Flyg till Karlstad med Nextjet för ett 10 minuters besök

Nestjet  | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seNextjet till Karlstad

Karlstad är ingen stad som jag besöker särskilt ofta. Men när jag fick frågan om jag hade möjlighet att möta upp en kurir från USA på Arlanda och sen flyga direkt till Karlstad så tackade jag ja direkt. Normalt så får jag alltid ta fakirflyg men den här gången så blev jag inbokad på flight 2N254 med boarding tiden satt till 14:30. Men trots det så skulle jag befinna mig på Arlanda klockan 09:00 för att vänta in kuriren som skulle vända tillbaka till USA så fort som möjligt med vändande plan. Och för den som undrar så var det min uppdragsgivare som föreslog att jag skulle skriva ett blogginlägg om resan.

ARNT3Arlanda Terminal 3

Väl på Arlanda så mötte jag upp kuriren, legitimerade mig och skrev under lite papper innan jag fick ta över väskan som skulle vidare till Karlstad. Men då väskan var större än tillåtet handbagage så fick jag visa ett dokument i säkerhets kontrollen som berättade att väskan var godkänd för att tas med i kabinen.

Om du inte har rest till eller från den undangömda Terminal 3 på Arlanda så har du inte missat så mycket. Det finns en liten bar där jag spenderade 29 kr på en 50 cl Coca-Cola i väntan på att boarda den väntande kärran, en SAAB 340B. Och som vanligt måste större kabinväskor lastas manuellt i bagageutrymmet. Men det var bara att visa samma dokument ytterligare en gång. Så var det inga problem att ta med väskan ombord.

Och även om det alltid är kul att flyga med mindre turbopropar så kommer SAAB 340 aldrig hamna på min lista över trevliga flygplan. Den sväljer 33 pax och vi sammanlagt var totalt 9 personer inklusive en cabin crew i kabinen så låter det lika illa för det. NextJet bjöd som vanligt på den lilla chokladbiten till kaffet. Men tydligen så fanns det ingen kortterminal ombord så ingen försäljning på den drygt 45 minuter långa turen.

Karlstad Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.se

Karlstad Airport är en flygplats som inte har någon bussförbindelse..

Men det går att förhandsboka ”flygbuss” via Värmlandstrafik för 77 kr. Jag visste visserligen att det skulle stå en väntande taxi när jag anlände. Men det var en trevlig överraskning att jag var den enda som skulle åka med. Dock så var inte min väntande chaufför så talför. Han gick dock med på att köra mig förbi kundens kontot där en tekniker mötte upp mig. Papper skrev under och väskan bytte ägare.  Därefter körde chauffören mig direkt till tågstationen.

Från början så hade jag tänkt stanna ett par timmar i Karlstad och bekanta mig med staden som jag undviker. Men ingen av mina vänner i Karlstad skulle ha tid att möta upp mig fören senare på kvällen. Så jag bestämde mig för att åka med en tidigare tågavgång istället. Fördelen med SJ Svart Prio är att man kan skifta avgångar precis som man vill under dagen. Men väl ombord på tåget så fick jag en uppläxning av ombordaren som höll en mindre föreläsning om att det fanns en klausul i villkoren för bytet av tågavgång. Naturligtvis så känner jag till denna men har aldrig tidigare stött på patrull. Det finns tre alternativ att välja på för att ända avgång:

Men jag fick åka med och blev även tipsad om att första vagnen i tågsetet skulle vara nästintill tom. Då 1 klass var nästintill fullbokad och jag hade inget emot att resa 2 klass i en nästan tom kupé. Dessutom så kom jag en timme tidigare till Stockholm. Även om själva resan i sig var drygt 40 minuter längre med InterCity tåget jämfört med SJ300 från Oslo som jag egentligen var inbokad på.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.