Historien om en blogg, som aldrig var tänkt att bli reseblogg

Bloggen, som aldrig var tänkt att bli reseblogg

Tidigare har oförutsedda problem och dess kreativa lösningar varit den röda tråden här i Grattis Världen. Det här inlägget innehåller en klusterbomb av anekdoter, missöden och dyrköpta visdomar. Helt enkelt den osminkade historien om en blogg som aldrig var tänkt att bli en reseblogg. Egentligen var Grattis Världen främst avsedd att fungera som ett levande vykort från mitt nya liv som utlandssvensk nere på en solig ö mitt i Medelhavet.

En liten ö i Medelhavet

Allt tar sin början en mulen decemberdag 2013. När jag låg i soffan och slösurfade på Facebook, där jag hittade gruppen MaltaSvenskar. Som visade sig vara en grupp för emigrerade svenskar som funnit sin tillflykt på en liten ö drygt 200 mil från Sverige.

Några dagar senare hade jag på allvar bestämt mig för att lämna breddgraderna med snö och is bakom mig. Istället skulle jag njuta av värmen och Medelhavskulturen som utlandssvensk tillika turist i tillvaron. Ytterligare någon vecka senare hade jag bokat mina flygbiljetter via onlineresebyrån Flygstolen. Där jag hade hittat en billig enkelbiljett till Malta via London.

Med en drygt 11 timmar lång mellan landning skulle jag även få chansen att åka in till Hackney och hälsa på en gammal polare som nyligen hade flyttat till London. Även om de flesta undviker mellanlandningar så försöker jag alltid klämma in en för att få mer än bara ett resmål.

Grattsi världenHela mitt liv i två resväskor

Men bäst av allt var att jag skulle få testa Air Maltas business class från London ner till Malta! Dessutom så skulle jag även få testa SAS Plus, som hade lanserats någon månad tidigare. Kvällen innan åkte jag till Arlanda med hela mitt liv nedpackat i två resväskor för att spendera natten på Arlanda.

Väl i Terminal 5 lyckades jag hitta en avskild plats där jag kunde spendera natten på ett hård stengolv. Efter en helvetesnatt, så var jag ändå spänd av förväntan när jag vaknade på morgonen trots att jag var stel som en pinne.

Dock skulle det visa sig att SAS Plus inte alls var så spännande som jag hade förväntat mig. Men väl på Heathrow Airport (LHR) så smulades mina Londonplaner absurt ner till stoft! Efter passkontrollen blev jag stoppad av två nitiska tullare som barskt frågade vad jag hade för ärende i Storbritannien?När de bad mig följa med, så ifrågasatte jag det sarkastiskt med fråga om de misstänkte mig för kärnvapensmuggling eller liknande?

Det mina vänner resulterade i ett drygt timmeslångt förhör i ett sterilt rum mitt emot en förhörsledare som på andra sidan av det kalla stålbordet granskade mina ord. Efter vår lilla pratstund så välkomnade han mig till London och hoppades att jag skulle få en trevlig dag. Han upplyste mig även om att mina resväskor hade genomsökts och fanns att hämta vid bagageutlämningen vid Terminal 3.

Dessutom fick jag veta att mina väskor inte alls hade varit incheckade hela vägen till Malta?! Som den jävla resebyrån hade utlovat. Trots att jag hade dubbelkollat det genom att ringa två gånger och frågat för att vara helt säker..

Istället för att spendera dagen inne i London, så blev det istället att spendera 9 timmar på en obekväm träbänk.. Med en rulltrappa och telefonautomat som enda utsikt. För all form av bagageförvaring på flygplatsen var låst i och med det rådande förhöjda terrorhotet som då rådde i Europa. Till råga på allt blev jag informerad om att Air Maltas incheckningsdiskar inte skulle öppna fören 3 timmar innan avgång..

Bitter läsk och kanelkyckling!

Väl vi Air Maltas incheckningsdisk fick jag veta att mina bagage vägde för mycket! Vilket resulterade i att jag fick gå till en annan disk, betala och sedan återkomma med kvitto. Det hela slutade med att jag fick betala £214 (nästan 2.800 kr)! Alltså mycket mer än vad jag hade betalat för hela min flygbiljett ner till Malta!

Återigen hade alltså resebyrån gett mig helt felaktig information. För jag hade fått svar från agenten att SAS bagageregler 2 * á 23 kg skulle gälla hela resan. Men enligt kvinnan bakom incheckningsdisken så gällde Air Maltas bagageregler på den flighten!

Det var här som jag lärde mig skillnaden mellan flygbolagens codeshare och problemet att boka biljetter via en resebyrå.. Dock fick jag en voucher till Etihad Airways Business Lounge, där jag bekvämt sjönk ned i en bekväm fåtölj och serverades en kall öl.

Väl ombord på Air Maltas flight KM103 välkomnades jag av en maltesisk purser med en minst sagt säregen tangorabatt till mustache. Han sken upp som en sol när jag bad om ett glas Kinnie som välkomstdrink. Jag hade läst en del om det maltesiska läskeblasket, men aldrig provat det innan. Dock visade det sig vara en mindre angenäm upplevelse..

Då den bokstavligen har en bitter eftersmak! Det blev inte bättre av att den serviceinriktade pursern var snabbare än Speedy Gonzales med flaskan i högsta hugg för att fylla på mitt glas (efter att jag hade tvingat i mig den absurda drycken).

