Blandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor (del 1 av 2)

Halmstad City Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seBlandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor

När jag var i Shanghai så slökollade jag lite på Tradera för att se om det fanns något intressant. Då fick jag syn på en auktion: Tågresa i 1 klass sovkupé från Göteborg upp till Östersund. Några dagar senare fick jag ett vinnarmail från Tradera som informerade mig om att jag hade vunnit auktionen för startbudet på 400 kr. Men jag hörde inte ett knyst från säljaren trots två mail till henne. När några dagar senare fick jag ett ursäktande svar om att hon haft fullt upp med sina studier. Vilket i mitt fall är fullt godtagbart med tanke på att jag själv kan ha onödigt mycket att göra. Vi kom överens om att jag skulle återkomma med ett datum som jag ville boka om biljetten till. Dagen efter fick jag ett mail med frågan om jag kunde ta ett kundmöte i Halmstad 1 december? Samt att jag kunde ta ledigt resten av veckan om jag gjorde det.

Cirkusen kan börja..

Så jag fick den briljanta idén om att det skulle passa utmärkt att fira min långledighet med en 105 mil lång tågresa upp till Östersund. Om jag ändå skulle ner till Halmstad kunde jag lika gärna ta tåget vidare till Göteborg och sedan nattåget upp till Östersund. När jag även hade bokat flyget ner till Halmstad så behövde jag bara kontakta säljaren. Återigen dröjde hennes respons, trots upprepade kontakter så blev aldrig biljetten ombokad.. Ständigt nya undanflykter m en trasig telefon, resor, tentor och massa annat dravel. Med mindre än en vecka kvar så fick jag till slut bokningsnumret så att jag själv kunde ringa till SJ kundtjänst och boka om biljetten..

– ja precis nu på TORSDAG

Tack SJ Prio Svart för att man även kan ringa på helgerna. Efter att jag hade pratat klart med killen på kundtjänst och bokat om min nattågsbiljett till torsdag. Så kommer jag på att jag ska ju för helvete till Halmstad på TISDAG! Samtidigt så kändes det som sak samma, jag skulle ändå vara ledig resten av veckan. Så jag kollade hur det såg ut med tåg från Göteborg till Stockholm och bokade in mig på ett X2000 tåg för 295 kr i 1 klass. Samtidigt som jag insåg att jag skulle få mer tid att utforska Halmstad en tisdag i december. När jag skulle boka min hemresa från Östersund med SAS. Så passade jag även på att boka en utresa till Göteborg och hemresa från Östersund.

Först på tisdags morgonen så kommer jag på att jag inte hade hämtat min kabinväska som var kvar hos en polare som hade lånat den över helgen. Så jag fick helt enkelt rafsa ihop allt som skulle behövas för dagen och placera det i en polsk persedelväska (plastpåse). Så jag tvingades trots allt åka ut till Bromma Airport och promenera ner till Bromma Blocks för att hitta en tillfällig ersättare. Vilket slutade med en limegrön skapelse på ICA Maxi. Som för övrigt var den enda butiken förutom COOP som hade öppen innan klockan 10:00.

BrommaÅrets dyraste toast för 89 spänn

Det här med att äta på flygplatser får ofta kritik för sina ockerpriser. När jag väl kom till Bromma Airport med min nyinköpta väska hade jag en timme till boardingen av min flight DC740. Så jag hamnade i vattenhålet Bar som ligger efter säkerhetskontrollen. Där jag beställde en gillad toast med ost och skinka. En sak som faktiskt överraskade mig när jag kom ut på plattan var att den lilla ATR72-500 maskinen redan hade folierats i BRA:s-färger. Ett nytt flygbolag som kommer lanseras först den 29 februari 2016.

Halmstad City Airport | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seJag börjar gilla små flygplatser mer och mer

Väl på Halmstad City Airport var det bara att gå till den lilla flygplatsbyggnaden. Och sen ut till en busshållplats varit ifrån buss 60 till centrum skulle gå. En 3 km lång busstur om jag hade känt till det innan så hade jag kunnat gått istället. Väl vid torget hoppade jag av och tog en promenad till kundens kontor. Efter mötet var jag hungrig men hade inte inte varit smart nog och frågat om restaurangtips. Det slutade med att jag hamnade på järnvägsrestaurang på Halmstad C. Vilket visade sig vara en kombination av snabbmatshak och café. Men en lövbiff med pommes och bearnaisesås senare stod jag ute på perrongen och kunde kliva ombord på ett SJ 3000 tåg mot Göteborg för tågbyte till ett X2000 hem till Stockholm. Men om två dagar så kommer jag ändå flyga tillbaka till Göteborg och spendera dagen på Lisebergs julmarknad innan jag kliver ombord på nattåget upp till Östersund.

Läs gärna del två av: Blandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor