Så får du ersättning för inställt eller försenat flyg

Så får du ersättning för inställt eller försenat flyg

En återkommande fråga i reseforum och Facebookgrupper är: Hur gör jag för att få ersättning för ett försenat eller inställt flyg? Många medlemmar är snabba att rekommendera bland annat Flightright som erbjuder sig att driva ersättningsanspråk mot flygbolag. Allt du behöver göra är att fylla i uppgifterna i deras ersättningskalkylator och låta dem ta ditt ärende vidare. Sen är det bara att rulla tummarna och vänta på att pengarna ska trilla in på kontot.

Men behöver man verkligen anlita en juristbyrå som tar nästan 30% av din ersättning i provision? Eller kan man lösa det själv? Svaret är självklart ja, även om det kräver en del förkunskaper. Men oroa dig inte för det. I det här inlägget kommer vi gemensamt fördjupa oss i vad (EG) 261/2004 egentligen innebär.

Förra året hade jag 124 flighter inom främst Europa med över 10 olika flygbolag. Skönt nog var det bara någon enstaka flight som blev inställd. Genom åren har jag haft anspråksärenden hos SAS, Air Berlin, Finnair, KLM, Lufthansa och till och med hos Ryanair. Oftast har det varit enkelt att bara skicka in mina ersättningsanspråk till berörda flygbolag via deras hemsidor.

Men i några fall så har det inneburit att jag har blivit nekad och fått standardsvaret ”extraordinära omständigheter”. Vilket jag så klart inte har accepterat och därför tagit vidare genom att peka på punkter i (EG) 261/2004 som reglar flygpassagerares rättigheter inom EU. I något enstaka fall har jag även hotat med att lämna in en stämningsansökan och bifogat mål med prejudicerande domar.

Nu ska vi gå på djupet med (EG) 261/2004

Det finns en del saker som du måste känna till när det kommer till dina rättigheter och möjligheter för att kunna kräva ersättning från flygbolagen. Men vi börjar med det roligaste, nämligen den ersättning som du är berättigad till om din flight blir försenad eller rent av inställd.

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.
  • 600 euro för alla övriga flygningar.

Om du är osäker på hur lång din flygresa var så kan du enkelt använda gcmap.com som hjälper dig att räkna ut avståndet enligt storcirkelmetoden som är praxis för (EG) 261/2004. Tänkt även på att du måste använda flygplatsernas IATA-koder (Arlanda = ARN). Koderna hittar du enkelt genom att bara googla på flygplatsens namn.

Det här gäller vid inställt flyg

För det första så börjar dina rättigheter enligt (EG) 261/2004 att gälla först två veckor innan din flights tidtabellsenliga avgångstid. Vilket innebär att du inte har rätt till ersättning eller service om:

  • Du minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd.
  • Du mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att du kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå din slutliga destination senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
  • Du mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att du kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå din slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Det här gäller vid förseningar

En vanlig missuppfattning är att du är berättigad ersättning för alla flygförseningar efter tre rimmar. Tyvärr stämmer det inte för flighter som överstiger 3500 kilometer. Om du till exempel flyger från Los Angeles till Köpenhamn så måste du bli minst fyra timmar försenad innan du har rätt till ersättning.

  • Med två timmar eller mer vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre.
  • Med tre timmar eller mer vid alla flygningar på mer än 1500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1500 och 3500 kilometer.
  • Med fyra timmar eller mer vid alla flygningar som överstiger 3500 kilometer.

När avstånden för ersättning beräknas så utgår man alltid ifrån den flygplats där resan började fram till dess slutdestination. Vi tar som exempel att du ska resa hem från Los Angeles till Stockholm via Köpenhamn där du kommer ha en två timmar lång mellanlandning.

Din flight från Los Angeles blir tre timmar försenad till Köpenhamn. Därför har du blivit ombokad från Köpenhamn till Stockholm. När du landar kan du gå direkt till nästa gate och boarda ditt väntande anslutningsflyg till Stockholm. Trots att flighten tar en timme så är du ändå bara drygt två timmar försenad till Stockholm och går miste om dina möjligheter till ersättning.

Din rätt till service

Efter två timmars försening har du som passagerare rätt att få nödvändigt service från flygbolaget.

  • Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden,
  • Hotellrum i sådana fall
    – då övernattning under en eller flera nätter blir nödvändig, eller
    – då en längre vistelse än den passageraren planerat blir nödvändig,
  • Transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten (hotell eller annan).
  • Du som passagerare skall dessutom erbjudas att utan kostnad ringa två telefonsamtal eller skicka två telex, fax eller e-postmeddelanden.
  • Om du har någon form av funktionsnedsättning ska flygbolaget visa särskild hänsyn till det vilket även gäller för eventuella assistenter.
  • Samma hänsyn ska visas mot ensamresande barn.

Begär ersättning direkt hos flygbolaget

De flesta flygbolag har faktiskt väldigt enkla formulär på sina hemsidor som man bara behöver fylla i och vänta på svar. Men det finns några saker som du bör tänka på om olyckan skulle vara framme! Så att du sen är väl förberedd för att begära din ersättning.

  • Plocka alltid ut ett fysiskt boardingkort på papper även om du använder mobilbiljett. Anledningen är att många flygbolag kan kräva att du bifogar en kopia på ditt boardingkort. Dessutom innehåller det mycket information som du kommer behöva för att fylla i formuläret.
  • Begär alltid en skriftlig rapport från flygbolaget om vad anledningen till förseningen eller det inställda flyget berodde på. Den kan du få vid flygbolagets servicedisk och du har alltid rätt att få en rapport.
  • Spara alla dina kvitton för egna utlägg i samband med förseningen. Tvingas du övernatta på hotell har du rätt att köpa nödvändiga hygienartiklar och eventuellt kläder.

Vad är extraordinära omständigheter?

Flygbolag svänger sig som sagt ibland med termen ”extraordinära omständigheter”. Vilket kan vara allt från en sjuk pilot till en bidstrike eller trasig motor. Men faktum är att det finns väldigt få extraordinära omständigheter som är godtagbara för att neka dig ersättning. Det finns många exempel på prejudicerande domar som fastslagit att t.ex. motorhaverier inte kan anses som en anledning till att neka ersättning.

Exempel på extraordinära omständigheter är sånt som står utanför flygbolagets kontroll t.ex. väder och vulkanutbrott.

Så om nu flygbolaget nekar dig ersättning trots (EG) 261/2004 kan du antingen anlita Flightright eller fortsätta ta kampen. Så tappa inte modet! Det är enklare än du tror att kräva ersättning. I nästa del kommer jag att gå in mer juridiskt i hur du gör för att kräva ersättning. Så glöm inte att prenumerera på Grattis Världen!

Har du råkat ut för ett inställt eller försenat flyg? Fick du ersättning? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

8 kommentarer

    1. Tack! Jo det tror jag också faktiskt. Sen har ingen av de resebloggare jag kollat in hos skrivit direkt utförligt om rättigheterna.

  1. Hej, tack för tips. Innebär detta att man får tillbaka både resekostnaden plus ersättning på 400 Euro (om man reser längre än 1500km)? Vi var med om ett inställt flyg i söndags och ska nu fylla i våra krav. Grejen är att vi bokade ett antal icke avbokningsbara hotell i landet dit vi skulle åka, och får man båda ersättningarna enligt ovan täcks alla kostnader. Om det är inkorrekt, har du tips på hur vi ska hantera frågan?

    Tack på förhand!

    1. Hej, ni ska ha haft rätt att avboka resan och få tillbaka kostnaden för biljetten samt de 400 euro per person för inställt flyg. När det gäller hotellen så är det hemförsäkringen och eventuella kortförsäkringar du ska kolla. Har ni tecknat en separat reseförsäkring så kan du även få ersättning den vägen. Mitt bästa råd är nog att ni vänder er till ARN för hjälp om bolaget trilskas.

  2. Grymt bra tips!! Synd bara att jag inte läste den innan då hade man kunnat få tillbaka en del pengar. Flög en del med Norwegian till BKK när de precis hade fått in sina nya Airbus 300 plan som mest stod på marken 🙂

    1. Tack! Nej tyvärr så har det här inte varit allmänt känt innan alla de stora elefanterna klampade in på marknaden och började driva ärenden för ockerpengar. Men bättre sent än aldrig som man brukar säga 🙂 Det kommer faktiskt en guide till just Norwegian Reward i morgon i samband med min serie Bonustorsdag.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.