När har man inte rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004?

4
1703
När har man inte rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004

När har man inte rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004?

Dagligen får jag mail från oroliga resenärer som vill veta om de har rätt till ersättning när deras flyg blir försenade eller ställs in. Därför tänkte jag i det här inlägget gå igenom när du som passagerare faktiskt inte har rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004. Om du är mer intresserad av hur du kan söka ersättning har jag tidigare även skrivit:

Vad är (EG) 261/2004?

EU-förordningen 261 instiftades 2004 för att stärka rättsskyddet för passagerare som har drabbats av inställda eller kraftigt försenade flyg, missade anslutningar och andra former av flygförseningar samt reglerar vilken service och ersättning passagerarna har rätt till. Förordningen gäller för passagerare som har en giltig biljett och bokningsbekräftelse samt har påbörjat sin resa från en flygplats inom EU eller som landar i ett EU-land och flygbolag som har sitt säte inom EU.

EU-förordningen gäller inte för:

    • Passagerare som reser på en gratis eller prisnedsatt biljett som inte är tillgänglig för allmänheten.
    • Flygresenärer som inte checkade in i tid. Om inget annat står föreskrivet ska passagerare checka in senast 45 minuter innan avresan (förutom om flyget är inställt).
    • När flyget drabbas av extraordinära omständigheter.

Vad är “extraordinära omständigheter”?

Dock är det inte alltid som flygstörningar berättigar till ersättning till (EG) 261/2004. Om orsaken till flygförseningen anses ligga utom flygbolagets kontroll har passageraren inget anspråk för ersättning. När flygbolaget inte anses ha orsakat flygförseningen räknas detta som extra ordinär omständigheter. Vilket innefattar:

    • Oundvikliga säkerhetsrisker.
    • Stängda flygplatser eller luftrum.
    • Dåliga väderförhållanden.
    • Strejker.
    • Politiska oroligheter.

Om din ansökan om ersättning nekas med hänvisning till extraordinära omständigheter är det viktigt att du tar ditt ärende vidare. För det förekommer tyvärr att flygbolag hänvisar till väderförhållanden oavsett om det är legitimt eller inte. För det finns vissa undantag som anses kunna undvikas om flygbolaget hade vidtagit rimliga åtgärder.

Ett exempel är när flygbolag hänvisar till dåliga väderförhållanden. Men att det sedan visar sig att flygbolaget har underlåtit att skaffa tillräckligt med avisningsmedel. I dessa fall kan det anses att flygbolaget har orsakar förseningen. Speciellt om andra flygbolag har kunnat lyfta i tid. Därför kan det vara bra att vända sig till aktörer som Flightright vilka är experter på EU förordningen och dina rättigheter om du skulle få avslag på din egen ansökan.

När har man rätt till ersättning då?

Som jag nämner i början av inlägget har jag tidigare skrivit två inlägg om dina rättigheter när du drabbas av inställt, försenat eller ändrat flyg. Men här kommer ändå en snabb checklista för när du har rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004:

    • Förseningar: När ditt flyg anländer till slutdestinationen mer än 3 timmar efter aviserad ankomsttid.
    • Inställt flyg: Om du blir informerad om att ditt flyg är inställt mindre än 14 dagar innan avgång.
    • Missat anslutningsflyg: Om du blir mer än 3 timmar försenad till din slutdestination på grund av ett missat anslutningsflyg.
    • Överbokning: Om flygbolaget överbokar flyget och du nekas ombordstigning.
    • Du har fortfarande rätt till ersättning om du blir ombokad till ett annat flygbolag än det du från början var bokad med.

Europeiska kommissionen har publicerat riktlinjer för hur (EG) 261/2004 ska hanteras under COVID-19. Om du har en bokad resa är det bara att vänta på att den blir inställd. Läs mer: Återbetalning av inställt flyg enligt (EG) 261/2004 under COVID-19

***

Har du nekats ersättning vid en flygförsening? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

4 COMMENTS

  1. Tack för bra information! Så det går att få ersättning även om flygbolaget först har nekat? Vi har en resa med Norwegian som vi inte fick ersättning för trots att vi blev över 17 timmar försenade.

    • Det kan man absolut få beroende på omständigheterna bakom. Men jag tycker helt klart att du ska prova att kontakta någon av aktörerna som sköter såna här ärenden. Ps. Ursäkta för sent svar!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.