Airhelp

Mina erfarenheter av AirHelp

I september blev min flight med Norwegian över fem timmar försenat när jag skulle resa hem efter en weekend i Madrid. Väl hemma lämnade jag in ett ersättningskrav i enlighet med (EG) 261/2004 direkt till flygbolaget. Efter drygt en månad fick jag ett e-mail om att Norwegian nekade mig ersättning med hänvisning till rådande väderförhållanden.

Eftersom att jag befarade att det skulle bli en långdragen process att överklaga utslaget och driva ärendet själv. Valde jag därför att anlita företaget AirHelp som är specialiserat på att hjälpa passagerare att få ersättning från flygbolag.

Enkelt att anlita AirHelp

Det är enkelt att anlita AirHelp för att driva ditt anspråk mot ett flygbolag. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär med din grundläggande reseinformation samt ladda upp en kopia av din biljett. Att skapa ett ärende är kostnadsfritt och det är först som flygbolaget har godkänt ditt ersättningskrav som AirHelp tar ut en serviceavgift på 35%. Ersättningen baseras på resans distans enligt följande:

    • €250 för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.
    • €400 för alla flygningar längre än 1 500 och 3 500 kilometer
    • €600 för alla övriga flygningar.

Min slutsats efter att ha fått ersättning för ett försenat flyg med Norwegian. Är att AirHelp är ett bra alternativ om man inte vill driva sitt eget ärende mot ett flygbolag. Framförallt är det ett bra verktyg för att begära ersättning om flygbolaget nekar dig.

När har man rätt till ersättning?

EU-förordningen 261 instiftades 2004 för att stärka rättsskyddet för flygpassagerare som har drabbats av inställda eller kraftigt försenade flyg. Samt för missade anslutningar och andra former av flygförseningar. Förordningen reglerar även vilken service och ersättning du har rätt till.

Förordningen gäller för passagerare som har en giltig flygbiljett och bokningsbekräftelse, samt har påbörjat sin resa från en flygplats inom EU eller som landar inom EU samt för flygbolag som har sitt säte inom EU.

Ansök om ersättning via AirHelp

Om du har ansökt direkt hos flygbolaget kan det vara värt att dubbelkolla om du har rätt till ersättning.

Besked innan avgångAlternativt flyg landar på ankomstflygplatsen:Rätt till ersättning
Mer än 14 dagar innanIrrelevantNej
7 -14 dagar innanMax 2 timmar tidigare/ 4 timmar senareNej

Mindre än 7 dagar innan
Max 2 timmar tidigare/ 4 timmar senareJa

Mindre än 7 dagar innan
Max 1 timme tidigare/ 2 timmar senareNej

Mindre än 14 dagar innan
Mer än 1 timma tidigare/2 timmar senareJa

Mindre än 14 dagar innan
Inget alternativflyg erbjudsJa

***

Har du råkat ut för ett inställt eller försenat flyg? Fick du ersättning? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.