Fem dagar i Tallinn med en kryssning till Sverige

Om du någon gång har korsat Östersjön med en optimistcontainer oavsett rederi. Så kan du nog vittna om den där traumatiska upplevelsen när signaturmelodin ljuder i hytten följt av en röst skriker ut att vi anländer till Stockholm om två timmar, frukosten serveras och taxfreen har öppnat. Förra gången som jag reste med M/S Viktoria till Tallinn så provade jag specialfrukosten där ett glas mousserande vin ingår som välkomstdrink. Men 157 kr kändes den inte riktigt värd, så den här gången provande jag sjöfrukosten i buffématsalen för 97 kr. Vilket ändå får anses som skäligt för det som serverades. Dock saknade jag både de vita bönorna i tomatsås och den bakade tomaten! Någon kanske vill kalla mig anglofil när det kommer till mina frukostrutiner men jag föredrar varm mat även till frukost.

5 timmar hemma i Stockholm

Efter att ha fått trängas med åtskilliga horder av medpassagerare så var det bara att gå den långa terminalbryggan mot terminalbyggnaden. Det som möter oss är en hord av tullare men till skillnad från Kastrup så är det inga ID-kontroller. Men så klart blir jag stoppad på vanligt manér av en tullare som anser att jag verkar suspekt. En trevlig pratstund senare så får jag passera och tar mig ner till Båtbussen som ska ta mig till Stockholm C.

Väl hemma så lagar jag lite mat och går igenom mailen för att svara på sånt som är mer brådskande än annat. Tiden rinner iväg och jag beställer en Uber som åter igen tar mig ner mot Värtahamnen och M/S Victoria för en enkelresa till Tallinn. Även den här gången så har jag bokat in mig i en enkel B-hytt just för att jag ändå planerar att sova större delen av resan och därför inte har någon nytta av ett fönster. Desutom så kostade resan endast 180 kronor jämfört med 640 spänn om jag skulle ha haft ett fönster.

Jag återupprepade konceptet med att äta på Grill House precis som kvällen innan. Men den här gången så provade jag husets hamburgare istället. Innan det blev en kall öl i en förhållandevis tom bar innan jag kröp till kojs igen. Men en nackdel med att lägga sig tidigt är att man även lätt vaknar onödigt tidigt. Jag måste ha vaknat klarvaken runt klockan 04:20 och bestämde mig för att ta en promenad på ute på däck..

Looney Tunes med min favorit Viiksi-Vallu som han tydligen heter på finska

Resten av natten och morgonen spenderade jag med att sappa på den lilla TV:n som fanns i hytten. Innan det åter igen var dags för att skyffla skallen full med frukost igen. Väl i Tallinn så väntade jag drygt 30 minuter efter att vi anlänt för att slippa stångas med alla andra som tänkte kliva av båten. Ca fem minuter i taxi senare så anlände jag till mitt hotell.

Park Inn by Radisson Central Tallinn | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.sePark Inn by Radisson Central Tallinn

När jag ankom till Tallinn på måndagskvällen så hade jag valt Park Inn Meriton Conference & Spa Hotel. Men den här gången så valde jag att istället ett hotell som låg närmare hamnen och flygplatsen. Och det ångrar jag inte! För det här hotellet kändes mer hemtrevligt och dessutom större rum. Park Inn Central Tallinn är verkligen ett trevligt hotell.

Tack vare att jag är Club Carlson Gold fick jag checka in redan klockan 11. En kvart senare kom en av receptionisterna och överlämnade min välkomstgåva. Vilket alltid är lika uppskattat oavsett vad det är. och frukt är alltid gott!

Efter att ha somnat på sängen, eller ja egentligen flera timmar så gick jag ut i den isande snöstormen precis som jag hade gjort två dagar tidigare. Jag gick bort till RIMI för att handla lite tilltugg och annat innan jag började fundera över vad jag skulle äta. Det slutade med att jag hamnade på den finska hamburgerkedjan Hesburger som är en av mina favoriter när det kommer till sunkig snabbmat. Och den kan inte jämföras med McDonalds eller ens MAX för den delen.

