Hur är det att flyga inrikes i Polen med LOT Polish Airlines?

LOT Polish Airlines

Hur är det att flyga inrikes i Polen med LOT Polish Airlines?

I november bokade jag en resa till Krakow med SAS för att delta i en konferens i månadsslutet. Några dagar senare skulle jag befinna mig i Warszawa. Så jag bokade helt enkelt min hemresa från Warszawa och la till en extra hotellnatt i Krakow. Utan att jag egentligen hade tänkt igenom hur jag skulle ta mig de knappt 30 milen som skiljer de polska städerna åt.

Jag utgick helt enkelt från att jag skulle kunna ta ett av de moderna Pendolino EIC snabbtågen som trafikerar Krakow och Warszawa på 2h 37min. Men när jag några dagar senare skulle boka min tågbiljett så visade det sig naturligtvis att avgångarna den aktuella dagen inte riktigt passade min tidsplan. Så plan B blev att jag fick söka efter en lämplig flight på LOT Polish Airlines hemsida. Jag fick betala 297 SEK för en drygt 40 min lång flight som skulle ge mig 15 minuter till godo innan jag skulle behöva vara framme. Men jämfört med tåget så skulle jag åtminstånde inte bli en timme försenad till Warszawa.

LOT LOT Polish Airlines Eurolot | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seBombardier DHC 8-400

Tidigare var Eurolot.com ett helägt lågprisflygbolag till LOT Polish Airlines. Men eftersom att bolaget drogs med dålig ekonomi valde man att avskaffa verksamheten 31 mars 2015. Men moderbolaget köpte upp ett antal flygplan och fortsatte matartrafiken under egen regi på de tidigare inrikeslinjerna. Men varför LOT inte har målat om planen vet jag inte, även om jag har mina teorier.

Det är smidigt att ta sig från Krakow till Kraków-Balices flygplats (KRK) med lokaltåget. Det är också en relativt liten flygplats, så incheckning och säkerhetskontroll går fort. Jag hann även med en snabb frukost i Business Loungen där man även kan köpa in dig för 120 PNL.

Väl ute på plattan visade det sig att vi skulle flyga med en Bombardier DHC 8-400. Ett tillsynes mindre turbopropplan som sväljer 70 passagerare. En flygplatsmodell som hade en del incidenter som slutade med mellanlandningar under september/oktober 2007. Vilket ledde till att SAS beslutade sig för att avskaffa samtliga Q400-plan med omedelbar verkan både ur sin egen och det dåvarande dotterbolaget Widerøs flottor.

Dock ska jag så klart nämna att Bombardier åtgärdat de tekniska problemen och dessutom även har tillverkar samma modell efter det. Varav ett flertal köptes av just Widerøe för inrikestrafik i Norge. Fördelen med just turbopropplan är att de har lägre bränsleåtgång per kilometer men framförallt inte flyger på samma höjd som jetplan och där med har mindre miljöpåverkan. 

LOT LOT Polish Airlines Eurolot | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.sePrince Polo

Något jag alltid har uppskattat när jag flyger med LOT Polish Airlines är att man serveras en Prince Polo. Den polska kexchokladen som lanserades redan 1955 och var länge den mest sålda godisbiten i Polen och även på Island av alla ställen. I övrigt så bjuds man på en kopp kaffe eller té.

LOT LOT Polish Airlines Eurolot | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seNästan fullsatt ombord

Det märks att den här kärran har varit med ett tag med nedsuttna galonklädda säten. Så det går inte att jämföra den här flighten med LOT Polish Airlines övriga flotta som är mycket fräschare. Men samtidigt så är stolarna tillräckligt komfortabla för en 40 min lång flight.

LOT LOT Polish Airlines Eurolot | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seSlutsats om att flyga inrikes i Polen

Man kan inte dra någon större slutsats av LOT Polish Airlines efter en flight med deras Bombardier DHC 8-400. Men som matarflyg inrikes känns den ändå helt okej att resa med trots allt. Men om du känner för att kombinera t.ex. Warszawa och Krakow så kan jag varmt rekommendera snabbtågen Pendolino EIC om du inte har transfer på Warsaw Chopin Airport (WAW).
Har du flugit inrikes i polen eller rest med tåg mellan några städer? Lämna gärna en kommentar. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa Grattis Världen på Instagram. Dela gärna det här blogginlägget med dina vänner.

6 kommentarer

    1. Det var faktiskt första gången jag flutit inrikes i Polen även om jag har flugit till ett flertal städer runt om i landet. Jag har faktiskt bara åkt någon enstaka sträcka med buss. Men jag kan hålla med dig om att det är intressant. Får du möjlighet så testa Pendolino tågen, bättre komfort än X2000 🙂

  1. Hej! Jättekul att du har varit och besök min blogg och kommenterat…💕. Ja det med flygplan LOT från Polen har jag åkt några gånger från Örebro till Köpenhamn eller tvärtom…inget fel i det….personal var väldig trevlig…

    1. Hej, tack själv 🙂 Äppelpajen från ditt receptet står i ungen nu och väntar på mig nu. Javisst ja LOT hade ju den trafiken ett tag också ja.

  2. Åh, här kom min flygrädsla krypande. Jag tror inte jag satt mig i planet utan hade nog backat därifrån. Intressant läsning dock.

    1. Nu mer är det som sagt ingen fara att flyga med den här flygplansmodellen. Men om du kommer resa mellan städerna så rekommenderar jag snabbtåget Pendolino EIC. Men kul att du gillade inlägget 🙂

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.