Tallinns flyghamn : Lennusadam Seaplane Harbour

Lennusadam Seaplane Harbour | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seLennusadam Seaplane Harbour

Tallinns flyghamn är idag ett prisbelönt sjöfarts- och marinmuseum med fokus på Estlands moderna sjöhistoria från 1900-talet och framåt. Museet är inhyst i flyghamnens gamla hangarbyggnad, en gigantisk konstruktion på 8.000 kvm² i armerad betong. Utanför hangaren finns ett flertal historiska fartyg som du även kan kliva ombord på bl.a. Europas största ångdrivna isbrytare Suur Tõll. Några är förtöjda vid kajen medan mindre minsvepare och patrullbåtar är uppställda på land.

Inne i själva hangaren finns den ubåten EML Lembit. Genom hangaren ringlar sig en bro som gör att du som besökare tydligt får en överblick över allt som finns utställt, i taket hänger segelbåtar, isjäragre och en replica av torpedflygplanet Short Type 184 från första världskriget som samsas med med fyrbojar, fartygsartilleri, sjöminor, torpeder och mycket mer.

På nedervåningen finns en intressant utställning om M/S Estonias förlisning 1994. Men även en gul ubåt som du kan kan provköra, en vindtunnel där du som besökare kan utmana vindens krafter och prova hur det känns att befinna sig mitt i en rasande storm. Det finns till och med en simulator där du med ett stort maskingevär ska skjuta ner fientliga flygplan. Men även 1500-tals vraket Maasilinn med träskrov som seglade då mellan Saaremaa-ön och det estniska fastlandet.

Lennusadam Seaplane Harbour | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seFlyghamns hangaren

Efter rysk-japanska kriget (1904-1905) var den kejserliga ryska flottan så gott som utplånad. Den ryska tsaren Nikolaj II beordrade att man skulle bygga upp den ryska sjömakten igen. Samt även bygga starka kustbefästningar i Finska viken, både i Finland och Estland. För att skydda imperiets huvudstad St Petersburg från fientliga anfall sjövägen. Projektet fick namnet Peter den Stores sjöfästning, där bland annat sjöminor skulle läggas ut, fästningar för kustartilleri samt moderna flyghamnar skulle byggas.

Byggandet av Tallinns flyghamn påbörjades våren 1916, men efter ryska revolutionen 1917 avstannade projektet och färdigställdes först 1920. Både Finland och Estland utropade sig tillsammans med ett flertal andra länder som självständiga stater från Tsarryssland efter revolutionen. Hangarens arkitektur var på sin tid helt unik då den var världens största byggnad som uppförts helt i invändigt armerad betong. Fram till andra världskriget var den även hemmahamn för Estlands sjöflyg- och marin. Senare under Sovjetockupationen av Estland användes hamnen för delar av den Sovjetiska flottan fram till 1991 då Estland återigen blev självständigt.

Men först 2006 tillföll flyghangaren den estniska staten, men det dröjde fram till maj 2010 innan renoveringen kunde påbörjas på allvar. Originalritningarna hade förstörts vid en brand hos arkitektfirman Christiani & Nielsen 1943 vilket gjorde att man var tvungen att studera konstruktionen. Renoveringen pågick under ett och ett halvt år till en kostnad av  tretton miljoner euro. Restaureringen blev klar i oktober 2011 och museet öppnade sommaren 2012.

Flygplanet i taket är en fullskalig replica av torpedflygplanet Short Type 184 från första världskriget. Inga bevarade kompletta exemplar av Short Type 184 finns kvar.

Lennusadam Seaplane Harbour | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seUbåten EML Lembiti

Visst är det ganska häftigt att kunna kliva ner i en riktig ubåt? Men historien som omgärdar EML Lembit är faktiskt ännu mer spännande. För 1936 sjösattes den brittisk tillverkade ubåten tillsammans med sitt systerfartyg EML Lalev som tillsammans utgjorde den Estniska marinens stolthet och var de modernaste i sin klass! Dessa två ubåtar är även de enda som har funnits i den estniska mannens historia. Men det som gör EML Lembit så pass unik är att han dels tjänstgjorde i 75 år under både estnisk och sovjetisk flagg. Men framförallt är en av få ubåtar som tillverkades före andra världskriget och fortfarande finns kvar. EML Kalev däremot torpederades under andra världskriget och sjönk till botten. Vän av ordning vill nog påpeka att båtar döps efter kvinnor. Men i det här fallet är Lembit faktiskt ett estniskt mansnamn.

