Dash 8 100 till Bodø: Tågluff 68°Nord | Del 3 av 6

2015-02-04 13.09.29
Dash 8 100 till Bodø: Tågluff 68°Nord Del 3 av 6

Efter som att Narvik och Bodø hekt saknar järnvägsförbindelse så valde vi att flyga de drygt 30 milen som skiljer orterna åt. Hade vi istället valt att åka med lokalbuss så hade samma resa tagit över 5 timmar! Medan flyget endast skulle ta 39 minuter och ge oss fågelperspektiv över fjordar och fjäll. 

Om man studerar en karta över Norge så ser man väldigt många flygplatser, närmare 61 stycken jämfört med Sveriges 37. Det beror på Norges otillgängliga terräng med djupa fjordar och höga berg. Därför har man byggt delar av infrastrukturen med mindre gegionala flygplatser som främst trafikeras med upphandlad trafik av flygbolaget Widerøe. Medan de större även trafikeras av både SAS och Norwegian.

Alla delarna: Tågluff 68°Nord | Första delsträckanDag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 |

Järnväg norgeAvsaknaden av järnväg mellan Narivik och Bodø

Under den tyska ockupationen av Norge 1940 – 1945. Fanns storslagna planer på att dra järnväg hela vägen från Trondheim till upp till Narvik. För att sedan ansluta till den svenska Malmbanan för att trygga malmtransporterna till den tyska industrin. Dock hann aldrig dessa planer för Nordlandsbanen färdigställas. Vid krigsslutet hade man endast färdigställt banan upp till den lilla byn Fauske 56 mil öster om Bodø. Efter krigsslutet bestämde den norska regeringen att allt arbete med järnvägen skulle avslutas. Men 1950 beslutades det att det mödosamma arbetet skulle återupptas och projektet avslutades först 1962 när man nått Bodø. Diskussioner har förts om att eventuellt ansluta städerna men inget beslut har ännu fattats.

Narviks flygplats, Framnes

Efter en 10 minuters lång taxifärd från hotellet som slingrade sig igenom villaområden  längst Ofotfjordens branta klippor. Så anlände vi till en liten blå och obetydlig byggnad. Som tydligen utgör flygplatsens avgångshall. Varifrån det enbart går 4 flighter per dag varav tre är till Bodø, och en till Tromsø. Med tanke på att jag har flugit en del inrikes i Sverige så vet jag att flygplatser sällan består av så mycket mer än en start-/landningsbana samt ett litet café. Dock skulle det visa sig att den här flygplatsen mer påminde om en vänthall på en mindre tågstation. Och det är nog en av få gånger i livet som jag kommer vara helt ensam på en flygplats om man bortser från mitt resesällskap.

Narviks flygplats, FramnesEnsam på en flygplats?

Väl inne på flygplatsen så visade det sig att vi var helt ensamma och med tanke på den obemannade säkerhetskontrollen. Så förstod jag att det inte skulle bli varken något att tugga på eller fukta strupen med. Så två timmar skulle spenderas i en soffa i väntan på att flygplatsen skulle befolkas av personal.

2015-02-04 13.09.02Så jag passade på att leka spion och smygfotografera lite genom staketet till start-/landningsbanan. Och man kan ju faktiskt även se på bilden hur kylslaget och blåsigt det faktiskt var under de dagarna som vi spenderade i Narvik.

WiderøeEn och en halv timme senare

Så öppnades säkerhetskontrollen som bemannades av tre överdrivet nitiska Securitasvakter. Som nog fantiserade om att deras lilla flygplats var Vita huset. För i vanlig ordning så fastnade jag i säkerhetskontrollen och blev utplockad för en extra säkerhetskontroll. Efter en del frågor och tafsande så blev vi återigen helt ensamma i vad man skulle kunna kalla gaten. Och mitt efterlängtade café bestod tydligen av en varuautomat och en dito med kaffe. Så det fick bli en flaska isté och lite godis för att dämpa den värsta hungern.

2015-02-04 14.47.52Sagolikt vackert

Det är inte första gången som jag har fått gå ut på landningsbanan för att gå ombord på ett väntande flygplan. Men det är utan tvekan en av de vackraste startbanorna som jag har befunnit mig på. Och att befinna sig på en flygplats som är omringad av snöklädda fjälltoppar och Ofotfjordens kalla vatten fick åtminstånde min fantasi att rusa iväg till svunna tiders vikingar.

2015-02-04 15.41.09Bombardier Dash 8 100 

Äntligen skulle det bli dags att få kliva ombord på den lilla flygmaskinen. En Bombardier Dash 8 100 med två PW121 turboprop motorer på 2.150hk styck. För det är något speciellt med att flyga i små propellerplan. Synd bara att det inte händer allt för ofta även om det kanske skulle ta bort lite av charmen med såna här tillfällen.

De Havilland DHC-8 100

Tydligen så var det helt frisittning ombord på planer. Vilket resulterade i en slags trängsel som påminde om den till skolbussen för att få de bästa platserna. Så jag satte mig långt bak i planet på plats 6F precis bakom vingen. Och jag måste medge att det faktiskt var gott om benutrymme för att vara ett så pass lite flygplan trots allt. Det var även skönt att få ett ledigt säte bredvid sig. Så att jag kunde sträcka ut mig extra mycket och njuta av färden.

WiderøeGo’Fika

Och naturligtvis så kan man ju inte flyga utan något form av Go’Fika även om jag den här gången fick pynta 55 NOK för en Cola och en Kvikk Lunsj. Som faktiskt är lite godare men framförallt mycket mer retro jämfört med dem amerikanska antagonisten KitKat. Annars så är det nog faktiskt ingen större kulinarisk upplevelse. Men är man i Norge så gör man som norrmännen och äter minst nio Kvikk Lunsj.

2015-02-04 16.16.29Nordnorge från luften 

Fördelen med just turbopropplan är at dessa flyger på ganska låg marschhöjd. Vilket så klart bidrar till att man får möjligheten att njuta av landskapet som passerar under resan. På ett helt annat sätt än flygplan med jetmotorer som har en helt annan marschhöjd ovanför molnen. Dessutom är turbopropplan bränsleeffektivare på kortare distanser.

Väl framme i Bodø så märks det att flygplatsen är en hubb för resenärer som ska vidare inrikes i Nordnorge till orter som Helgeland, Lofoten och Vesterålen. Och det var ärligt talat skönt att återigen befinna sig på en flygplats som andades civilisation. Med väskorna upphämtade från transportbandet var det dags att leta reda på en taxi som kunde ta oss till hotellet. I efterhand så visade det dig att vi lika gärna hade kunnat promenerat till hotellet som enbart låg någon kilometer från flygplatsen.

Läs gärna del 4 -> 19 timmar i Bodø : Tågluff 68°Nord

Del 4 handlar om – Ett hotell som inte är renoverar sen 1980-talet – Bilder från vackra Bodø – Krabbfiskare. Har du flugit inrikes i Norge? Vad tyckte du? Skriv gärna en kommentar här under och berätta. Grattis Världen är en svensk Reseblogg 

4 kommentarer

    Lämna en kommentar

    You have to agree to the comment policy.

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.