Borde jag Boka eller ej? Nattåg till Berlin med Snälltåget

 Snälltåget | Grattis Världen Reseblogg | www.grattisvarlden.seNattåg till Berlin med Snälltåget på en 107-årig tågfärjeled

I bland så behöver man bara se en enstaka bild för att inspireras till att ta stora steg ut i världen. Eller åtminstånde för att 10 minuter senare skriva ihop ett blogginlägg om saken. Nu är bara frågan om jag ska göra slag i saken och boka en tågresa ner till kontinenten eller inte? Snälltåget kör nattåg mellan Malmö och Berlin. Förvisso så har jag besökt Berlin  ett 30 gånger och har en del goda vänner i staden. Men jag har aldrig åkt tåg från Sverige till Tyskland även om jag har åkt mellan Berlin och Köpenhamn. Det som lockar mig mest är att få chansen att resa på den anrika tågfärjeleden mellan Trelleborg – Sassnitz. Som invigdes redan den 6:e juni 1909 vilket innebär att den fyllde 107 år exakt en vecka sedan.

Delad eller egen kupé?

En sovplats i nattågskupé från Malmö till Berlin för 399 kr är billigt. Haken är bara att jag då måste sova i en delad kupé med upp till 5 främlingar! Möjligheten finns så klart att också boka en helt egen kupé, men då stiger också priset kraftigt. För tillfället landar en egen kupé på 2.199 kr. För den summan så skulle jag kunna flyga tur och retur till Berlin, få ett hotell och ändå ha pengar över.

För även om jag gillar att knyta nya bekantskaper så känner jag inte för att dela min nattsömn med främmande människor i ett litet utrymme. Nu kanske du tanker att det är väl inte så farligt? Men jag ser det mer som att man spelar rysk roulett med 5 patroner av 6 patroner i trumman. Och det känns inte som så bra odds att chansa på för att spara 1.500 kr? Visst det är mycket pengar för en ynka natts sömn och troligen inte värt det. Så innan jag genomför den här resan ska jag nog värva minst en människa för att få ner priser på det här äventyret.

För jag vill som sagt passa på att resa på det gamla goda sättet innan tågfärjeleden läggs ned. För man kan aldrig vara säker på att den kommer att fundera för evigt. Kanske fortsätter jag hela vägen det billiga ölets förlovade land Tjeckien.

Har du rest med Snälltåget till Berlin? Skriv gärna en kommentar här under.

2 kommentarer

  1. Jag åkte ensam från Berlin till Malmö i augusti 2016. Tågresan är allt annat än bekväm, men i sig är den en ovanlig upplevelse i dagens mått mätt. Man åker ju framför allt cirka 40 år tillbaka i tiden. Snälltågets gamla vagnar har ingen luftkonditionering, så med sex personer i liggkupén blir det garanterat varmt. Fläkten hjälper inte mycket. Att ha fönstret och/eller kupédörren öppen ger frisk luft men medför naturligtvis också mer buller. Öronproppar är i varje fall ett måste. Sängarna närmast golvet är mest tillgängliga men smalare än de övriga bäddarna. Högst upp är det knöligt att komma och där är det som svettigast.

    När tåget rullat in på färjan blir det relativt lugnt ur sovsynpunkt, men bildäckets strålkastare tränger in i kupén och den tunga däcksluften likaså. Det är i och för sig trevligt att kunna gå upp på färjan, äta i cafeterian eller promenera ute på däck, för att sedan krypa ner i sängen i tåget igen.

    Det allmänna intrycket av tåget var sunkigt. Det kändes helt enkelt inte fräscht. Av vagnens fyra toaletter fungerade bara en, och inte ens inne på den kom det något vatten ur kranen. Snuskigt… Varje passagerare erbjuds endast ett par deciliter vatten i papptetra. Många saker var trasiga eller ur bruk, såsom trappstegen till överbäddarna. Man fick rena lakan som man bäddade själv med billiga Ikea-kuddar och filtar om man ville (påslakanet räcker gott och väl!).

    Sen vad det kommer till att dela kupén med 5 främlingar så är det i sig inte så farligt. Alla är på samma sätt inställda på att dela kupén med okända människor, alla har nog lite samma känsla och det blir en speciell stämning (om man inte är en synnerligen van resenär, förstås). Man småpratar lite och delar med sig av sina resupplevelser. Främsta nackdelen med medresenärerna är att de värmer upp kupén effektivt och andas slut på allt syre.

    1. Tack Kristian för ett långt och intressant svar! Det låter som att du har samma upplevelse som de flesta som jag har pratat med om den här resan. Men precis som du skriver så är det ju en upplevelse och tidsresa till den tiden då man ofta reste med nattåg ut i Europa.

Lämna en kommentar

You have to agree to the comment policy.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.