SAS försämrar poängintjäning på billiga GO-biljetter med 96%
I morse meddelade SAS sina försäljningskanaler att poängintjäningen för deras Go Light samt SAS Go biljetter kommer att minska betydligt! Detta genomförs med enbart två månaders varsel.
Precis som vid SAS tidigare försämringar av Eurobonus. Så är det inte från SAS själva som informationen kommuniceras ut till bolagets kunder. Det som har förvånat mig och många andra är att SAS nyligen bjöd in sina mest lojala kunder till ett event där SAS tackade för deras lojalitet samt presenterade sina kommande nyheter.
▷ Läs även: Bonustorsdag: Allt du behöver veta om SAS Eurobonus
Från och med den 1 december 2018
Dock nämndes inte ett enda ord om den när förändringen under eventet! Istället väljer SAS helt sonika att smyga in förändringen en måndagsmorgon. Bara två månader innan de nya intjäningsreglerna träder i kraft. Förändringen gäller för samtliga bokningsklasser i Go Light samt SAS Go med undantag för flexibla biljetter. Förändringen gäller för biljetter inom Europa samt Asien och USA.
Biljetter som har bokats innan den 1 oktober kommer att få samma poängintjäning även efter 1 december. Vilket får ses som något positivt.
Nuvarande intjäning inom Europa
SAS Go | SAS Go | SAS Plus | SAS Plus | |
Bokningsklasser: | U, K, L, T O G | E, M, H, Q, W | J, Y, S, B, P, A | C, D, Z |
Norden, Baltikum: | 250 | 500 | 750 | 1000 |
Övriga Europa: | 500 | 1000 | 1500 | 2000 |
Ny efter 2018-12-01 inom Europa
SAS Go Light | SAS Go | SAS Go | SAS Plus | SAS Plus | |
Bokningsklasser: | O | V, U, K, L, T, G | E, M, H, Q, W | J, Y, S, B, P, A | C, D, Z |
Norden, Baltikum: | 100 | 250 | 500 | 750 | 1000 |
Övriga Europa: | 100 | 500 | 1000 | 1500 | 2000 |
Nuvarande intjäning till Asien och USA
SAS Go | Go Flex & Plus Saver | Plus & Business Saver | SAS Business | |
Bokningsklasser: | Q, V, W, K, L, T, O, U, G | B, P, E, M, H, A | Z, Y, S | C, D |
Boston, New York: | 3000 | 4000 | 6000 | 9000 |
Beijing, Chicago, Washington: | 3750 | 5000 | 7500 | 10000 |
Hongkong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo: | 4500 | 6000 | 9000 | 12000 |
Ny efter 2018-12-01 till Asien och USA
SAS Go Light | SAS Go Light | SAS Go | Go Flex & Plus Saver | Plus & Business Saver | SAS Business | |
Bokningsklasser: | K, L, T | T, O | Q, V, W, K, L, U, G | B, P, E, M, H, A | Z, Y, S | C, D |
Boston, New York: | 200 | 200 | 1600 | 4000 | 6000 | 9000 |
Beijing, Chicago, Washington: | 200 | 250 | 2000 | 5000 | 7500 | 10000 |
Hongkong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo: | 240 | 300 | 2400 | 6000 | 9000 | 12000 |
Mina reflektioner
Jag har i drygt fem års tid varit en frekvent SAS resenär med uppemot 70 flighter per år. Främst har det varit för att behålla min Star Alliance Gold status. Men nu är frågan om jag ska övergå till något annat program inom Star Alliance som ger högre poängutdelning på billiga SAS biljetter?
Eller om jag helt ska övergå till OneWorld och flyga med Finnair som jag ändå reser mycket med i jobbet om inte SAS passar. Men sannolikt biter jag bara ihop och accepterar försämringen och fortsätter att resa privat till Europa, Asien och USA med SAS.
▷ Läs även: Bonustorsdag – En ny guide till ett bonusprogram varje torsdag
Samlar du poäng till Eurobonus eller något annat bonusprogram? Lämna gärna en kommentar här under och berätta. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.
Går det att sänka intjäningen mer? Det här gör ju att det inte finns någon som helst anledning att åka SAS Go! Vi ses på Finnairkärrorna Johan! Tack för senast!
Tack själv Dennis! Det kommer vi garanterat att göra. Tidigare så hade ju SAS många fördelar med sina billiga biljetter jämfört med t.ex. Lufthansa. Men nu är det inte speciellt mycket värde kvar som sagt.
Men vad sjutton nu när jag har bestämt mig för att samla poäng efter att ha läst din guide om Eurobonus. Vad ska jag göra nu? Finns det någon lösning?
Kul att att höra att du tagit till dig av det jag skriver. Tyvärr får du nog välja mellan att antingen boka dyra SAS biljetter eller satsa på ett annat program med högre utdelning. Jag vet inte hur det är med Aegeans program Miles+Bonus.
Jag tycker det är fruktansvärt pissigt. SAS kommer garanterat förlora på detta i längden!
Jo SAS går mer och mer mot intjäningstabeller som andra bolag har. Att man knappt tjänar något alls på billiga biljetter. Nu är det dyra biljetter eller många resor som krävs för att behålla status. Men frågan är om det ens kommer bli någon förändring i antal resenärer. Men om något år kommer det absolut synas i antalet besökare i Goldloungerna.
Tycker ju att dom kanske borde ha meddelat det lite på eventet om hade men synd att om inte gjorde de, hoppas bara dom inte hamnar i blåsväder igen 🙂
Nej det tycker jag också att det hade kunnat sköts snyggare och inte så här. Men jag tror SAS har andra problem att ducka för än det här 🙂
Så har man sagt A får man säga B Vadå andra problem? Nu blev jag nyfiken
Jag tänkte i första hand på SAS Ireland som dragits med en hel del inställda avgångar och liknande.
Jasså Ok Tack för svar