The Texas Chainsaw Massacre | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seThe Texas Chainsaw Massacre

Resten av kvällen fördrev jag med ett glas rom och en riktig klassiker The Texas Chainsaw Massacre. Naturligtvis originalet från 1974 som är regisserad av Tobe Hooper som är en av ikonerna inom skräckgenren! Jag skrev faktiskt en avhandling om filmen när jag läste en kurs i filmanalys.

Park Inn by Radisson Central Tallinn | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTrumvirvlar och fanfarer!

Jag tog mig upp redan vid klockan 06:40 för att ladda upp med frukost för att sedan plocka ihop och ta en morgonpromenad. Och vid frukostbuffén så hittar jag den ena ingrediensen efter den andra! En bild säger ju mer än 1000 ord som man säger. Jag hann även kolla upp att det gick några SAS flighter på morgonen. Vilket skulle resultera i att jag skulle ha möjlighet att checka in mitt bagage på flygplatsen redan klockan 09.00 istället för klockan 14.00. Så det var bara att be receptionisten att boka en taxi lagom till att jag klev utanför dörren med mitt bagage.

Bilden är lånad från tallinnaa.com

Ülemiste City Mall

Taxichauffören berättade om att det fanns ett stort köpcentrum några hundra meter från flygplatsen. Och han sa att det nog var perfekt om jag skulle tröttna på att sitta i loungen och jobba. Väl på flygplatsen så fick jag vänta nästan en timme på att incheckningen skulle öppna. För tydligen så öppnade den inte 2 timmar innan avgång som jag trodde. Men efter att jag hade checkat in mitt bagage så vandrade jag över till köpcentret som så sakta höll på att öppna.

Och jag måste erkänna att jag blev förvånad över priserna, vissa saker var rena fyndvarorna och mycket billigare än jag egentligen hade föreställt mig. Så det blev en del extra vikt i mitt handbagage som jag släpade med mig från flygplatsen.

Tallinn Airport

Väl på flygplatsen så passerade jag säkerhetskontrollen utan några större procedurer och tog en sightseeing mellan gaterna. När jag gick upp till loungen så blev jag nobbad i och med att jag tydligen bara hade tre timmars tillträde innan mitt flyg SK1745 skulle avgå. Men jag var välkommen tillbaks om en timme igen. Så då bestämde jag mig för att det kanske var lika bra att äta lite mat i väntan på att få tillträde. Det är åtskilliga gånger som jag har hamnat på riktigt sunkiga matserveringar runt om i världen. Men jag tror tyvärr att Mamma Bistro på Tallinns flygplats hamnar på min Topp 10 lista över aldrig igen! Det var som att få en lavett med en gammal blöt lovikkavante som någon glömt ute på rasten och någon annan roat sig med genom att fylla den med grus! För smakupplevelsen svingade mig tillbaks 15 år tillbaka i tiden till skolbespisningen i högstadiet!

För det som först hade låtit riktigt gott, ostgratinerad kycklingfilé med helstekt potatis och sås. Visade sig vara allt annat än den kulinariska upplevelse som min hjärna hade lovat mina smaklökar. Kokt kycklingfilé helt utan kryddning med en ostskiva ovanpå som serverades ned en smaklös bechamelsås.. Aldrig igen är helt enkelt en mild beskrivning av min matupplevelse!

Väl inne i loungen så flöt livet på precis som det borde göra hela tiden. Men då skulle och andra sidan inte Grattis Världen finnas. För då skulle det inte finnas några missöden, roliga historier eller ens några restips att blogga om.

Jet Time | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seJet Time ATR 72-500

När man flyger lite för mycket och dessutom har utvecklat ett nördigt intresse för flygplan. Så vet man att en ATR-72 inte är något att se fram emot. Det är trånga as till flygplan och turbopropplan låter sinnessjukt illa! Även om man faktiskt använder ett par Bose QC25 hörlurar. Men det intressanta är att man bordar dessa maskiner bakifrån och det märks tydligt att det inte är många som känner till detta fenomen. För främre kabinen är alltid fullsatt. Flygresan hem gick minst lika bra bortsett från att drönarna på bagagehanteringen lyckades ta över en timme på sig för att leverera ut 17 väskor på det sabla bagagebandet.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.