Historien om en blogg, som aldrig var tänkt att bli reseblogg

Tidigare har oförutsedda problem och deras kreativa lösningar varit den röda tråden i Grattis Världen. Det här inlägget kommer att innehålla en klusterbomb av anekdoter, missöden och dyrköpta visdomar. Helt enkelt den osminkade historien om en blogg som aldrig var tänkt att bli en reseblogg. Utan snarare var avsedd att fungera som ett levande vykort från mitt nya liv som utlandssvensk nere på en solig ö mitt i Medelhavet.

Malta verkar ju rätt schyst

Allt tar sin början en mulen decemberdag 2013. Där låg jag i soffan och slösurfade på Facebook. Av en slump hittade jag gruppen MaltaSvenskar som visade sig vara en grupp för emigrerade svenskar som funnit sin tillflykt på den lilla ön drygt 200 mil från Sverige.

Bara några dagar senare hade jag på allvar bestämt mig för att lämna breddgraderna med snö och is bakom mig. Istället skulle jag njuta a värmen och Medelhavskulturen som utlandssvensk, tillika turist i tillvaron. Ytterligare någon vecka senare hade jag bokat mina flygbiljetter via onlineresebyrån Flygstolen. Där jag hade hittat en billig biljett till Malta via London

Med en drygt 11 timmar lång mellanlandning skulle jag även få chansen att åka in till stadsdelen Hackney för att hälsa på en gammal polare som nyligen hade flyttat till London. Även om de flesta undviker långa mellanlandningar så försöker jag alltid klämma in en eller två för att få chansen att upptäcka ytterligare ett resmål.

Grattsi världen

Hela mitt liv i två resväskor

Men bäst av allt var att jag skulle få prova Air Maltas business class från London ner till Malta! Dessutom skulle jag även få prova SAS Plus som hade lanserats några månader tidigare. Kvällen innan avresan åkte jag till Arlanda med hela mitt liv i två resväskor. Trots att alla hotellen var fullbokade hade jag bestämt mig för att sova över på flygplatsen.

Väl i Terminal 5 lyckades jag hitta en avskild plats där jag kunde spendera natten på det hårda stengolvet. Efter en helvetesnatt utan ordentlig sömn var jag ändå spänd av förväntan när jag vaknade på morgonen. Trots att jag var stel som en pinne och antagligen hade behövt en kiropraktor.

Dock skulle det visa sig att SAS Plus inte allt var så spännande som jag hade förväntat mig. Men väl på Heathrow International Airport (LHR) så smulades mina Londonplaner absurt till stoft! Efter passkontrollen blev jag stoppad av två nitiska tullare som barskt frågade vad jag hade för ärende i Storbritannien?

När de bad mig att följa med så ifrågasatte jag det med ett sarkastiskt tonläge och frågade om jag var misstänkt för kärnvapensmuggling eller något i den stilen? Det mina vänner resulterade i att drygt timmeslångt förhör i ett sterilt rum mitt emot en förhörsledare som på andra sidan av det kalla stålbordet granskade vart enda ett av mina ord.

Efter vårat lilla samtal välkomnade ham mig till London och hoppades att jag skulle få en trevlig dag. Han upplyste mig även om att mina resväskor hade genomsökts. Och att jag nu kunde hämta upp dem vid bagageutlämningen vid Terminal 3.

Dessutom fick jag då veta att mina väskor inte alls hade varit incheckade hela vägen till Malta?! Som den jävla agenten på resebyrån hade försäkrar mig om trots att jag hade dubbelkollat det två gånger för att vara säker..

Bitter läsk och kanelkyckling!

Väl vid Air Maltas incheckningsdisk fick jag veta att mitt bagage naturligtvis vägde för mycket! Vilket resulterade i att jag skulle gå till en annan disk och betala för övervikten. Därefter skulle jag återkomma med kvittot för att kunna checka in mina väskor. Det hela kostade mig £214 (nästan 2.800 kr)! Vilket var mer än jag hade betalat för hela biljetten från början. 

Återigen hade alltså resebyrån gett mig felaktig information. För jag hade så klart fått svaret av att SAS bagageregler 2 väskor á 23 kg skulle gälla hela vägen till Malta. Men enligt kvinnan bakom disken så gällde Air Maltas bagageregler för flighten med just Air Malta.  

Det var här som jag fick lära mig skillnaden mellan flygbolagens codeshare och problemet med att boka biljetter via en resebyrå.. Dock fick jag en voucher till Etihad Airways Business Lounge. Där jag 20 minuter senare sjönk ned i en bekväm fåtölj och serverades en kall öl. 

Väl ombord på Air Maltas flight KM103 välkomnades jag av en maltesisk purser med en minst sagt säregen tangorabatt till mustache. Han sken upp som en sol när jag bad om ett glas Kinnie som välkomstdrink. Jag hade läst en del om det maltesiska läskeblasket, men aldrig provat det innan. Dock visade det sig vara en mindre angenäm upplevelse..

Då den bokstavligen har en bitter eftersmak! Det blev inte bättre av att den serviceinriktade pursern var snabbare än Speedy Gonzales med flaskan i högsta hugg för att fylla på mitt glas (efter att jag hade tvingat i mig den absurda drycken).

