Jag kan flyga, jag är inte rädd – Det är bara så sabla tråkigt över Atlanten..

FlygresaJag kan flyga, jag är inte rädd – Det är bara så sabla tråkigt över Atlanten..

Söndag natt och sömnlös, på onsdag så lyfter min flight SK403 från Arlanda ner mot Kastrup. För en mellanlandning och byte till SK925 som ska ta mig över Atlanten till Washington Dulles International Airport. Men redan nu har den där sabla long-haul-ångesten sakta börjat krypa sig över mig som en våt filt.. Inte den där klassiska Stig Helmer Jag kan flyga, jag är inte rädd, jag ka.. varianten. Utan snarare att jag börjar bli medveten om att jag ska spendera över 8 timmar som en fakir i en ekonomistol, uttråkad, rastlös och less. Precis som majoriteten av de andra som jag delar kabinklass med.

Den där magiska och pirriga känslan av semester och äventyr som du förhoppningsvis känner. Har mer och mer börjat trubbats av för mig. Det är kanske nackdelen med att jag har gjort närmare 100 resor de senaste 5 åren. Nu kanske du tycker att jag är lite gnällig? Men vem ser egentligen fram emot själva flygresan nu mer? Om man inte sitter i främre delen framför skynket förstås.

Sova, eller inte sova?

Visst så skulle jag kunna kröka ner mig totalt som vilken charterresenär som helst på väg till Grekland för att kunna härda ut flygresan. Men det känns ganska dumt med tanke på att jag har en väntande hyrbil på Dulles International Airport när jag landar. Så har jag istället investerat i ett reseapotek bestående av melatonintabletter, en burk med koffeintabletter samt vätskeersättning för att komma till liv igen innan vi landar. Sen så kastade jag även med några energibars från Clif Bar. Visserligen inte det godaste som man kan äta. Men och andra sidan så är det mycket godare och förhoppningsvis nyttigare än att ladda munnen full med godis och chips som SAS erbjuder som snacks ombord utöver flygplansmaten.

Naturligtvis så åkte mina kära Bose QuietComfort 25, en nackkudde tillsammans med sovmask, och öronproppar med i handbagaget. Så jag kommer förhoppningsvis att få resa lite bekvämare än de andra fakirflygarna. Och SAS har ju hunnit komma en bra bit på vägen med sin uppimpningen av deras long-haulflotta. Som det ser ut nu så är det gamla kabinen på väg till USA och nya på vägen hem. Så det är inte omöjligt att jag får prova båda kabinerna.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.