Hem Dina rättigheter under resan Information om avbokning och ombokning av flygbiljetter

Information om avbokning och ombokning av flygbiljetter

6
Avbokning och ombokning av flygbiljetter

Information om avbokning och ombokning av flygbiljetter

Många har kontaktat mig via mail och varit oroliga för sina bokningar under våren. Därför har jag i det här inlägget sammanfattat viktig information om vad som egentligen gäller vid avbokningar och ombokningar av flygbiljetter i samband med Coronaviruset. Just för att du ska få så mycket baskunskap som möjligt.

Notera: Villkoren skiljer sig åt om du redan har en bokad flygbiljett jämfört om du nyligen har en resa. Dessutom finns det fler aspekter att ta hänsyn till. Men det reder vi ut stycke för stycke:

Avbokningar och ombokningsregler för nya resebokningar

Allt fler flygbolag och researrangörer väljer att anta mer generösa villkor för sina avboknings- och ombokningsregler för flygbiljetter som bokas nu. Det innebär i praktiken att du kan välja att antingen avboka eller omboka din resa utan serviceavgift. Du kommer dock fortfarande få betala mellanskillnaden om du ombokar din resa till en dyrare avgångstid.

Exempel: Du bokar en resa med SAS till Barcelona för 1200 kr, men väljer senare att omboka den till ett annat datum. Det visar sig att den nya avgången kostar 1500 kr vilket innebär att SAS i sin tur kommer debitera dig 300 kr för mellanskillnaden.

Notera: Du behöver INTE betala mellanskillnaden om SAS själva väljer att omboka din resa. (Mer information om det i nästa stycke). Anledningen till att allt fler flygbolag ändrar sina villkor är för att locka passagerare att boka nya resor.

Lista: Flygbolag som har valt att införa mer generösa villkor för sina avboknings- och ombokningsregler för nya bokningar:

    • Air France — nybokningar till och med 31 mars, för avresor senast 31 maj. 
    • Austrian Airlines — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 31 december.
    • British Airways — nybokningar till och med 16 mars, för samtliga avresor.
    • Brussels Airlines — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 31 december. 
    • Eurowings — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 31 december. 
    • Finnair — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 30 november  
    • KLM — nybokningar till och med 31 mars, för avresor senast 31 maj.
    • Lufthansa — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 31 december. 
    • Luxair — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 31 december. 
    • Norwegian — befintliga bokningar, för avresa och åter resa senast 31 augusti 
    • SAS — nybokningar till och med 19 mars, för avresor senast 31 augusti.
    • Singapore Airlines — nybokningar till och med 31 mars, för samtliga avresor.
    • Swiss International — nybokningar till och med 30 april, för avresor senast 31 december. 
    • Thai Airways — nybokningar till och med 31 mars, för avresor senast 30 september.
    • Turkish Airlines — nybokningar till och med 24 mars, för avresor senast 31 december.
    • Qatar Airways — nybokningar till och med 27 juni, för avresor senast 30 juni.

Lista: Charterbolag som inte tar ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa får du betala mellanskillnaden):

    • Apollo — nybokningar till och med 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan 13 april – 4 oktober. 
    • Detur — nybokningar till och med 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa för samtliga resor.
    • TUI — nybokningar tillsvidare, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan 1 april – 31 oktober

Lista: Charterbolag som inte tar ut någon omboknings- eller avbokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa får du betala mellanskillnaden):

    • Airtours — nybokningar till och med 31 mars, öppet köp (full återbetalning) för avresor till och med 31 oktober fram till 28 dagar innan avresa.
    • Ving — nybokningar tillsvidare, fri avbokning och ombokning på alla resor med avresa fram till och med 31 oktober.

Dina rättigheter vid inställda eller försenade flyg

EU-förordningen (EG) 261 instiftades år 2004 för att stärka rättsskyddet för passagerare som har drabbats av: inställda eller kraftigt försenade flyg, missade anslutningar eller andra former av flygförseningar. Den reglerar även vilken service och ersättning du som passagerare har rätt till om resan startar eller slutar inom EU, Norge, Island eller Schweiz. Då ska du alltid ha rätt till att kunna välja om du vill få biljetten helt återbetalad eller ombokad.