Någon timme in i flygningen serverades middagen. Mitt val föll på kyckling som visade sig vara kryddad med kanel? Senare under min tid på Malta lärde jag att kanel mer eller mindre är en baskrydda i det maltesiska köket.

Balluta Bay Malta | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seLivet på Malta

Efter att ha spenderat 11 nätter på fyra olika hotell och dessutom firat nyår i en hotellobby. Kom jag i kontakt med en maltesisk mäklare som sedan blev en god vän. Han ordnade fram en stor lägenhet i St Julians med en magnifik utsikt över Balluta Bay. Till skillnad från Sverige så hyr man färdigformulerade lägenheter på Malta och anlitar mäklare för att se vad som finns ledigt för dagen.

Med tiden på ön så blev jag även koordinator för nyanlända skandinaver som flyttat ner till Malta för att söka ett nytt liv. I huvudsak så hjälpte jag dem med att ordna lägenheter, etablera sig samt knyta nya kontakter. Vilket bidrog till att intresset för Grattis Världen ökade och fler började följa min vardag.
Men i juni 2014, var mina planer att spendera sommaren hemma i Sverige för att sen återvända i slutet av oktober.

Efter några veckor på hemmaplan bokade jag och tre vänner en spontanweekend till Warszawa. En resa som slutade i ytterligare anekdoter om en överbokad flight! Samt ett Ryanair som bara rykte på axlarna över att ha överbokat 14 passagerare som blev strandsatta i Polen. Dock kom en av oss med ombord på planet. Medan de andra två valde att boka nya hembiljetter samma dag med LOT Polish Airlines för 5.000 spänn styck! Medan jag bestämde mig för att flyga hem dagen efter med SAS och göra en mellanlandning i Köpenhamn över dagen för att besöka staden och göra ett besök på Carlsbergs bryggerimuseum.

Gamla logotypen | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Vägen till att bli en medveten resenär med egen reseblogg

Några dagar senare insåg jag att det fattades fyra segment för att jag skulle nå upp till Eurobonus Silver status med tio flighter. En vecka senare den 11 september hade jag bokat min första mileage run! Till Berlin via Köpenhamn för att knipa mina sista segment. Men väl på Kastrup visade det sig att min flight SK697 var inställd och att jag därför blev ombokad till Air Berlins flight AB8091 på stående fot. Men tack vare att jag hade bokat mina biljetter i SAS Plus och sedan blev ombokad till ekonomi. Samt fått min föregående flight inställd kunde jag kassera in en voucher på €650 i enlighet med (EG) 261/2004.

Senare under hösten 2014 gjorde jag ytterligare 21 segment med SAS och nådde där med upp till ett Eurobonus Gold! Sen har det fortsatt så sedan dess, mina €650 från SAS tog mig både till Washington DC och Shanghai hösten 2015. Men som du nog redan har förstått så flyttade jag aldrig tillbaka till Malta i slutet av oktober 2014. Istället började jag mitt nya liv som en medresenär resenär med nya erfarenheter och kunskaper. Som jag sedan dess har delat med mig av i den här bloggen.

Grattis Världen idag

Med åren har Grattis Världen utvecklats till att bli ett etablerat namn bland svenska resebloggar med en ständigt ökande läsarskara. Så här i efterhand har jag ifrågasatt mig själv många gånger och funderat över vad det är som bidrar till att jag alltid lyckas hamna i udda situationer. För att sen likt MacGayver tvingas rädda dagen med hjälp av olika lösningar.

I februari 2018 lanserades även Grattis Världen 2.0 med ambitionen att ta bloggen till nästa nivå. För att ge dig som läsare fler tips och tricks om hur just DU kan resa lite längre, lite bekvämare men mycket billigare!

Om du vill läsa mer om mig rekommenderar jag Turist i tillvaron-kategorin här på bloggen där jag skriver mer självbiografiskt.

Följ mig påFacebook och Instagram

10 kommentarer

  1. Tack för berättelsen – det är så roligt att back-tracka och se vad det är för, oftast, små händelser som får så avgörande påverkan på ens liv!

    1. Tack! Ja saker och ting kan verkligen ta sina vändningar. Ja du kanske borde boka en semester ner till ön. Säg till så kan du få många tips, kan den som min egen bakficka. Kul att du vill följa bloggen 🙂

  2. Härlig berättelse! Den gissar jag du kommer ha med dig hela livet. Och att ta nya beslut är fantastiskt viktigt tycker jag, att fastna i nåt som inte stimulerar är inget jag uppskattar iaf.

    1. Tack! Inte alls omöjligt, även om det bara är toppen av ett isberg. Nej jag håller med dig, jag har alltid gått min egen väg och uppmuntrat andra att också göra det. Mycket med resande handlar ju om personlig utveckling.

  3. Hahaha… det är ju berättelserna som värd hela resan. Den bidrog ju antagligen till att du startade den här bloggen dessutom. Jag hörde ett fint råd en gång: “Gå dit du får de bästa berättelserna.”
    Jag ska absolut följa din blogg. Jag vill också bli Guld medlem på SAS. Häftigt.

    1. Hehe visst är det så! Tack för de orden, det kommer en hel del guider till olika bonusprogram etc. Att nå SAS Gold, har blivit lite svårare sen dess. Men det är inte omöjligt om man planerar sitt resande lite. Kul att du vill följa bloggen 🙂

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.