Test av MTR Express 1 klass Plus och deras ”Svit”

MTR ExpressTest av MTR Express 1 KLASS PLUS och deras ”Svit”

Hur är det egentligen att resa med MTR Express 1 KLASS PLUS? Jag testade att åka hela sträckan från Stockholm ner till Göteborg. Och jag blev faktiskt positivt överraskad. Även om jag inte riktigt blev så imponerad som reklamen vill ge sken av att jag borde ha blivit. 

MTR Express startade sin trafik på paradsträckan Göteborg <-> Stockholm den 21 mars 2015 som en ny utmanare till SJ. Men varför tog det mig över två år att åka min premiärtur med MTR när jag trots allt besöker Göteborg några gånger per år? Ärligt talat så har jag varit ganska skeptisk till MTR Express efter allt jag läst om komforten ombord. Dock kommer det här blogginlägget i huvudsak fokusera på själva upplevelsen av att resa i 1 KLASS PLUS och inte själva tåget i sig. Det kommer ett sånt blogginlägg längre fram när jag provat att resa med MTR Express igen.

MTR Express bokning

Den främsta anledningen till att jag faktiskt valde MTR Express tillslut var att MTR Express kavlade ut en riktigt bra sommarkampanj. Erbjudandet innehöll en 20% rabattkod, samt en fri kryssning med Birka Cruisers i en Seaview komforthytt (för fyra personer värde 720 kr). Samt så klart intjäningen av  500 Eurobonus poäng! När jag skulle boka avresan så valde jag den tidigaste morgonavgången klockan 06:26. Som även var den billigaste avgången och med rabattkoden så sjönk priset från 432 kr ner till 343 kr.

MTR Express SuiteMTR Express Suit

Redan vid bokningen så valde jag en plats i deras så kallade Suit. En avskiljd kupé som finns i varje tågände med totalt 8 sittplatser fördelade enligt bilden. Och jag måste medge att jag verkligen gillar konceptet med en avskiljd ”konferenskupé”. Framförallt när man som i mitt fall enbart behövde dela ”sviten” med en annan passagerare.

En detalj som MTR Express gärna stoltserar med är att man är det ”klasslösa snabbtåget”. Vilket i praktiken innebär att alla säten ombord är av samma modell och alltså lika (o)bekväma. Ingen av stolarna går att fälla, istället reglerar man lutningen genom att dra fram stolsdynan och därmed får en viss lutning av ryggstödet. Så eftersom sätena är av samma modell i samtliga 5 vagnar så är det snarare innehållet i biljetten som skiljer bokningsklasserna åt.

En annan intressant sak med MTR Express är att man gärna skryter om att man är det punktligaste tåget på sträckan. Samt att deras resenärer sällan upplever någon form av åksjuka som tyvärr förekommer på SJ:s X2000 tåg. Och det sistnämnda beror främst på att MTR Express tågmodell  X74 saknar korglutning vilket även bidrar till att man måste sänka hastigheten i kurvorna och därför även har en transporttid på 3 timmar och 30 minuter jämfört med SJ som kör sträckan på bara 3 timmar.

Frukost ombord på MTR Express 

Det som faktiskt imponerade mest på mig under resan var frukosten! Som serverades vid sitplatsen och vid resetillfället bestod den av ett varmt kuvertbröd. Samt en frukostpåse med rökt kalkon, keso, paprika, ärtskott, rädisa, samt müsli med russin och naturell yoghurt. Personligen så hade jag föredragit en granola och vaniljyoghurt istället. Ombordaren var även frekvent med att fråga om jag ville ha påfyllning.

Slutsats:

MTR Express är egentligen ett bra budgetalternativ till SJ. Men och andra sidan så kan man knappast kalla det för ett 1 klass snabbtåg. Avsaknaden av möjlighet till varm mat ombord är ytterligare ett minus och ärligt talat så känns tåget i övrigt som ett lite lyxigare pendeltåg. Men jag kan ändå tycka att MTR Express är ett bra komplement för den som vill resa billigt mellan våra två största städer och i första hand ser priset före komfort som en avgörande faktor. Men jag kan inte rekommendera dig att betala för 1 KLASS PLUS om du inte får en riktigt bra deal.

Har du åkt med MTR Express, vad tyckte du?  

Var det här blogginlägget intressant och vill du läsa fler tågtester? Skriv gärna en kommentar och berätta. Har du förslag på andra saker jag borde testa? Skriv en kommentar här under. 

2 kommentarer

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.