Strandsatta i Warszawa tack för det Ryanair!

Michael-OLeary-at-a-Ryana-012Strandsatta i Warszawa tack vare Ryanair

Redan från början så hade jag som mål att Grattis Världen skulle återspegla den nakna och oangenäma sanningen bakom mitt liv som livsstilsnomad. För till skillnad från många andra resebloggar som romantiserar Thailandsresan med ”älsklingen”. Du vet bloggen som aldrig tar upp kackerlackorna eller skatbona till elstolpar utanför hotellfönstret.  Så vill jag vara rak med mina problem som uppstår och hur jag tvingas lösa dem på mina resor.

Söndag och dagen D

Som jag tidigare har skrivit så fick vi redan från början en del problem med två av våra hembiljetter från Warszawa Med Ryanair. När vi väl åter igen befann oss på den lilla flygplatsen Modlin Airport. För att lösa problemen med våra hembiljetter till Skavsta. När vi kom till Warszawa lyckades vi ockupera första bästa taxi som stod vid terminalen. Men samtidigt så visade det sig att vår taxichaufför (med en mustasch som skulle gjort Stalin grön av avund) va rätt skön. Men den 45 minuter långa taxiresan till hotellet var då ingen höjdare i den kvava luften och trängseln i baksätet. Redan på torsdagen hade vi gjort upp med honom att hämta oss vis hotellet på söndagen och köra oss tillbaka till flygplatsen.

En extra natt och en omväg hem

Vår polske taxichaufför var punktlig och väntade på oss i lobbyn. Efter ytterligare 45 minuters kuskande i hans skumpiga Opel Record så befann vi oss återigen på Modlin Airport. Så visade det sig att Ryanair av någon anledning lyckats överbokat planet med 14 platser! Samt att tre av våra biljetter hade avbokats. Så jag kollade direkt alternativa hemvägar och bestämde mig för att boka en ny biljett med SAS via Kastrup hem dagen efter. De andra i sällskapet bokade nya biljetter hem samma dag medan den fjärde fick flyga hem med Ryanair.

Och det fina med min nya biljett var att jag skulle få en 6 timmar lång mellanlandning för att kunna ta mig in till Köpenhamn. För att njuta av den vackra staden innan jag flyger hem till Stockholm igen. För det är alltid skönt att komma hem och vila upp mig efter mina semesterresor. Och jag har även fått min filosofi bekräftad av att aldrig mer flyga Ryanair..

308

Men när jag skulle åka tillbaks till hotellet själv så valde jag istället att ta en av flygplatsens egna transferbussar. Vilket skulle visa sig vara ett mycket bra val just för att det var en modern turistbuss med både AC och fritt WiFi (som dock fungerade lika bra som ett par burktelefoner). Men jämfört med taxiresan så var bussen ren lyx.

Warszawa tågstationNytt hotell

Så med vetskapen om att jag skulle tillbringa ytterligare en natt i Warszawa så kollade jag efter ett nytt hotell och det föll på Radisson Blu Centrum Hotel. Så nu var det bara att åter igen ta sig in till Warszawa. När bussen äntligen anlände till det jag tror är en bussterminal så gick jag runt och försökte först orientera mig tillbaks till Bristol Hotell som vi tidigare spenderar vår vistelse på.

Men det slutade med att jag fick ta en taxi för säkerhets skull, annars hade jag nog fått gå runt i någon timme extra. Att man ska vara beredd på allt när man reser är ingen hemlighet. För när jag kom till Bristol så hamnade jag mitt i en Palestinsk demonstration mot Israels terrorbombningar. Och det var nog mer poliser i tåget än demonstranter.

Och efter en att ha lånat hotellets lobbydator för att skriva ut en karta och fått en vägbeskrivning av personalen så gick jag åter igen ut på Warszawas gator för att orientera mig till Radisson Blu. Som jag till slut lyckades hitta efter någon timme i folkvimlet.

2014-08-03 20.03.48

Livet på en ett hotell

För de flesta som jag pratar så verkar det finnas en illusion om att det är lyxigt och lite exklusivt att bo på hotell så pass mycket som jag ändå gör. Men för att en gång för alla punktera bubblan så kan jag säga så här. Det är ett rum med en säng, ett opersonligt utrymme för några timmars sömn som allt för ofta kan kännas som ett fängelse.

Och precis som jag skrivit tidigare så anser jag att om man ska ta bilderna av sitt hotellrum så ska det synas att man bor i det. Eller det är kanske en överdrift, men man tröttnar ganska fort. Det bästa med att bo på hotell är faktiskt rumsservice och hotellfrukosten. Men den här gången prioriterade jag att försöka sova ut istället för att äta frukost. Men det fick bli en god örtkyckling med ris för 59 zloty (ca 120 sek).