Lennusadam Seaplane Harbour | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seUtställning om Estoniaolyckan

Uppdatering: Utställningen om M/S Estonia har ersatts av en utställning med modellfartyg som visar Estlands sjöfartshistoria.

M/S Estonia förliste på natten den 28 september 1994 ute på Östersjön, efter att fartygets bogvisir slitits loss i hård sjö. Med 852 dödsoffer är hennes förlisning den värsta fartygskatastrofer som skett efter andra världskriget. På mindre än en timme hade fartyget sjunkit och de få överlevande som lyckades ta sig ner i livbåtarna kastades runt i 4-6 meter höga vågor. De som hamnade i det  4 °C vattnet och inte fångades upp av livbåtarna frös snabbt ihjäl.

Den största nationalitetsgruppen ombord var svenskar, varav 501 av de 552 ombord omkom i olyckan. Utställningen ger en bra inblick dels i Estoniaolyckan, men även hur man efter den grundligt förändrade säkerhetsföreskrifterna ombord på farttygen. Det finns även en tank där du med händerna kan känna hur fruktansvärt kallt 4 °C vattnen verkligen är. Och antagligen ger dig förståelse för att man inte överlever mer än några minuter innan nedkylningen har stängt ned kroppens inre organ.

Lennusadam Seaplane Harbour | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seIsbrytaren S/S Suur Töll

Fartyget byggdes 1914 som en del i ryska imperiets upprustning och var tänk att fungera som isbrytare i Finska viken med Tallinn som sin hemmahamn. Under ryska revolutionen togs fartyget i användning av Volyn-regementet. Som var det första regemente som stödde de kommunistiska bolsjevikerna och Lenin i deras statskupp mot tsar Nikolaj II.

Under vintern 1918 var det tänkt att fartyget skulle assistera den ryska flottans tillbakadragning från Helsingfors och Tallinn. Men 57 finländare uppvisade en falsk kommenderingsorder som påstod att fartyget istället skulle segla till fortet på Torra Mjölö i Finska viken. Under överseglingen kapade finländarna fartyget utan att varken befäl eller besättning gjorde motstånd. I samband med finska inbördeskriget så fördes hon i mars 1918 tillbaka till Tallinn för att inte falla i fel händer.

Tillsammans med isbrytaren Tarmo deltog fartyget senare i överföringen av den tyska avdelningen Brandenstein från Tallinn till Finland den 5 april 1918. Tyskarna skulle understöda finländska senaten mot de finska bolsjevikerna i inbördeskriget. 1919 transporterade fartyget finska frivilliga till Tallinn för att strida med estländarna i frihetskriget mot Sovjetunionen som invaderat Estland några veckor tidigare.

Efter att Estland uppnått sin självständighet överlämnades fartyget till Estland den 20 november 1922 och döptes till Suur Tõll. När Estland återigen ockuperades av Sovjetunionen 1939 döptes hon åter igen om till Volynets och gick under sovjetisk flagg. Estlands vice premiärminister anskaffade fartyget till det Estniska sjöfartsmuseet den 13 oktober 1988 för att förhindra att fartyget skrotades och hon fick återigen namnet Suur Tõll.

Hitta hit och öppettider

Adress: Vesilennuki tee 6, Tallinn
Öppettider tis–sön 10.00–18.00
Museet är handikappanpassat
Inträde €14 för vuxna och €7 för barn mellan 9 – 18 år. Barn under 8 år har gratis inträde.

www.meremuuseum.ee/lennusadam/sv/

Tips: Om du är medlem i Tallink & Silja Line bonusprogram Club One får ni gå två till priset av en.

Har du besökt museet eller har du tips om något annat museum som jag borde besöka? Lämna gärna en kommentar här under. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

12 kommentarer

    1. Tack! Det tycker jag absolut att du ska göra. Upplägget för den här resebloggen är att inte bara skriva snabbt och enkelt. Utan att faktiskt bygga upp ett intresse och en förkunskap 🙂

  1. Låter spännande 😀
    Ligger det bra till så man hinner dit om man tex åker med båten? Och går det att ta sig runt med barnvagnar utan krångel? 🙂

    1. Det tar på sin höjd en kvart att gå från D terminalen. Barnvagn är inga problem att ta med finns både hiss och stora ytor att röta sig på. Finns även mycket att se längst strandpromenaden 🙂

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.