Besked innan avgångAlternativt flyg landar på ankomstflygplatsen:Rätt till ersättning
Mer än 14 dagar innanIrrelevant.Nej
7 -14 dagar innanMindre än 2 timmar tidigare / 4 timmar senare.Nej

Mindre än 7 dagar innan
Mindre än 2 timmar tidigare/ 4 timmar senare.Ja

Mindre än 7 dagar innan
Mindre än 1 timme tidigare/ 2 timmar senare.Nej

Mindre än 14 dagar innan
Mer än 1 timma tidigare / 2 timmar senareJa

Mindre än 14 dagar innan
Inget alternativflyg erbjudsJa

Eftersom att flera mail har handlat om rättigheter till ersättning lägger jag in en lathund här ovan. Om du vill läsa mer om vilka rättigheter du har rekommenderar jag att du läser mina tidigare inlägg:

Extraordinära omständigheter

Force majeure, eller i vardagligt tal extraordinära omständigheter innebär att flygbolag inte är lagstadgade att ersätta dig för övriga kostnader utöver flygbiljetten om förseningen eller det inställda flyget har orsakats av omständigheter som varit utanför flygbolagets kontroll.

Det kan till exempel vara att länder har infört undantagstillstånd och förbjuder inresa från vissa länder eller om UD avråder från icke nödvändiga resor. Som exempel har flera länder där ibland USA, Tjeckien och Turkiet infört inreseförbud för svenska medborgare som vistats i Sverige. UD avråder i sin tur från resor till bland annat hela Italien samt regionen Tyrolen i Österrike.

Om flygbolaget själva väljer att ställa in flygresan för att till exempel skydda sin personal mot eventuell smitta är det inte säkert att det kan anses som en extraordinär omständighet. Samma sak gäller om flygbolaget väljer att ställa in resan för att passagerarunderlaget är för lågt.

Om UD avråder

Om Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till ditt resmål eller dess omedelbara närhet har du rätt att avboka resan med full återbetalning om du omfattas av paketreselagen. Det gäller endast om resan inte har påbörjats eller skulle ha påbörjats. Notera att du först kan kräva återbetalning tidigast 14 dagar innan avresedatumet. Om du har en resa bokad till i Italien i sommar behöver du först vänta och se om UD häver sin avrådan.

Reguljära resor har tyvärr inte samma villkor. Men läs villkoren för återbetalning av flygbiljetter hos ditt flygbolag eller researrangör. Många, men inte alla har en policy för återbetalning om UD avråder från icke nödvändiga resor.

    • Ladda ner appen UD Resklar för Android eller iOS.

Om du tillhör en riskgrupp

EU-kommissionen har uttalat sig om att personer som tillhör en riskgrupp som kan drabbas allvarligt av Coronaviruset kan ha rätt till full återbetalning av flygbiljetten. Du bör kunna styrka att du tillhör en riskgrupp med ett läkarintyg. Det krävs även att ditt resmål bedöms som ett riskområde.

    • Ring 113 13 för allmän information om Coronaviruset

Återbetalning av statliga skatter och avgifter

Om du fortfarande vill avboka din resa trots att varken UD avråder eller andra omständigheter föreligger. Har du fortfarande alltid rätt att få återbetalning av statliga skatter och avgifter som har lagts till på ditt biljettpris.

Tänk på att återbetalningsreglerna varierar mellan flygbolagen och att du själv måste kontakta flygbolaget för att kräva tillbaka statliga skatter och avgifter. Många flygbolag har formulär på sina hemsidor där du kan fylla i dina uppgifter. Du bör göra det så fort som möjligt eftersom att vissa flygbolag kräver att du lämnar din begäran inom en viss tid.

Observera att ALL information i det här inlägget bör ses som en vägledning och inte som officiell information. Nya villkor kan träda i kraft med kort varsel, därför ska du alltid läsa vad ditt flygbolag din eller researrangör har för aktuell information.

