Hej mitt vinterland 68° Nord – Tågluff genom norra Sverige och Norge

SJ narvik

Lånad bild

Hej mitt vinterland 68° Nord

Tillsammans med en tjejkompis har jag nu bokat en drygt 320 mil lång tågluff i februari som kommer att ta oss 68° Nord. Långt ovanför polarcirkeln genom både Sverige och Norge. Från början var vår tanke att åka med nattåget upp till Kiruna och sedan dagtåget vidare till Narvik för att spendera en weekend där. Men ju längre vårt samtal om resan varade, ju längre blev den.

-Men hur ser järnvägsnätet ut i Norge då?
-Kan man åka den sträckan tror du?
-Jaså, intressant! Så den sträckan är alltså rallad av ryska krigsfångar?
-NSB ser ju faktiskt inte så dumt ut
-Ska vi boka?

Redan då var det ett faktum att vår tågresa hade förvandlats till en drygt 320 mil lång tågluff från Stockholm via Narvik och ner mot Oslo genom Kung Bores land. Med gnistrande snö, storslagna fjällvidder och dramatiska fjordar. Men att resa långsamt på slingrande järnvägar och se det storslagna landskap genom ett tågfönster är att resa på riktigt.

  • Dag 1 – Stockholm -Narvik
  • Dag 2 Narvik
  • Dag 3 Narvik
  • Dag 4 Narvik – Bodö
  • Dag 5 – Bodö – Oslo
  • Dag 6 – Oslo – Stockholm
rallare1

Lånad bild

Historien bakom Malmbanan 

Det är svårt att inte fascineras av den otroliga uppoffring som det innebar att dra dram järnvägen genom vårt avlånga och delvis väglösa land. Den drygt 50 mil långa Malmbanan/Ofotbanen som slingrar sig fram över kalfjället mellan Luleå och Narvik. Började byggas redan år 1882 som ett gemensamt projekt mellan ett engelskt järnvägsbolag och svenskt kapital. Och man bildade bolaget The Swedish and Norwegian Railway Company. Dock gick bolaget i konkurs efter att strejker brutit ut bland rallarna eftersom att deras löner inte hade betalats ut. Så bolaget tvingades därför överlämna den halvfärdiga järnvägen till svenska staten för en struntsumma. Så att man kunde färdigställa den sista sträckan fram till Narvik. Man räknar med att så många som 4.000 rallare drog fram rälsen genom den vidsträckta vildmarken. I kamp mot snöstormar, kyla vårfloder och miljarder mygg. Med brännvin och kortspel som enda tröst i sina små baracker på kalfjället. Banan färdigställdes år 1902 men inviges först 1903. Samma år började norra Europas lyxigaste tåg Lapplandspilen in på banan. Tåget fick genom hela Sverige från Malmö upp till Narvik och bestod endast av 1 klass sovvagnar och en restaurangvagn.

9 kommentarer

  1. Det ska till en privatperson med intelligens för att man enkelt ska hitta hur SJ’s sovvagnskupéer ser ut. SJ själva verkar rädda för bilder. Men hela landet drivs ju av nån form av rädsla. Tack! Tomas

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.