Norwegian erbjuder återbetalning i CashPoints — men vad innebär det?

4
Norwegian återbetalning
Foto: Tommy Olsson

Norwegian erbjuder återbetalning i CashPoints — men vad innebär det?

Med anledning av de resebegränsningar som införts till följd av COVID-19 erbjuder nu flygbolaget Norwegian sina kunder under en begränsad tid, möjlighet att avboka sina resor mot återbetalning i CashPoints.

Men vad innebär det egentligen och hur fungerar det? Jag har fått många frågor om hur man ska göra. Därför kommer jag ta upp den viktigaste informationen i det här inlägget. Har du vidare frågor rekommenderar jag att du i första hand kontaktar Norwegian direkt om du har bokat din biljett via dem eller resebyrån om du inte bokat direkt via flygbolaget.

Följande villkor gäller:

    • Erbjudandet gäller kunder som har bokat en resa utomlands fram till 31 maj 2020. Normala villkor gäller för alla andra bokningar.
    • Gäller endast biljetter som har bokats direkt via Norwegian (gäller inte biljetter som bokas via ett resebyrå eller annan tredje part).
    • Biljettypen måste vara LowFare, LowFare+ eller Premium (Flex- och PremiumFlex-biljetter återbetalas och kan avbokas här).
    • Du måste avboka din resa minst 6 timmar före planerad avgångstid 

Norwegian erbjuder CashPoints

Kunder som har köpt flygbiljetter till avgångar som påverkas av resebegränsningarna till följd av COVID-19 kommer att kontaktas via SMS och e-mail med alternativ, inklusive ombokningar till senare datum. Om din resa avgår efter den 15 april 2020 bör du vänta med att kontakta deras kundtjänst.

Läs mer om hur du får CashPoints som återbetalning.

Mer om Norwegian Reward och CashPoints:

Varje gång du bokar en resa med Norwegian eller använder tjänster från deras partners tjänar du CashPoints. Dessa kan bland annat användas för att betala flygbiljetter, Fast Track, sätesreservationer, bagage eller ombokningar.

Medlemmar som flyger ofta med Norwegian får även en extra förmån för var sjätte resa. Norwegian Rewards har även ett kostnadsfritt kreditkort som ger CashPoints på alla inköp. Som medlem får du även tillgång till andra fördelar som rabatter och extra CashPoints hos deras partners när du bokar hyrbilar, hotell, guidade turer och flygplatssalonger och andra tjänster.

Läs min guide om Norwegian Reward.

Återbetalning av statliga skatter och avgifter

Om du har bokat din resa via en resebyrå eller annan tredje part som vägrar återbetala din resa har du fortfarande alltid rätt att få återbetalning av statliga skatter och avgifter som har lagts till på ditt biljettpris. Tänk på att återbetalningsreglerna varierar mellan olika resebyråer. Du bör göra det så fort som möjligt eftersom att vissa flygbolag kräver att du lämnar din begäran inom en viss tid.

Här kan du ansöka om att få tillbaka statliga skatter och avgifter.

Europeiska kommissionen har publicerat riktlinjer för hur (EG) 261/2004 ska hanteras under COVID-19. Om du har en bokad resa är det bara att vänta på att den blir inställd. Läs mer: Återbetalning av inställt flyg enligt (EG) 261/2004 under COVID-19

***

Har du en bokad resa med Norwegian som påverkas? Lämna gärna en kommentar här under och berätta. Eller lämna en kommentar om jag har missat något viktigt i min guide. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

4 KOMMENTARER

  1. Hej! Vi har kontaktat resebyrån som vägrar betala tillbaka våra pengar!! Vi skulle ha rest till Thailand 30 april men vill avboka och få pengarna tillbaka!! Aldrig mer Norwegian!!

    • Om jag tolkar dig rätt så kan du tyvärr inte beskylla Norwegian för strulet med återbetalningen. Men mitt råd är att du tar det vidare med konsumentverket. Hoppas att det löser sig!

  2. Vi fick ett mejl från Norwegian om vi önskade återbetalning och skulle fylla i en blankett via nätet. Jag fick ett bekräftelsemejl från deras refund departement 25 mars. Men har inte hört något sedan dess. Jag tycker synd om Norwegian och alla andra bolag som drabbas. Men samtidigt vill vi ju ha tillbaka våra pengar. Vi vet att det inte är deras fel, men det svider ändå. Sparade pengar som försvinner i intet.

    • Tyvärr har Norwegian precis som många andra fullt upp med alla återbetalningar. Jag vet många som fortfarande väntar på sina pengar. Men alla ärenden ligger nog i kö för att administreras. Hela branschen är lamslagen och det är bara att hoppas att återhämtningen blir någorlunda smärtfri när restriktionerna släpps.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.