Fem timmar i Gdansk på julmarknad 2016

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seFem timmar i Gdansk på julmarknad

Jag har gjort det till en tradition att besöka minst en julmarknad ute i Europa varje år under december. Men i år så blir det bara den här i Gdansk, då jag ska besöka både Amsterdam och Chicago senare i december. Men under mina fem timmar hann jag konstatera att jag måste åka tillbaka nästa år också!

Tidigare så har jag bara besökt Gdańsk under sommarmånaderna. Och det är verkligen en sommarstad som lockar tusentals och åter tusentals semesterfirande turister. Men under vintern så går staden i en slags vinterdvala och livet flyter på i en lugnare takt. Dock vill jag redan nu be om ursäkt för den dåliga bildkvalitén som beror på en sprucken kameralins..

Alla heter Glenn i Göteborg?

Men vi börjar det här blogginlägget hemma i ett grådaskigt Stockholm den 5 december- Där allt som är som det brukar vara, transport till Arlanda och allt sånt. Men när det var dags för boarding av SK785 till Gdansk klockan 09:25 så är jag mentalt förberedd på att trängas i en ATR 72-500. Men väl ombord så upplever jag något som jag inte ens kunde föreställa mig i min vildaste fantasi..

Att jag skulle tvingas dela kabin omgärdad av 8 testosteronfyllda Göteborgare på jaktresa.. Till att börja med så är det som att begå kollektivt hörselsjälvmord när man flyger med turbopropplan. Att dessutom behöva trängas ihop med dessa 8 stereotypa nidbilder av ”Glenn”. Som skriker till varandra ”knö dig inn’‘ gjorde det inte mer behagligt. Jag gillar Göteborg, Göteborgare, Liseberg, Feskekôrka och dessutom heter en av mina polare i Götet Glenn.

Men detta var helt unikt! Det var som att resa med 8 stockholmare som drev på om alla fördomar vi andra dödliga har om den gôa staden. Men trots det så kom jag bra överens med gubben bredvid mig som till och från försökte beställa en Yokohamare av den stackars stewarden som såg ut som ett frågetecken innan jag förklarade att min stolsgranne ville ha någon form av sprit.

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seSkönt att gå promenaden utan en miljon turister

Efter att ha hört 8 medelåldersmän skratta åt sina egna skämt och jakthistorier i närmare en och en halvtimme så landade vi till slut på flygplatsen Port Lotniczy Gdańsk. Som är belägen 12 kilometer nordväst om centrala Gdańsk. Efter att jag hämtat upp min incheckade väska så gick ut till taxiterminalen. Trots språkförbistringarna så lyckades jag få taxichauffören förstå att jag ville till tågstationen. De flesta taxichaufförer som jag åkt med tidigare har  pratat bra engelska, men den här gången så hittade jag ett undantag.

En 10 minuter lång taxiresa genom ett mulet Gdańsk så släppte han av mig vid Gdańsk Główny (tågstationen) 52 PNL fattigare. För jag vet sedan tidigare att det inte finns någon bagageförvaring på flygplatsen. Men att det däremot finns stora förvaringsboxar på tågstationen där jag lämnade väskan för att kunna gå på upptäcktsfärd.

En sak som har lagt märke till varje gång jag besökt Gdańsk är att det är tätt mellan skyltarna som berättar om vart olika sevärdheter och platser ligger. Men det finns inte en enda skylt på engelska? Så att skriva upp vad platserna man vill se heter på polska kan vara en bra idé. Om man inte gör som jag och uteslutande använder Google Maps som vägledare.

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seDlugi Targ och lunch på Hard Rock Cafe Gdansk

Gdańsk är verkligen en vacker gammal Hansastad som är mer än lämpad för att bara promenera runt i och njuta av arkitektur och historia. Till skillnad från många andra städer i Polen och Tyskland. Så klarade sig staden relativt bra under andra världskriget från de allierades terrorbombningar.

