
Hej mitt vinterland 68° Nord
Tillsammans med en tjejkompis har jag nu bokat en drygt 320 mil lång tågluff i februari som kommer att ta oss 68° Nord. Långt ovanför polarcirkeln genom både Sverige och Norge. Från början var vår tanke att åka med nattåget upp till Kiruna och sedan dagtåget vidare till Narvik för att spendera en weekend där. Men ju längre vårt samtal om resan varade, ju längre blev den.
-Men hur ser järnvägsnätet ut i Norge då?
-Kan man åka den sträckan tror du?
-Jaså, intressant! Så den sträckan är alltså rallad av ryska krigsfångar?
-NSB ser ju faktiskt inte så dumt ut
-Ska vi boka?
Redan då var det ett faktum att vår tågresa hade förvandlats till en drygt 320 mil lång tågluff från Stockholm via Narvik och ner mot Oslo genom Kung Bores land. Med gnistrande snö, storslagna fjällvidder och dramatiska fjordar. Men att resa långsamt på slingrande järnvägar och se det storslagna landskap genom ett tågfönster är att resa på riktigt.
- Dag 1 – Stockholm -Narvik
- Dag 2 Narvik
- Dag 3 Narvik
- Dag 4 Narvik – Bodö
- Dag 5 – Bodö – Oslo
- Dag 6 – Oslo – Stockholm

Historien bakom Malmbanan
Det är svårt att inte fascineras av den otroliga uppoffring som det innebar att dra dram järnvägen genom vårt avlånga och delvis väglösa land. Den drygt 50 mil långa Malmbanan/Ofotbanen som slingrar sig fram över kalfjället mellan Luleå och Narvik. Började byggas redan år 1882 som ett gemensamt projekt mellan ett engelskt järnvägsbolag och svenskt kapital. Och man bildade bolaget The Swedish and Norwegian Railway Company. Dock gick bolaget i konkurs efter att strejker brutit ut bland rallarna eftersom att deras löner inte hade betalats ut. Så bolaget tvingades därför överlämna den halvfärdiga järnvägen till svenska staten för en struntsumma. Så att man kunde färdigställa den sista sträckan fram till Narvik. Man räknar med att så många som 4.000 rallare drog fram rälsen genom den vidsträckta vildmarken. I kamp mot snöstormar, kyla vårfloder och miljarder mygg. Med brännvin och kortspel som enda tröst i sina små baracker på kalfjället. Banan färdigställdes år 1902 men inviges först 1903. Samma år började norra Europas lyxigaste tåg Lapplandspilen in på banan. Tåget fick genom hela Sverige från Malmö upp till Narvik och bestod endast av 1 klass sovvagnar och en restaurangvagn.
[…] mellan den 1- 6 samma månad så kommer jag ju att genomföra min 330 mil långa tågluff genom Sverige och Norge Så kanske det är bättre att satsa på en resan till Daytona 500 Speedweek nästa 2016. För […]
[…] Som exempel kan jag nämna att vi kommer flyga med det norska flygbolaget Widerøe under vår tågluff genom Sverige och Norge i februari. […]
Det ska till en privatperson med intelligens för att man enkelt ska hitta hur SJ’s sovvagnskupéer ser ut. SJ själva verkar rädda för bilder. Men hela landet drivs ju av nån form av rädsla. Tack! Tomas
[…] för att jag delvis vill kunna bo på Scandic i Narvik när vi åker på vår tågluff norr om polcirkeln i februari. Så jag lär återkomma innan dess med en uppföljning av mitt […]
[…] om mindre än tre veckor är det äntligen dags för ett riktigt äventyr igen. Då bär det av på vår tågluff 68º grader nord som kommer ta oss från Stockholm upp till Narvik med SJ Nattåg 94. För att spendera två dagar i […]
[…] bär det av på vår tågluff 68º grader nord som kommer ta oss från Stockholm upp till Narvik med SJ Nattåg 94. För att spendera två dagar i […]
[…] jag faktiskt ska tillbringa över 2 x 20 timmar på tåg om lite mindre än en vecka. Den första delsträckan är från Stockholm C upp till Narvik med […]
[…] Så har jag insett att det kommer att bli på tok för omständligt att liveblogga från vår från vår 320 mil långa tågluff 68º Nord om polcirkeln. Innan jag har kommit hem igen och har tillgång till stabil WiFi. Så […]
[…] Bättre sent än aldrig som man brukar säga. Nu kommer mitt första blogginlägg i Grattis Världen om vår tågluff 68°Nord. […]