Blandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor (del 2 av 2)

Blandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor

Som jag skrev i den första delen av den här bloggföljetongen i Grattis Världen. Så lyckades jag med konststycket att blanda ihop TISDAG och TORSDAG. Vilket resulterade i att jag fick boka en extra resa ner till Göteborg för att sedan ta nattåget upp till Östersund. Men vad jag inte visste ombord på SK2151 ner mot Landvetter Airport var att jag om drygt ett dygn skulle spräcka två revben. Väl på Landvetter så gick jag till busshållplatsen och åkte med Flygbussarna in till Nils Ericson Terminal. Dagens första mål var att besöka Sjöfartsmuseet Akvariet och sedan tidigare så vet jag att det bara är att gå ut på Drottningtorget och hoppa på 11:ans spårvagn.

Göteborg | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seSjöfartsmuseet Akvariet och Göteborgs naturhistoriska museum

Väl framme vid Sjöhistoriska museet så var jag en knapp halvtimme tidig. Så jag tog en satte mig vid muren och spanade ut över hamnen. Någon timme senare hade jag gått igenom hela museet och passade på att ta en promenad runt i Majorna som är Göteborgs anrika arbetarkvarter. Även om det nu mer är ett tillhåll för hipsters och surdegsbak. Sen vidare längst Slottsskogspromenaden för att besöka Göteborgs Naturhistoriska museum. Fri entré för personer upp till 25 år och därefter 40 kr. Vilket är värt för att beskåda den Malmska valen som är världens enda uppstoppade blåval! Och har varit en del av utställningen på museet sedan 1918!

Liseberg2Jul på Liseberg

Efter ytterligare några timmars dödtid på olika platser i Göteborg så var det dags att bege mig mot Liseberg och den omtalade julmarknaden. Som ärligt talat inte imponerade särskilt mycket på mig. Någon vilsen same hade hittat ner med två renar. Det kändes mest som en blek kopia av Skansen även om Liseberg spöar Gröna Lund med hästlängder!

SJ Nattåg 1 Klass

OM det är något som jag har lärt mig när det gäller SJ och nattåg så är det att ALLTID ha med sig nödvändig proviant. För ibland så har det inte funnits någon bistro eller så har den plundrats av massa lumpare. Så jag laddade upp med färdiga mackor, en kycklingsallad och några flaskor Cola för att klara mig hela vägen till Östersund. För det är faktiskt ganska så lyxigt ändå att färdas 105 mil genom landet i en 1 klass sovkupé. Även om det inte är så mycket mer än en våningssäng med tillhörande toalett och dusch.

Scandic Östersund City | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seInte ens fattighjonen i Emil i Lönneberga hade hurrat..

Om jag inte räknar fel så har jag bloggat åtminstånde tre Gånger i Grattis Världens historia om att jag aldrig har lyckats få någon riktig sömn på rälsen.  Men att vakna av att någon står och pickar på ens axel och säger – du har 10 minuter på dig att packa ihop dina pinaler och kliva av. Måste väl ändå tyda på att man sovit ganska så djupt under natten? För det var precis vad som hände när en något barsk ombordare värkte mig den morgonen.

Så det var bara att rafsa ihop tillhörigheterna och kliva av tåget där jag möttes av en mindre snöstorm. Men jag visste att jag skulle bli tvungen att gå upp till Scandic Östersund City där jag skulle äta frukost. Den frukost som ingår i biljettpriset om man reser med nattåg i 1 klass. Och jag tror inte att någon som har bott på ett Scandic hotell har låtit snålvattnet flöda vid anblicken av den spartanska frukostbuffén som oftast finns uppdukad i något undangömt hörn i matsalen. Att äta frukost på Scandic är lika spännande som missionären med släkt lampa och täcket över sig. För jag tror inte ens fattighjornen i Emil i Lönneberga skulle skatta sig lyckliga över det spartanska utbudet av torrt bröd och billig presskinka som erbjuds.

Jämtli Blogg Jämtli | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seJamtli julmarknad

Egentligen så förtjänar Jamtli ett eget blogginlägg i Grattis Världens bloggserie Svenska smultron men det får bli ett senare projekt. Men om du ör på besök i Östersund så missa inte att göra ett besök på Östersunds museum Jamtli. För det är en intressant resa genom vår flertusenåriga svenska historia! Men precis som i Göteborg så kom jag till museet innan det hade öppnat. Men jag mötte en av museiintendenterna vid entrén som sa att jag skulle passa på att gå runt i den lilla staden som är uppbyggd runt Jamtli. Där det senare under dagen skulle bli julmarknad och jag blev faktiskt imponerad över byggnaderna som fanns. Från fäbodar till äldre stadsbebyggelse. När klockan väl slog 10:00 så gick jag tillbaka och betalade inträdet på 40 kr och spenderade ett par timmar inne på utställningarna. Dels för att det fanns så mycket att se, men även för att undvika snöstormen som piskade utanför knutarna.

När väl julmarknaden skulle öppna så hade det tillströmmat horder av pensionärer och ensamma mammor med barnvagnar som jag fick brottas med för att över huvudlaget kunna andas. Jag har hört en del skrönor om att det mest bara bor brudar uppe i Östersund och jag är nästan benägen att hålla med. Bilden ovanför är lånad och framstår som genuin och mysig. Jag spenderade på min höjd en timme inne på julmarknaden innan jag bestämde mig för att lämna den och gå tillbaka ner till Östersunds centrum.

Och så det med revbenen

När jag gick förbi ett gatuarbete så lyckades jag halka och slå i mina revbenen mot en trottoarkant. Jag minns inte riktigt hela händelseförloppet. Men jag vet att jag låg där och en äldre man kom fram och frågade om något var brutet. Sen insisterade han på att köra mig till akuten för att undersöka mina revben. Efter någon timme på vårdcentralen kunde vi konstatera att jag med största sannolikhet hade spräckt två revben. Vilket inte är första men förhoppningsvis sista gången. Jag fick två Citodon och ett recept på fler.

Efter min sjukhusvistelse så tog jag bussen tillbaks ner till Centrum igen för att hitta någonstans att äta. Det slutade med att jag hamnade på en riktigt sunkig ”grekisk restaurang” Restaurang Pizzeria Athena i hörnet av Stortorget. Där jag inmundigade pizza nr 24 en Milanese för 93 spänn och om Scandic är dåliga så är det som ett julbord i jämförelse med halvfabrikatet som jag serverades här!

Efter den bortkastade måltiden så gick jag runt några varv i de två galleriorna som verkar finnas i stan. För att sen gå ner mot tågstationen och hoppa på Flygbussen ut till Frösön och Åre Östersund Airport. Men det visade sig att den avgången som jag tänkte ta var inställd! Och nästa buss skulle inte gå för ens om en timme! Men som den tappre och sargade gentleman jag är så fick jag sitta i en busskur och frysa i väntan på bussen.

Väl ute på flygplatsen så utsattes jag för en av de mest rigorösa säkerhetskontroller som jag har upplevt på flera år! Minsta lilla pinal skulle granskas och vändas ut och in. Men när säkerhetspersonalen tydligen inte hittat vad de nu letade efter? Så fick jag gå in i avgångshallen och sätta mig i flygplatsen lilla café för att köpa en kall öl. Men så kommer utropet om att SK071 till Stockholm klockan 19:25 är försenad 50 minuter.. Så det var bara att köpa en till öl och vänta på att få återvända hem..