har sett den nya filmen skulle jag definitivt rekommendera den 🙂 // Petra Elisabeth

    1. Hehe du är nog inte ensam om att dra tankarna till Mordet på Orientexpressen 🙂 Jodå jag har läst flera av Agatha Christies böcker. Och jag håller absolut med om att filmen är riktigt bra!

    1. Tack! Det tycker jag absolut att ni ska göra! 🙂 Åk en fredag eller en helg så får ni även livemusik med pianno i barvagnen. Brukar vara riktigt bra drag faktiskt.

  6. Åh, ska jag vara ärlig har jag faktiskt aldrig hört talas om Blå tåget. Men efter att ha läst det här är jag riktig sugen på att boka en tågresa med dem. Det ser ju riktigt mysigt ut i restaurangvagnarna!

    1. Nej tyvärr verkar inte marknadsföring vara Blå Tågets starka sida. Men det är som sagt en riktig tågupplevelse och restaurangvagnen är en höjdare. Passa på att åka under en fredag eller helg så får du även uppleva livemusik med piano i barvagnen 🙂

  7. Jag har aldrig sett Blå tåget varken från ut- eller insidan, så det var ett intressant inlägg! Det låter som ett mycket trevligare sätt att åka tåg än vad jag erfarit tidigare. Med lite tur är det här tåget kanske punktligt också?

    1. Tack! Nej tyvärr verkar det vara många som aldrig hört talas om Blå Tåget. Ja det är absolut ett trevligare sätt än MTR Express eller X2000. Tyvärr drabbas alla tåg av förseningar. Det räcker med att ett tåg blir försenat så drabbas alla andra. Men jag reser ungefär 4 gånger i veckan kors och tvärs och kommer i regel fram i tid.

    1. Ja det var en helt annan klass på tågen förr i tiden. Men på den tiden fanns ju även tredje klass som inte alls var lika spännande. Ja maten är absolut en höjdpunkt ombord 🙂

  8. Men wow va spännande upplevelse ju! Hade gärna åkt någon gång ☺️ Gott att dom gör maten från grunden också, tågmat brukar ju inte vara så god 😆🌸

    1. Det är helt klart en upplevelse 🙂 Dessutom är det inte så dyrt om man jämför med liknande tåg i Europa. Nej jag håller med dig om det där med tågmat i allmänhet. Jag reser drygt tiotusen mil med SJ varje år. Så det har blivit en del mikromat..

  9. Se där! Man kanske skulle spana in de blå tåget med schysst sällskap skulle barvagnen nog va trevligt att spendera tid i 😀

    1. Ja det är ju som natt och dag. En gång i tiden hade tågresandet klass och elegans. Men samtidigt var det ju under den tiden SJ hade tredje klass vagnar med träbänkar också.

    1. Det tror jag också faktiskt. Det är ju inom din niche så 🙂 Nej du kan inte förboka bord ombord, men väl på tåget kan du boka ett. På utresan från Göteborg har jag bara ätit deras frukost. Men det borde ju även förekomma middagsservering någon timme efter avgång.

  10. Deras frukost på tåget är fantastisk 👌 levande ljus,linneduk och varma handdukar . Man känner sig riktigt uppvaktad

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.