Någon timme in i flygningen serverades middagen. Mitt val föll på kyckling som visade sig vara kryddad med kanel? Senare under min tid på Malta lärde jag att kanel mer eller mindre är en baskrydda i det maltesiska köket.

Balluta Bay Malta | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seLivet på Malta

Efter att ha spenderat 11 nätter på fyra olika hotell och dessutom firat nyår i en hotellobby. Kom jag i kontakt med en maltesisk mäklare som sedan blev en god vän. Han ordnade fram en stor lägenhet i St Julians med en magnifik utsikt över Balluta Bay. Till skillnad från Sverige så hyr man färdigformulerade lägenheter på Malta och anlitar mäklare för att se vad som finns ledigt för dagen.

Med tiden på ön så blev jag även koordinator för nyanlända skandinaver som flyttat ner till Malta för att söka ett nytt liv. I huvudsak så hjälpte jag dem med att ordna lägenheter, etablera sig samt knyta nya kontakter. Vilket bidrog till att intresset för Grattis Världen ökade och fler började följa min vardag. Men i juni 2014, var mina planer att spendera sommaren hemma i Sverige för att sen återvända i slutet av oktober.

Efter några veckor på hemmaplan bokade jag och tre vänner en spontanweekend till Warszawa. En resa som slutade i ytterligare anekdoter om en överbokad flight! Samt ett Ryanair som bara rykte på axlarna över att ha överbokat 14 passagerare som blev strandsatta i Polen.

Dock kom en av oss med ombord på planet. Medan de andra två valde att boka nya hembiljetter samma dag med LOT Polish Airlines för 5.000 spänn styck! Medan jag bestämde mig för att flyga hem dagen efter med SAS och göra en mellanlandning i Köpenhamn över dagen för att besöka staden och göra ett besök på Carlsbergs bryggerimuseum.

Gamla logotypen | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Vägen till att bli en medveten resenär med egen reseblogg

Några dagar senare insåg jag att det fattades fyra segment för att jag skulle nå upp till Eurobonus Silver status med tio flighter. En vecka senare den 11 september hade jag bokat min första mileage run! Till Berlin via Köpenhamn för att knipa mina sista segment. Men väl på Kastrup visade det sig att min flight SK697 var inställd och att jag därför blev ombokad till Air Berlins flight AB8091 på stående fot. Men tack vare att jag hade bokat mina biljetter i SAS Plus och sedan blev ombokad till ekonomi. Samt fått min föregående flight inställd kunde jag kassera in en voucher på €650 i enlighet med (EG) 261/2004.

Senare under hösten 2014 gjorde jag ytterligare 21 segment med SAS och nådde där med upp till ett Eurobonus Gold! Sen har det fortsatt så sedan dess, mina €650 från SAS tog mig både till Washington DC och Shanghai hösten 2015. Men som du nog redan har förstått så flyttade jag aldrig tillbaka till Malta i slutet av oktober 2014. Istället började jag mitt nya liv som en medresenär resenär med nya erfarenheter och kunskaper. Som jag sedan dess har delat med mig av i den här bloggen.

Grattis Världen idag

Med åren har Grattis Världen utvecklats till att bli ett etablerat namn bland svenska resebloggar med en ständigt ökande läsarskara. Så här i efterhand har jag ifrågasatt mig själv många gånger och funderat över vad det är som bidrar till att jag alltid lyckas hamna i udda situationer. För att sen likt MacGayver tvingas rädda dagen med hjälp av olika lösningar.

I februari 2018 lanserades även Grattis Världen 2.0 med ambitionen att ta bloggen till nästa nivå. För att ge dig som läsare fler tips och tricks om hur just DU kan resa lite längre, lite bekvämare men mycket billigare!

Om du vill läsa mer om mig rekommenderar jag Turist i tillvaron-kategorin här på bloggen där jag skriver mer självbiografiskt.

Följ mig påFacebook och Instagram

10 kommentarer

  1. Tack för berättelsen – det är så roligt att back-tracka och se vad det är för, oftast, små händelser som får så avgörande påverkan på ens liv!

    1. Tack! Ja saker och ting kan verkligen ta sina vändningar. Ja du kanske borde boka en semester ner till ön. Säg till så kan du få många tips, kan den som min egen bakficka. Kul att du vill följa bloggen 🙂

  2. Härlig berättelse! Den gissar jag du kommer ha med dig hela livet. Och att ta nya beslut är fantastiskt viktigt tycker jag, att fastna i nåt som inte stimulerar är inget jag uppskattar iaf.

    1. Tack! Inte alls omöjligt, även om det bara är toppen av ett isberg. Nej jag håller med dig, jag har alltid gått min egen väg och uppmuntrat andra att också göra det. Mycket med resande handlar ju om personlig utveckling.

  3. Hahaha… det är ju berättelserna som värd hela resan. Den bidrog ju antagligen till att du startade den här bloggen dessutom. Jag hörde ett fint råd en gång: “Gå dit du får de bästa berättelserna.”
    Jag ska absolut följa din blogg. Jag vill också bli Guld medlem på SAS. Häftigt.

    1. Hehe visst är det så! Tack för de orden, det kommer en hel del guider till olika bonusprogram etc. Att nå SAS Gold, har blivit lite svårare sen dess. Men det är inte omöjligt om man planerar sitt resande lite. Kul att du vill följa bloggen 🙂

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.