Slutord

Som du ser finns det flera sätt att antingen avboka eller omboka en flygbiljett på grund av Coronaviruset. Jag har själv ett flertal bokade resor under våren och följer noggrant både nationella och internationella myndigheter för att kunna fatta viktiga beslut. I första hand väntar jag och ser hur UD resonerar samt hur flygbolagen själva väljer att omboka mina resor.

Europeiska kommissionen har publicerat riktlinjer för hur (EG) 261/2004 ska hanteras under COVID-19. Om du har en bokad resa är det bara att vänta på att den blir inställd. Läs mer: Återbetalning av inställt flyg enligt (EG) 261/2004 under COVID-19

***

Hur påverkar Coronaviruset dina resplaner? Lämna då gärna en kommentar här under och berätta. Glöm inte att gilla Grattis Världen på Facebook och följa mig på Instagram för fler intressanta blogginlägg från världens alla hörn.

6 KOMMENTARER

  1. Men som jag har bokat 3 biljetter till Kiev 26 mars från Köpenhamn, vad händer där? Ukraina har stängt för inkommande resenärer och likaså Danmark! Jag har alltså ingen chans att ta mig dit! Har inget avbokningskydd. Pratade med ticket idag och får till svars att så länge inte flyget är inställt så får jag inga pengar tillbaka! Men ska dom då flyga med tomma flyg???

    • Det är verkligen illa hanterat av Ticket.. Tyvärr har jag inga bra svar på din fråga. Men prova att kontakta flygbolaget direkt och försök att få till en ombokning. Det kan även hända att flygbolaget ställer in avgången med hänvisning till extraordinära omständigheter. Men risken finns också att planet går som planerat eftersom att Ukrainska medborgare fortfarande har rätt att resa hem. I absolut värsta fall har du rätt att få tillbaka statliga skatter och avgifter. Men jag tycker inte att det ska behöva gå så långt ska det inte behöva gå i ditt fall.

      Mitt råd är att:
      1). Kontakta flygbolaget och försöka få till en ombokning.
      2). Kontakta Allmänna reklamationsnämnden för vägledning.
      3). Kontakta Ticket på nytt.

  2. Hej!
    Bra sida, men det här är lite djungel av regler.
    Jag om min minderåriga dotter skulle ha åkt till USA den 8 april (hem 17 april) – det var bara de datumen som var aktuella eftersom vi skulle ha träffat make/pappa som jobbar i USA och som var ledig över påsk. Så ombokning senare ger inte oss så stor nytta eftersom han är själv reser iväg på jobb då inrikes i USA, vart vet ingen av oss än (journalist som följer nyhetsläget.
    Vi har köpt United Airlines från Ticket.
    Nu har vi begärt pengarna tillbaka pga :
    1) UD avråder
    2) det finns inga avgångar alls förrän den 20 april när man söker på UA webbsida (men vi har inte fått meddelande om att vårt flyg är inställt)
    3) USA släpper inte in svenska medborgare.
    Jag har ställt krav både mot Ticket och UA.
    Nu säger Ticket att UA inte återbetala utan vill att vi bokar om flyget. Ticket påstår också att flygen går som vanligt (men jag har tagit skärmdump på UA s webbsida) : Det vill inte vi eftersom vi inte har nytta av biljetterna annat än under påsken.

    Vad är smartast att göra nu? Begära återbetalning via VISA (som vi betalt via) eller anmäla till ARN eller vad ska man göra? Avvakta till flygbolaget erkänner att flygen är inställda?
    vänliga hälsningar P-M

  3. Hej, du får ursäkta för sent svar. Vilket moment 22 ni har hamnat i.. Eftersom att UA högst sannolikt kommer ställa in er flight. Så skulle jag helt enkelt vänta på att det sker och därefter välja återbetalning av biljetten vilket ni då får full rätt till enligt (EG) 261/2004. Bara jävligt tråkigt att Ticket ska krångla i såna här lägen.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.