Med tåg från Bodø till Oslo: Tågluff 68°Nord | Del 5 Av 6

Bodø till Oslo: Tågluff 68°Nord | Del 5 Av 6

Vid utcheckningen så frågade receptionisten på klingande norska om vi behövde en taxi till tågstationen? Men det var fint väder och relativt vindstilla så vi bestämde oss för att ta en stärkande promenad. Något jag i efterhand bittert ångrade då min tunga resväska envisades med att hela tiden låsa hjulen med allt grus på trottoaren varannan meter. 

Alla delarna: Tågluff 68°Nord | Första delsträckan | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 |

Men samtidigt så var det ändå skönt att få igång blodomloppet ytterligare. Innan det skulle bli dags för att kuska närmare 20 timmar ner mot Oslo. Och jag såg fram emot att få prova de norska tågen som NSB kör med. Mest bara för att kunna jämföra med SJ. Men framförallt för att de norges fantastiska fjällvidder invaggade i snö.

NSBDet känns lite ålderdomligt

Även om NSB är en riktigt bra tågoperatörerna så känns det ändå lite ålderdomligt att behöva skriva ut biljetterna. För om man som vi inte har något norskt mobilnummer så kan man inte få biljetterna som SMS. Och som jag skrivit tidigare i den här följetongen så drogs järnvägen till slut upp till Bodø. Men Nordlandsbanen som sträcker sig mellan Bodø ner till Trondheim saknar helt elektrifiering. Så därför kör NSB med hederliga gamla diesellok, vilket faktiskt är lite charmigt.

Bodö tågstationBangården på Bodø S

Jag har sett många bangårdar genom åren runt om i världen. Alla är platser där gods lastas om och skickas vidare. Och på de här breddgraderna norr om polcirkelnuppe förekommer det bara småskalig containertransport med tåg  Så min fundering är om resterande godstransporter sker med båt med tanke på det värdelösa vägnätet i Nordnorge?

NSBNSB Comfort

NSB har ingen direkt motsvarighet till 1 klass som finns hos SJ. Istället har man NSB Comfort som erbjuder mer benutrymme och eluttag! NSB Comfort kostar 90 NOK extra oavsett hur lång sträcka man åker. Och med tanke på att vi skulle spendera över 10 timmar ombord från Bodø ner till Trondheim så var det helt klart värt pengarna. Däremot är stolarna stela och obekväma så det med komfort är en definitionsfråga. Men min kabinväska fick agera fotpall under större delen av resan. Så jag satt ändå relativt bekvämt medan det vinterklädda landskapet passerade utanför tågfönstret.

NorgeVärdelöst väder

Tyvärr så var inte vädergudarna på vår sida någon gång under den här resan. Så det finns inte många bilder att visa upp från det omgivande landskapet. Men av det man kan se genom snöbyarna är imponerande på sina ställen. Så det kommer garanterat att bli en resa snart igen.

2015-02-05 20.06.12

Mat ombord på NSB

Tydligen så har inte NSB varm mat ombord på det här tåget? Så det blev en Cesarwrap med kyckling och en bulgursallad med gillade grönsaker, kyckling och vitlöksdressing som smakade riktigt bra.

NorgeNågon timme kvar till Trondheim

Efter en nästan 9 timmar lång och händelselös tågresa så började vi närma oss Trondheim S. Där vi sedan skulle kliva ombord på nattåget ner mot Oslo S. Dock skulle vi få vänta någon timme på tågstationen.

NSBFramme på Trondheim S

Och vad kan då passa bättre än att sätta tänderna i en Lompe? Kort sagt en tunnbrödsrulle utan mos och andra tillbehör. För jag har tidigare predikat om den tyska Currywursten och den danska Rød pølsen. Helt enkelt tar man korvkulturen dit man kommer.

NattågNattåg mot Oslo

Efter två Lompe så var det bara att bege sig tillbaks till det väntande tåget och en säng som skulle få vagga mig till söms. Eller åtminstånde låta mig sträcka ut min arma kropp i några timmar. Återigen så föll överslafen på min lott. Inte mig emot, då jag av någon anledning alltid vill sova överst i våningssängar.

NSBFrukostvoucher 

En annan trevlig överraskning var att vi fick varsin frukostvoucher på Thon Hotels Opera i Oslo. Och det dröjde nog inte mer än en timme innan jag sov som en nyklubbad säl.

Läs gärna del 6 -> Äntligen framme i Oslo : Tågluff 68°Nord

Del 6 handlar om – Frukost på Thon Hotel Opera – Oslo – Hemresa till Stockholm. Har du rest med NSB i Norge? Vad tyckte du? Skriv gärna en kommentar här under.

Inga kommentarer

    Lämna en kommentar

    You have to agree to the comment policy.

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.