Normalt så föredrar jag att prova det inhemska köket och matkulturen när jag reser och ratar därför allt om ofta de internationella restaurangkedjorna. Men genom åren så har jag besökt Polen så pass mycket att jag inte kunde låta bli att besöka ett välkänt vattenhål som finns i varje håla med lite självaktning. Om jag inte minns fel så betalade jag 125 PNL för hela menyn som är uppdukad på bilderna ovanför.

Åk kollektivt

Ett smidigt sätt att ta sig runt i de sammanvuxna trillingstäderna Gdańsk, Sopot och Gdynia är med spårvagn. Städerna utgör tillsammans med flera omgivande orter området Gdański Obszar Metropolitalny (Gdansk storstadsområde) som har cirka 1,3 miljoner invånare.

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTarg Weglowy

Julmarknaden är inte den största, den mest genuina eller fängslande som jag har besökt. Men den var ändå gemytlig och naturligt invaggad i Gdańsk gamla stadsdelar på Weglowy torget mellan teatern och bärnstensmuseet. Marknaden är som sagt väldigt liten, men skapar ändå en gammaldags julkänsla med allt hantverk, delikatesser och dekorationer som säljs i bodarna. Jag passade även på att ta en tur i pariserhjulet för att få en bättre överblick av  Gdańsk ovanför hustaken.

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seNågot som jag alltid köper med mig hem från julmarknader är riktigt korv! Framförallt Baltländerna och Polen är kända för sin genuina och hantverksmässiga korvtradition med viltkött. På bilden ovanför från vänster; vildsvinskorv, hjortkorv, rådjurskorv och älgkorv med spännande kryddningar.

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Gdańsk Główny – Centralstation

Efter att ha spenderat några timmar inne i Gdańsk så gick jag tillbaka till tågstationen för att hämta min resväska. Men istället för att som vanligt ta en taxi så hade jag från början bestämt mig för att prova tåget ut till flygplatsen. Dels för att spara någon hundralapp men framförallt för att ge dig som Grattis Världen läsare mer tips om hur man tar sig till och från flygplatsen på mer än ett sätt.

Så jag besökte turistinformationen som är belägen längst in i avgångshallen i stationsbyggnaden (svår att missa). Där fick jag en lista med en tågtabell samt tips om att jag skulle hålla utkik på tågtavlan efter tåg som skulle avgå mot Kartuzy. Som förövrigt är en stad som jag kommer att besöka nästa sommar. Efter att ha följt instruktionerna och hittat till rätt perrong så började jag fundera över varför inte tåget kommit in på spåret än? Men av en slump så såg jag plötsligt att det stod ett tåg längre bort på den säkert 100 meter långa perrongen. Så jag gick dit för att kolla och mycket riktigt stod det Kartuzy på vagnarna.

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seTågtabell från tågstationen till flygplatsen

Jag hade även fått veta att man löste biljett ombord på tåget så jag skulle bara vänta snällt på att konduktören skulle komma. Tågen påminner lite om pendeltågen som SL använder. Skillnaden är väl mest att det finns ordentliga hatthyllor för bagage. Efter nästan 30 minuters färd och ett oräkneligt antal stationer så närmade vi oss flygplatsen. Så jag trodde ett tag att jag skulle få resa gratis. Men tji fick jag när konduktören dök upp och tvingade mig att lösa en tågbiljett för 3.5 PNL (~8 sek).

Gdansk | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seGdańsk Executive lounge

Väl inne på flygplatsen så gick det mesta på ren rutin vad det gäller incheckning vid SAS disken. Efter den smidiga och välkomnande säkerhetskontrollen så satte jag siktet på loungen för att slå ihjäl lite tid i väntan på min flight SK758 som skulle ta mig vidare till Köpenhamn.

Trots att Gdańsk Executive lounge är en tredjepartslounge så är den helt okej trots det spartanska utbudet av tilltugg som inte består av 80% socker.  Och egentligen så finns det inte så mycket mer att tillägga i det här blogginlägget. Flygresan fortlöpte utan några incidenter vidare till Kastrup för ett snabbt flygplansbyte till SK1410 och vidare färd mot Arlanda.

Har du besökt julmarknaden i Gdansk? Skriv gärna en kommentar här under och berätta.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.