Nattåg till Narvik: Tågluff 68°Nord | Del 1 av 6

Lumpare

Nattåg till Narvik: Tågluff 68°Nord | Del 1 av 6

När jag äntligen kom fram till Stockholm C efter min första delsträcka från Hedemora. Så gick jag upp till SJ loungen för att få lite arbetsro. När jag väl satt där nedsjunken i en fåtölj så kom det in en ung kille i försvarets M90-uniform och satte sig en bit bort med sin laptop. 

Alla delarna: Tågluff 68°Nord | Första delsträckan | Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 |

Men först när jag gick ut på trappan såg jag att det hade samlats närmare 150 lumpare som hade spritt ut sig i centralhallen. Om jag inte visste bättre så skulle jag nästan ha trott att Försvaret övade ubåtsjakt inne på Stockholm C. Men lumparna skulle bara upp till Norrbottens regemente (I 19) i Boden. När jag mönstrade 2004(?) så blev jag uttagen till att bli någon form av kustbevakningsbefäl. Men jag deserterade och skrevs in i reserven istället. Vilket jag ångrar så här i efterhand, för det hade nog varit ganska kul trots att jag skulle ha legat inne i 15 månader.

Stockholm till NarvikDags att kliva ombord på SJ Nattåg 94

Tydligen så är jag duktig på det här med tajming? För när jag kom upp på norra spårområdet rullade SJ Nattåg 94 in på spår 4. Eller så kanske det bara var SJ som för ovanlighetens skull lyckades passa tiden? Och det måste vara det längsta tågsätt som jag har rest med inom Sverige. Jag räknade det till 18 vagnar. Men det kanske berodde på antalet lumpare som skulle fraktas tillbaka upp till Boden. För att drillas till män av vrålapor med gradbeteckningar på axlarna.

SJ Nattåg 94Fantastisk utsikt..

Tydligen var jag inte så uppmärksam på att vagnordningen var spegelvänd på det här tåget. För när jag hade gjort mig hemmastadd i min lilla kupé. Så kom det en norrländsk familj bestående at två föräldrar och en liten dotter. Och förstå då förstod jag att jag hade hamnat i fel vagn, men rätt kupénummer. Den sävlige familjefadern erbjöd dig att vi skulle byta kupéer. Men då den var i andra sidan av tåget så förklarade jag att det var jag som skulle flyta på mig och inte dem.

Snabbt plockat jag ihop mina saker och inser att jag ska gå igenom totalt 17 tågvagnar innan jag kommer att få lägga mig i överslafen igen. Men efter att ha stångat mig igenom nästan halva tåget så blev det stopp! Det visade sig att bistrovagnen som delade tåget inte var öppen och att jag dessutom hade fått sällskap av en sån där jobbig människa som inte riktigt kan det sociala samspelet på små ytor. En kille runt tjugoårsåldern, bakåtvänd keps, gråa mjukisbyxor och överdimensionerad sportbag. Från att vi sagt de första orden om att vi nog kommer bli stående en stund. Så började han prata oavbrutet om sin flickvän som han saknade. Han skulle vara hemifrån i en vecka? Och hade skiljs från henne på perrongen. Hans enformiga monolog ekar fortfarande i mitt huvud när jag skriver om händelsen. För det var mer som att han skulle ut i krig än åka iväg på hockeyläger..

Något man inte vill höra just då..

Och det blev inte bättre att jag efter 40 minuter får höra det här utropet i högtalarna som fick en speciell känsla att sprida i kroppen.

– Välkommen till Nattåg 94… bla… bla… bla… Vi kommer öppna bistron strax innan vi anländer till Gävle.

Att vi dessutom vid utropet redan var 20 minuter försenade från Stockholm C gjorde mig inte mer harmonisk. Normalt så är det ca 1 timme och 30 minuters resväg mellan Stockholm C och Gävle C. Så det skulle dröja ytterligare en timme om vi inte fick tag i en ombordare som kunde släppa igenom oss. Så min nyfunne vän fick i uppdrag att börja leta.

2015-02-01 17.36.572 klass sovvagn 

Och när jag äntligen hade lyckats hitta fram till rätt sovkupé så visade det sig naturligtvis att dörren var låst! Så tillbaks på ruta ett igen med andra ord. Var bara att invänta ytterligare en tågvärd som kunde hjälpa mig att komma in i min sovkupé. Först i Uppsala efter en timmes resa så kom en trevlig herre och prickade av mig samt öppnade dörren. Mitt resesällskap som skulle kliva på först i Gävle fick höra ytterligare en historia från mina bravader som jag nu delar med mig av i Grattis Världen. Men allt sånt här blir oftast roliga historier och minnen för livet.

Det är ju knappast mycket att skryta med för ett pris på 2.477 kr för två vuxna i egen kupé. Dessutom så fick vi betala barnbiljett för den tredje slafen. Men det är rätt okej att bo lite spartanskt under 20 timmar när man får sova under tiden som SJ fraktar oss 150 mil norr ut.

2015-02-01 21.15.57Inte ens inplastade mackor..

Efter som att jag inte hade ätit något sedan tåget från Hedemora till Stockholm. Så begav jag mig till bistrovagnen för att frossa i mikromat. Och ärligt talat så var jag sugen på att prova Älgfärsbiff m rostad potatis, gräddsås och lingonchutney som SJ serverar på sina nattåg mot Norrland. Dock så skulle det visa sig att bistrovagnen redan hade plundrats av 200 JÄVLA lumpare! Men som tur var så fanns det fortfarande två Pan pizzor kvar som jag rykte åt mig. Dessa fick sen agera middag, kvällsmat och nödföda. Av tidigare erfarenhet så var jag väl förberedd med egna bestick hemifrån. Som jag köpte på mig i ett sånt där överprissatt grillkitt på någon bensinmack i sommars när vi skulle grilla vid en rastplats i närheten av Gränna.

God morgon världen..

Till att börja med så förstår jag verkligen inte hur folk kan påstå att man vaggas till sömns av tågets rytm? För jag kände mig som en piñata på ett mellanstadiedisko. Antingen låg jag inknölad som ett dragspel i hatthyllan eller nere i fotänden om vartannat. Jag har åkt nattåg många gånger men det här är nog första gången helt nykter. 

SJ Nattåg 94Äntligen framme i Kiruna

Efter att ha suttit instängt i en trång sovkupé i över 20 timmar på grund av att tåget var försenat redan från Stockholm. Så var det skönt att andas in lite kall och frisk luft i lungorna. Egentligen så skulle vi ha rullat mot Narvik redan klockan 11:24 och vi skulle ha varit framme i Narvik klockan 14:18. Men istället så anlände vi till Kiruna klockan 13:47.

2015-02-02 13.41.42Trångt? 

Enligt våra biljetter så skulle vi ha platserna 35 och 39 med fönsterplatser i salongssittning (mittemot varandra med bord) i Vagn 61. Men det visade sig att det inte ens fanns någon vagn med det numret och att det dessutom var fri sittning i den nya vagnen. Så därför passade jag på att ockupera  en plats med fönster för att få möjlighet att kunna njuta av de storslagna fjällvidderna.

Fjäll

Det e ju öken!
Fan det e öken!
Jag tänkte: det blir väl bättre runt kröken,
men det var ännu mera öken!

Säga vad man vill om musikern, konstnären och mentalvårdspatienten Robert Broberg. Men han målar verkligen upp den känslan jag hade mellan Kiruna och Narvik i sin låt Öken. Skillnaden är väl kanske bara att just ordet öken ska bytas ut om fjällbjörk! Efter någon timme på Malmbanan så kände jag att hungern började göra sig påmind. Jag hade ju trots allt bara ätit två panpizzor på nästan ett dygn. Så jag bestämde mig för att gå mot bistron. Men det visade sig att den enda vagnen som fanns i tågsättet var den vi befann oss i! Men som tur var hade jag en cola kvar från min egna packning.

FjällJapaner på sightseeing 

Jag minns inte ens vilken fjällstation det var eller vilken tid. Men jag tror att det kan ha varit Björkliden. Som det helt oväntat kliver ombord ett tiotal japaner som tydligen är ute på sightseeing i Skandinavien. Och som har tagit det här med tågluffande på största allvar med nyinköpta ryggsäckar. Ganska kul kontrast till de japaner som jag normalt träffar på iförda kostym och stressade ansikten.

Det ska erkännas att det är en blandad sinnesstämning som uppstår efter att man har tvingats sätta sig i en tågvagn. Som är så pass försenad att den nästan skulle vart framme vid slutdestinationen redan när det började rulla från sin första station. Då är det fascinerande rent psykiskt hur man klarar av att inte bryta ihop av följande utrop kommer ur  högtalarna.

– Vi måste invänta mötande tåg från Narvik och det kommer att ta 30 min

För att sedan bli stående mitt på fjället.. På ett sidospår för att vi måste invänta mötande tåg från Narvik! Normalt så brukar det ta ungefär 5 minuter på sin höjd på andra platser. Men de kilometerlånga malmtågen passerar förbi ett efter ett. Och jag är ändå ganska så van med förseningar. Så jag lutar huvudet bakåt i nackkudden och tänker på att SJ åtminstånde kommer att få betala en rejäl resegaranti för alla förseningarna när det här väl är över!

Rixgränsens fjällstationÄntligen vid Riksgränsens fjällstation

Ytterligare någon timme senare så kommer vi äntligen fram till Riksgränsen och snart skulle vi får rulla in i Norge och vidare ner mot Narvik. Även om jag just då var väldigt sugen på att bara kliva av tåget och ta nästa tåg dagen efter. För vid det här laget var jag nära på svältgränsen och fruktansvärt trött på tåg!

2015-02-02 16.47.11Vårt tåg från Kiruna till Narvik

Efter nästan 26 timmar ombord på tre olika tåg så var jag äntligen framme i den lilla Narvik. Vi skulle ha rullat in redan på stationen under eftermiddagen klockan 14:18 men kom inte fram fören ca klockan 17:40.

1958341_10152777628334247_2445699438700935971_nDet gamla ångloket Bifrost

Precis som dem flesta som anländer till Narvik med tåg så föll våra blickar på det gamla ångloket Bifrost. På skylten så kan man läsa följande text (översatt från norska).

Loket byggdes vid Nydqvist & Holm i Trollhättan i Sverige 1882 som lok nr 2 av 7. Loket användes först i Skåne i Sverige innan det kom till Narvik som första ånglokomotiv hösten 1900. Bifrost användes från 1901 i anläggningstrafik vid bygge av LKAB:S anläggningar och från 1903 som växellok fram till 1942.

Från tågstationen så skulle vi bara ha 9 minuters promenad till Scandic Narvik. Men det var en utmaning i sig själv, kylan trängde sig verkligen in i märg och ben!

Läs gärna del tre -> Två dagar i Narvik: Tågluff 68°Nord

Del 3 handlar om – Förfrusna fingrar – Trist Scandic frukost – Bestigning av fjälltoppar i onödan. Har du rest med nattåg? Vad tyckte du? Skriv gärna en kommentar här under och berätta.

Inga kommentarer

    Lämna en kommentar

    You have to agree to the comment policy.

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.